El 28% dels graduats universitaris està sobreeducat per al mercat laboral català

  • Un estudi observa "mancances" en ús de les TIC, lideratge i idiomes

VilaWeb
Redacció
08.06.2017 - 09:32

Un estudi observa “mancances” en ús de les TIC, lideratge i idiomes

BARCELONA, 8 (EUROPA PRESS)

Gairebé tres de cada deu graduats universitaris menors de 30 anys (28%) tenen tres anys després d’acabar els seus estudis una formació superarior al lloc de treball que ocupen al mercat laboral català, el 35% té un contracte temporal i el 49% ha aconseguit un treball estable adequat al seu nivell d’estudis.

Així ho asseguren, amb dades de graduats universitaris del curs 2009-2010, els resultats preliminars de l’estudi de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ‘La retenció del talent universitari en les empreses catalanes’, finançat per AQU Catalunya i presentat aquest dijous en la jornada ‘La formació en noves competències’, ha informat la UOC en un comunicat.

Els titulats recents encaixen millor en el sector productiu català que en el d’economies més avançades, i la investigació revela que aquest ajust canvia de manera significativa quan únicament es prenen en consideració les empreses més competitives i productives de l’economia catalana.

La investigadora de l’Observatori d’Ocupabilitat de la UOC Elisabet Motellón, que lidera la investigació, ha assegurat que el sector empresarial més avançat demana, a diferència de la resta d’empreses, “habilitats elevades en idiomes i informàtica, competències que no compleixen els acabats de graduar”.

Actualment, segons l’estudi, els titulats recents destaquen en competències específiques –pròpies de la titulació–, com són la formació teòrica i pràctica, i en les transversals –comunes en qualsevol àmbit de coneixement– tenen com a punt fort el treball en equip, la resolució de problemes i la presa de decisions, però manifesten manques en l’ús de les TIC i, sobretot, en lideratge i idiomes.

Per a Motellón, les mesures que està prenent el sistema universitari català poden “pal·liar aquest desajustament competencial” que es dóna en les companyies més productives amb millores a mitjà i curt termini, per mitjà de l’obligatorietat d’acreditar una tercera llengua i l’augment de l’ús de les TIC en el procés d’aprenentatge.

Els estudiants que entren actualment als centres educatius estan més familiaritzats amb les tecnologies ja que són natius digitals: “El talent dels graduats té un impacte decisiu en l’èxit laboral i en la qualitat de la seva futura ocupació”, ha dit la investigadora.

COMPETÈNCIES

L’estudi recomana a les universitats suport de l’aprenentatge basat en competències, recolzar l’actual sistema d’avaluació, fomentar la col·laboració amb les empreses més competetitivas i potenciar estudis per a la millora de la inserció laboral.

A les empreses els recomana incorporar en processos de selecció l’anàlisi dels expedients acadèmics, incrementar la col·laboració amb universitats per potenciar l’ajust competencial i revisar mecanismes de selecció o reflexió sobre demanda de competències.

L’estudi liderat per Motellón s’ha basat en dades recollides en l’última ‘Enquesta d’inserció laboral dels titulats recents de les universitats catalanes’, amb una mostra representativa d’una població total de 31.279 individus que es van graduar el curs 2009-2010, i en l’última ‘Enquesta a ocupadors de graduats de Catalunya’, feta a 1.535 empreses, ambdues d’AQU Catalunya i publicades el 2014.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor