20.07.2016 - 17:45
Augmenta la presència de les dones en els informatius
BARCELONA, 20 (EUROPA PRESS)
El ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha aprovat un acord en el qual considera que la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) “incorpora de manera generalitzada” les missions de servei públic amb l’aplicació de criteris de qualitat, pluralisme i diversitat.
El CAC ha aprovat l’acord de l’informe corresponent a les emissions del 2015 amb tres vots a favor, tres en contra i el vot de qualitat del president del consell, Roger Loppacher, ha informat aquest dimecres l’organisme regulador en un comunicat.
Segons l’informe, tant a TV3 com a Catalunya Ràdio totes les forces polítiques parlamentàries obtenen presència als informatius i en debats i entrevistes, i el PSC i PSOE ha estat la principal força en temps de paraules als informatius de les dues cadenes.
Referint-se a entrevistes, el PSC i PSOE són els que n’han tingut més a TV3 i Catalunya Ràdio, i CiU al 3/24, mentre que en debats el PSC i PSOE ho han estat a TV3, C’s i CUP al 3/24 i el PSC i ERC a Catalunya Ràdio.
La presència d’actors no polítics, mesura en temps de paraula, és del 47,6% a TV3 i el 41,2% en Catalunya Ràdio, percentatges inferiors a l’any anterior per la cobertura informativa de tres conteses electorals.
L’informe destaca que hagi augmentat la presència de “persones que són percebudes com a no blanques”, que passa del 4% al 5,4%, i dels immigrants, del 6,7% al 10,2%, així com un increment del temps dedicat a la Unió Europea.
Dos dels temes socials que han ocupat espai als informatius són els efectes de la crisi sobre la població –més de 21 hores a TV3 i gairebé 8 a Catalunya Ràdio– i la crisi dels refugiats –11 hores a TV3 i gairebé tres a Catalunya Ràdio–.
PRESÈNCIA DE LA DONA
L’informe aprecia un augment de la presència de les dones als informatius, fins al 26,5% en TV3 i el 24,5% en Catalunya Ràdio, però encara “lluny de la plena igualtat”, ja que només una de cada quatre insercions als informatius diaris i menys d’una de cada tres intervencions en debats o entrevistes a TVC corresponen a dones.
En la ficció de producció pròpia de TVC, els personatges femenins suposen el 42,7% del total de protagonistes i secundaris.
L’informe del CAC assenyala que els mitjans de la CCMA ofereixen mecanismes d’accessibilitat per a sords i cecs, de manera que va subtitular la majoria de la programació i va augmentar el nombre d’hores de programació audioescrita.
El CAC assenyala que ha augmentat la presència de la llengua aranesa a les emissores de TVC i Catalunya Ràdio, i que al 84,2% de les formes de publicitats televisives analitzades s’utilitzava el català.
L’estudi remarca que les obres de producció catalana van augmentar la seva presència, i van arribar al 81,5% de temps a TV3, el 71,2% al Canal 33, el 56,9% a Esports3 i el 19,8% al Super3, i la majoria van ser de producció pròpia.