06.09.2016 - 12:15
MADRID, 6 (EUROPA PRESS)
El 20% de la població té risc de patir problemes d’oïda com tamponament o dolor quan vola en avió, cosa que es coneix com a barotrauma, i es produeix per canvis bruscos de pressió, per la qual cosa també pot aparèixer com a conseqüència de l’ascens o descens de ports o muntanyes, viatges en tren, així com la pràctica de busseig o el paracaigudisme, segons afirma la Societat Espanyola d’Otorinolaringologia i Cirurgia de Cap i Coll (SEORL-CCC).
“Les persones amb malalties que provoquen inflamació de la mucosa nasal, com la rinitis al·lèrgica, són les que més probabilitat tenen de patir-ho”, assegura el doctor Guillermo Til, president de la Societat Balear d’Otorinolaringologia i Patologia Cervicofacial.
El barotrauma és un dany que pot produir-se en diferents parts del cos com els sins paranasals o els pulmons, com a conseqüència de canvis de pressió a l’entorn, ja sigui en aire o aigua, tot i que el dany més conegut és el dels sentits. “La patologia barotraumàtica de l’oïda mitjana està causada per qualsevol malaltia que desencadeni una inflamació de la mucosa nasal i, per tant, de la trompa. Entre les més comuns destaquen les infeccions com els catarros o al·lèrgies als àcars, el pol·len, etc”, assenyala el doctor Til.
Els principals símptomes que pot provocar són dolor, sensació de tamponament, pèrdua d’audició i marejos. I quant més ràpid sigui el canvi de pressió, majors seran les possibilitats de patir un barotraumatisme, argumenta aquest especialista. A nivell del mar la pressió és de 760 mm Hg, mentre que a 10.000 metres d’altura, que és a la qual volen els avions, és quatre vegades menor. Així i tot, explica, “els avions estan pressuritzats per la qual cosa al seu interior es manté una pressió equivalent a la de 2.500 metres aproximadament”.
CONSELLS PER EVITAR-LO
Per prevenir els problemes de sentits al volar, bussejar, fer paracaigudisme o altres activitats que impliquin canvis bruscos de pressió, “és important tenir en compte que aquelles persones amb infeccions respiratòries o episodis al·lèrgics que no estiguin ben tractats, han d’evitar posar-les en pràctica en la mesura del possible”, aconsella el doctor Til.
També és aconsellable, si no hagués remei, efectuar maniobres que possibilitin la permeabilitat de la trompa durant l’enlairament i l’aterratge, com són la deglució, el badall i la masticació.
Pot ser útil, a més, la maniobra de Valsalva quan l’avió comença a baixar. “Consisteix a prendre aire, tapar el nas i la boca i bufar augmentant la pressió en la faringe, que ajuda a ventilar el sentit”, indica el doctor Til. D’altra banda, és important mantenir-se desperts doncs durant el somni el mecanisme de deglució s’alenteix, cosa que impedeix regular la pressió.