18.07.2017 - 13:11
BARCELONA, 18 (EUROPA PRESS)
El Caixaforum de Barcelona recorre el “món metafísic” de l’artista Giorgio de Chirico en la retrospectiva més significativa dedicada al mestre italià a Espanya, que mostra 142 olis, dibuixos i litografies que fan parada en totes les seves fases creatives i que formaven part, en la seva majoria, de la col·lecció privada de l’artista.
Ho han explicat el president de la Fondazione Giorgio i Isa de Chirico, Paolo Picozza, i la directora general adjunta de la Fundació Bancària La Caixa, Elisa Durán, aquest dimarts en la presentació de la mostra, que inicia periple a Barcelona, i viatjarà a Madrid, Saragossa i Palma.
‘El món de Giorgio de Chirico. Somni o realitat’ es podrà visitar entre aquest dimecres i el 22 d’octubre a la capital catalana, i és l’última exposició de la temporada del Caixaforum, així com la seva principal aposta per a la temporada estival.
Picozza, que va perseguir falses obres com a advocat de l’artista, ha relatat que De Chirico va visitar per primera vegada Espanya el 1929 o 1930 per qüestions amoroses –segons la rumorologia–, que el van portar a visitar el Museu del Prado i admirar Velázquez, Rubens i Goya.
Ha citat Pablo Picasso i Giorgio de Chirico com els artistes més importants del segle XX, tots dos mediterranis i admiradors mutus, i ha remarcat que l’italià era un “inconscient trastornat, però imperturbable”, i si Picasso va representar la història, De Chirico ho va fer del temps present.
Estructurada de forma cronològica alhora que per unitats temàtiques, l’exposició comença amb els retrats i autoretrats conreats al llarg de la vida artística de De Chirico, i que van evolucionar al llarg de la seva carrera.
Els interiors metafísics, composicions en les quals la perspectiva accelerada implica elements arquitectònics de l’estada, constitueixen la segona parada de la mostra, en què De Chirico reflexiona sobre l’habitació i el binomi interior-exterior.
La plaça d’Itàlia és el tema principal i més conegut de l’art metafísic, i va néixer a Florència el 1910 com a resultat d’una revelació que Giorgio de Chirico va plasmar en el quadre ‘L’enigma d’una tarda de tardor’ i que va donar pas a la creació dels característics maniquís de l’artista, que protagonitzen el tercer àmbit.
El segueixen els àmbits dels ‘Banys misteriosos’, ‘Història i naturalesa’ i ‘El món clàssic i els gladiadors’ ha explicat Picozza, que ha significat que l’exposició mostra obres poc vistes com dibuixos, litografies i les poques escultures que De Chirico va fer a partir del 1940 en terracota i entre el 1968 i 1979 en bronze amb tiratges limitats.
INFLUÈNCIA EN EL SURREALISME
Duran ha subratllat la contribució de De Chirico a l’hora de “modelar la sensibilitat contemporània”, la seva connexió amb el gran públic, la seva categoria de creador universal i la influència de la seva estètica metafísica en el surrealisme d’André Breton, Salvador Dalí i Paul Éluard.
Es tracta d’un artista que no es deixa encasellar en una estètica o moviment”, ha dit Duran, que ha ressaltat la llibertat amb la qual pinta, dibuixa i escriu, la qual cosa l’acosta molt a la sensibilitat contemporània.