El Béjart Ballet Lausanne obrirà Peralada amb un “repàs panoràmic” a l’obra del coreògraf

  • La proposta tindrà dues parts diferents i un enfocament "festiu"

VilaWeb
Redacció
30.06.2017 - 16:02

La proposta tindrà dues parts diferents i un enfocament “festiu”

BARCELONA, 30 (EUROPA PRESS)

El Festival Castell de Peralada (Girona) obrirà dijous que ve –i repetirà el divendres– amb la companyia suïssa Béjart Ballet Lausanne, amb un “repàs panoràmic” a l’obra del ballarí i coreògraf Maurice Béjart deu anys després de la seva mort, de la mà del director artístic de la companyia, Gil Roman, que ha avisat que tindrà un enfocament molt festiu.

En roda de premsa aquest divendres, Roman ha avançat que commemorarà a Peralada el 30è aniversari del trasllat de la seva companyia a Lausanne i el 10è aniversari de la mort del ballarí amb un programa de dues parts molt diferenciades: una amb una obra de nova creació de Roman i una altra amb ballets de Béjart.

Obrirà amb la seva nova ‘t’M et variations…’ on mestre i deixeble es retroben en “una espècie de diari”, que són unes cartes enviades per Maurice a Gil: “La coreografia és la resposta a les cartes que ell em va enviar en vida i que jo no vaig respondre mai”.

Aquestes cartes, personals i sobre les quals no ha comentat el contingut, li han servit de motor per crear aquesta peça: “Maurice m’escrivia gairebé cada dia”, ha dit Roman que, malgrat haver sofert un incendi a casa seva i haver perdut gran part d’aquestes, conserva nombroses cartes que consulta quan està trista perquè l’ajudin a animar-se.

COREOGRAFIA COM A ESCRIPTURA

Ha dit que la seva resposta arriba en forma de dansa, en una coreografia que “és com una escriptura”, i que a més tindrà músics sobre l’escenari per dialogar amb els ballarins, ja que la seva proposta vol ser molt viva i juganera, de manera que usarà instruments jazzístics i també de música africana.

En la segona part, titulada ‘Béjart fête Maurice’, la companyia retrà homenatge al mestre a través d’un ballet integrat per extractes de les seves coreografies més íntimes, reflectint els temes “protagonistes” de l’obra de Béjart.

Amb aquesta segona part, el coreògraf respondrà la pregunta que li plantegen sovint sobre què és l’herència de Béjart: “Parlo molt amb el cos”, ja que no hi haurà fotografies d’aquest i la posada en escena serà molt senzilla.

“Volia un ballet com una cosa molt simple i senzilla, amb res anecdòtic”, ha dit Roman, que tindrà vestits dissenyats per no semblar vestits i una il·luminació que tampoc no es noti, de manera que l’espectador no es distregui amb res exterior i pari atenció a la dansa.

Roman ha explicat que quan treballa coreografies de Maurice no intervé en elles: “Les netejo i trec l’escòria del temps passat”, ha relatat el coreògraf, que ha comparat que és com si s’agafés un text de Molière i s’interpretés ara.

“IDEES” DE MAURICE

“Tot el que faig es basa en les idees de Maurice”, ha afegit Roman, que ha destacat que si al principi aquest volia que els seus ballets morissin amb ell, la pressió popular va aconseguir que no fos així.

Ara, Roman utilitza la seva obra per inventar noves peces: “Tot això se centra molt en la línia del que havíem parlat. Les ganes de crear segueixen sent les mateixes, i estem creant segons el que havíem parlat amb Maurice”.

Al seu parer, el coreògraf “no hagués volgut mai que la companyia la liderés un repetidor, sinó un creador”, que prengués amb respecte el seu llegat i que inspirant-se en aquest ho qüestionés, ha assenyalat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor