El banc de mosaics de Barcelona rep 2.000 fotografies de ciutadans

  • Destaca un a la Casa Vicens de Gaudí amb la inèdita tècnica del cartró-pedra

VilaWeb
Redacció
24.08.2017 - 10:59

Destaca un a la Casa Vicens de Gaudí amb la inèdita tècnica del cartró-pedra

BARCELONA, 24 (EUROPA PRESS)

El projecte ‘El mosaic del meu barri’, impulsat per l’Institut de Cultura de Barcelona (Icub), ha rebut “unes 2.000” fotografies de ciutadans que permetran conformar un banc dels mosaics que es poden trobar a la ciutat, ha afirmat la responsable d’intervencions en el patrimoni del Servei d’Arqueologia de l’Icub, Montserrat Pugès, en declaracions a Europa Press.

El projecte ha incentivat la participació ciutadana a través d’una crida a pujar imatges a una web fins al 31 de juliol, a partir de les quals els tècnics de l’Icub els han visitat i han realitzat fitxes individuals per a cadascun d’ells.

Fins avui, els tècnics han examinat 1.416 imatges aportades per 210 ciutadans i que corresponen a 620 mosaics diferents, les fitxes dels quals ja estan disponibles en el lloc web ‘barcelona.cat/mosaics’, que es dedicarà a divulgar l’art dels mosaics.

DES DE ROMA FINS AVUI

“El mosaic és un art que s’ha mantingut des dels romans fins als nostres dies, i que a Catalunya i sobretot a Barcelona s’ha desenvolupat molt, especialment els mosaics hidràulics”, ha explicat Pugès.

L’inventari comença amb tres mosaics d’època romana, segueix al segle XVII amb un de l’antic Hospital de la Santa Creu i en el XVIII amb un altre de l’antiga Casa de la Caritat, però el gruix d’aportacions es concentra als segles XIX i XX.

Fins i tot hi ha del segle XXI, com els últims pinacles de la Sagrada Família, la coberta del Mercat de Santa Caterina, una rajola amb una barca amb migrants, i sòls de ceràmica esmaltada de diferents establiments que imiten els mosaics hidràulics que es van popularitzar entre el segle XIX i XX i que actualment tornen a viure un auge amb la proliferació de rajoles que els imiten.

CARTRÓ-PEDRA MODERNISTA

L’inventari participatiu ha posat en valor mosaics amb tècniques singulars, com el de la sala del Fumador de la Casa Vicens d’Antoni Gaudí fet amb cartró-pedra: paper premsat pintat al que se li aplicava relleu i vernís, conferiéndole aparença de ceràmica.

Els estudis per museizar aquest edifici han aportat llum sobre aquesta tècnica de la qual “hi ha molt pocs exemples, és molt poc coneguda, i sorprendre la versemblança que dóna”, ha afirmat Pugès.

La restaurador també destaca els mosaics de petites peces triangulars corbes de l’antiga plaça de toros de les Sorres –avui un centre comercial–, ja que és l’únic exemple documentat a la ciutat de la tècnica de l’enrajolat, molt complexa de fabricar.

RUTES PER BARRIS

Al setembre començaran a fer rutes guiades per cada barri ensenyant els mosaics més destacats de l’inventari, i el primer segurament serà en l’Eixample.

El projecte s’emmarca al XIII Congrés Internacional de Conservació de Mosaics, que aquest any tindrà com seu Barcelona en el mes d’octubre, i vol ser “la part social del congrés” per apropar-ho als ciutadans.

Mentre duri el congrés estudien tornar a obrir l’inventari a noves aportacions, i seguirà oberta de forma permanent la pàgina web, que dóna informació sobre les diferents tècniques i té un apartat amb consells professionals de conservació per als ciutadans que tinguin un mosaic a casa.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor