05.10.2017 - 14:43
‘H(a)unting Images: anatomia d’un tret’ recorre escenaris de guerra amb diferents formats artístics
BARCELONA, 5 (EUROPA PRESS)
El Caixaforum de Barcelona reflexiona sobre la relació entre la càmera fotogràfica i l’arma de foc en l’exposició ‘H(a)unting Images: anatomia d’un tret’, a través de “una mirada nova i estimulant”, han anunciat les comissàries Ada Sbriccoli i Arola Valls en la presentació.
L’exposició, que es podrà visitar fins al 7 de gener, compta amb obres de diferent format per mostrar una “perspectiva àmplia de la relació entre la violència i la fotografia” a partir d’instal·lacions, videoinstal·lacions, fotografies i pintures que recorren diversos escenaris de guerra.
Valls ha explicat que el punt de partida de la mostra es remunta al 1882, quan el científic francès Étinne-Jules Marey va dissenyar una càmera fotogràfica en forma d’arma i va enviar una carta a la seva mare on deia: “Tinc un fusell fotogràfic que no té res de mortífer”.
Les comissàries van veure una relació més enllà de la qual presenta Marey i, després d’estudiar un marc tant teòric com a pràctic de vincles entre fotografia i armes de foc, es van preguntar si “és possible crear una càmera que no estigui vinculada a la violència”.
DISPOSITIU, CAPTURA I PETJADA
El recorregut per la sala pretén plasmar els tres moments fundacionals de la caça –el dispositiu, la captura i la petjada– a partir de l’art contemporani, que presenta “noves formes d’abordar i representar el conflicte”.
La mostra s’obre amb l’obra ‘A Hunting Scene’ del fotògraf canadenc Jeff Wall, que “inclou els tres estadis de la tecnologia de guerra i els relaciona amb la tecnologia de visió” amb una imatge de dos homes que sembla que van a caçar i són capturats per un objectiu.
HARUN FAROCKI
L’exposició també compta amb un vídeo d’estètica de vídeojoc del cineasta alemany Harun Farocki “molt revelador d’aquesta relació”, ja que mostra les imatges que van gravar els mateixos mísiles durant la Guerra del Golf.
La guerra del Vietnam es representa en una instal·lació multimèdia de l’artista nord-americana Kristin Oppenheim, que ella mateixa ha descrit com “un espai psicològic”, on la seva veu reprodueix la lletra de ‘Hey Joe’ de Jimi Hendrix, mentre unes llums de crida i cerca persegueixen l’espectador.
La pintura de gran format representa les víctimes civils del bombardeig de la ciutat de Sarajevo durant la guerra dels Balcans a partir d’imatges que van aparèixer en la televisió.
L’exposició es presenta com la primera de les tres mostres que componen la tercera edició del projecte ‘Comisart. Noves mirades sobre la Col·lecció La Caixa’ per impulsar joves artistes i comissaris.