02.03.2025 - 21:40
Patrice Lumumba, líder de la independència del Congo belga, primer ministre elegit democràticament al país, va ser assassinat el 17 de gener de 1961, a la província de Katanga, molt rica en minerals com l’urani, essencial per a fabricar bombes atòmiques. La CIA va planejar i executar el crim d’acord amb el govern de Bèlgica i la passivitat còmplice de les forces de pau de les Nacions Unides.
Dies després, a Nova York, la cantant de jazz Abbey Lincoln i l’escriptora Maya Angelou, en indignada i rabiosa protesta per l’assassinat de Lumumba, encapçalaren un grup d’uns seixanta activistes que, amb l’ajut dels delegats cubans, van irrompre al Consell de Seguretat de l’ONU, fent visible la sorpresa i el desconcert dels representants de tots els països del món que s’hi reunien. Hi va haver crits: de “Assassins!”, “Lumumba!”, “Racistes!”, “Ku Klux Klan!”, empentes i cops de puny. Entre els manifestants també hi havia el bateria de jazz Max Roach.
Un enregistrament d’arxiu d’Abbey Lincoln i Max Roach interpretant l’emocionant “We insist! Freedom Now Suite” comencen el documentari Soundtrack to a Coup d’Etat del director i guionista belga Johan Grimonprez, multipremiat arreu del món, que avui competeix per l’Oscar. Els diaris africans l’assenyalen com a possible guanyador, jo m’hi afegeixo, encara que en l’Amèrica de l’ultradretà Trump pugui semblar-nos del tot impossible. Tret que Hollywood vulgui desmarcar-se de l’actual línia política de la Casa Blanca.
A més, el film és ara de candent actualitat. El Congo torna a estar en conflicte, si és que mai hi ha deixat d’estar d’ençà de l’assassinat de Lumumba. El grup rebel M23, amb el suport de Ruanda, va ocupar Goma fa un mes. És la cara visible d’un conflicte que encara té de rerefons tots els ingredients de l’època de la independència: minerals de sang, guerres oblidades, mercenaris, matances de població rural, reivindicacions territorials, una complexa gamma d’interessos econòmics de les grans empreses i potències occidentals i, com d’habitud, el silenci còmplice i la passivitat de les Nacions Unides, els EUA i Europa.

Dir que el film és genial és fer curt. En dues hores i mitja, amb un muntatge trepidant, a ritme del millor jazz de l’època, Grimonprez ens presenta una peça intensa, documentada com un assaig històric d’investigació, amb un muntatge trepidant, innovador, que utilitza tots els registres possibles: entrevistes, cites de llibres, música de jazz, publicitat, concerts i una fascinant selecció d’imatges arxiu visual i sonor. És com un collage-thriller, elaborat amb un gust exquisit i un rigor històric impecable. No el pots deixar ni un instant. Interessa i sedueix a partir del primer minut. No decau mai. És revelador i valent en el pla polític i històric.
Amb entrevistes d’arxiu, declaracions a premsa i escrits de tots els intervinents en la història i en el complot d’assassinat, fragments de les memòries sonores personals de Nikita Khruixtxov i imatges d’arxiu de les seves contundents i icòniques intervencions a l’Assemblea de l’ONU, a més de les fascinants imatges documentals del Congo, dels EUA i de Bèlgica, inclosos enregistrament familiars, imatges publicitàries i de propaganda política, i les intervencions d’un ampli espectre de personatges crucials en aquella història i aquells anys.
Un moment clau de la guerra freda
La trama se centra en la independència del Congo, la trajectòria i l’assassinat de Lumumba, un moment clau de la guerra freda. A més, pel director és imprescindible que hi aparegui tot el context. En l’intel·ligent collage fílmic, una peça innovadora, sensible i sorprenent, es tracten tots els temes que apareixerien en un gran assaig històric. És una qüestió clau d’aquells temps que va marcar, també, les polítiques posteriors de les, aviat, ex-potències colonials.
L’ONU, a proposta de Nikita Kkruixtxov, va aprovar una resolució per a garantir les independències dels pobles colonitzats. A final de l’any 1960, poques setmanes abans de l’assassinat de Lumumba, disset països s’havien independitzat del continent negre. La meitat de l’Àfrica va ser descolonitzada. Franz Fannon havia predit: “Si l’Àfrica té forma de revòlver, aleshores el Congo és el gallet.”
Les lluites per la independència i contra el colonialisme del moviment dels Països No Alineats, el sempre ambigu paper de l’ONU, en aquest cas, còmplice passiu del crim. L’obra aprofundeix en el projecte de Lumumba i el ghanès Nkrumah –amb el suport de Malcolm X als EUA– de crear uns Estats Units d’Àfrica, i els interessos belgues, britànics i americans en les mines d’urani, cobalt i coltan de la regió de Katanga, explotada per la Union Minière du Haut-Katanga, empresa belga amb una petita participació britànica. D’allà, els EUA n’obtenien l’urani per a fabricar bombes atòmiques. Les d’Hiroshima i Nagasaki, les primeres, tenien urani congolès.

Hi apareixen del president Eisenhower i els germans Dulles –Allen, director de la CIA, i John, secretari d’estat– fins a Malcolm X o René Magritte, passant per, òbviament, Patrice Lumumba, i Mobutu, Tshombe, l’activista panafricanista Andrée Blouin, Fidel Castro, Khruixtxov, Nehru, Suharto, Nasser, Nkrumah, el rei Balduí i una molt completa selecció d’agents de la CIA destacats al Congo, mercenaris, caps de policia i de l’exèrcit colonial.
Hi ha, també, extractes dels llibres El meu país, Àfrica, d’Andrée Blouin; Congo Inc., d’In Koli Jean Bofane; Anada i tornada a Katanga, de Conor Cruise O’Brien; i les ja esmentades memòries en àudio de Nikita Khruitxov. Els fragments triats i les declaracions dels autors són una sòlida i reveladora línia argumental del film, que ens acosta a la realitat quotidiana de l’època, sigui per la descripció d’escenaris i actituds polítiques, o per l’evocació, en primera persona, dels ideals de la joventut africana antiimperialista.
El jazz, la música de la llibertat
El jazz hi és omnipresent i afegeix ritme i sentit a la narració visual. Li dóna una dimensió fonamental, a l’obra. En sensibilitat, estil, improvisació i fidelitat a les essències més innovadores de l’art i el sentiment humà i ideològic dels negres de l’època, tant dels afroamericans com dels africans. Hi surten actuacions dels millors: Louis Armstrong, Dizzy Gillespie, Abbey Lincoln, Max Roach, Nina Simone, Thelonious Monk, John Coltrane, Duke Ellington, Charles Mingus, Miriam Makeba i bandes africanes com Rock-a-Mambo, Dr. Nico o Zap Mama.
Tots ells donaven suport al Moviment Afroamericà pels Drets Civils i es van identificar de tot cor amb les lluites anticolonials dels africans. En el cas congolès i l’assassinat de Lumumba, van fer grans gires internacionals, inclòs el mateix Congo i altres països africans. La CIA i el Departament d’Estat eren conscients del poder popular dels grans músics de jazz. Ells s’enfrontaven a un dilema dolorós: donaven suport als seus germans africans, però representaven un país on la segregació racial era la llei.
L’escriptor del renaixement de Harlem, Langston Hughes, a Negro, (1924) va escriure: “Els belgues em van tallar les mans, ara em linxen a Texas.”
En algunes seqüències veiem la relació entre el moviment negre nord-americà, els africans anticolonialistes i la col·laboració i solidaritat amb ells d’uns altres polítics i països. És important de poder veure els discursos valents i impecables de Khruixtxov, Nehru, Nasser o Fidel Castro que va protagonitzar, malgrat ell, un sonat esdeveniment quan va visitar l’ONU a Nova York.
La delegació cubana es va allotjar en un hotel cèntric de Manhattan, però els propietaris van dir que els cubans mataven gallines a les habitacions i els van fer fora. Malcolm X els va convidar a allotjar-se a l’Hotel Thérèse de Harlem, on Castro i els seus van ser rebuts com a herois. Hi ha bones imatges documentals d’ells a Harlem, i de Castro rebent abraçades de Kruixtxov i de més dirigents mundials dels no alineats. La CIA, nerviosa, va intentar liquidar Castro fent-li arribar un tub de dentrifrici enverinat, però, per enèsima vegada en els anys següents, va fallar.
Com explica el documentari, algunes vegades, sense que els músics ho sabessin, el govern dels EUA va infiltrar agents de la CIA en les seves rondes internacionals. Els van utilitzar com a cavall de Troia. Li va passar a Nina Simone quan va actuar a Nigèria. I a Louis Armstrong, “l’ambaixador del jazz”, en un viatge per a actuar a Elisabethville, avui Lumumbashi, capital de Katanga. Era dies abans de l’assassinat de Lumumba i la CIA ho va aprofitar per introduir els seus agents especials a la zona. Quan Armstrong ho va saber, va amenaçar de renegar de la ciutadania nord-americana i anar-se’n a viure a la Ghana de Kwame Nkrumah.
Els soviètics, en canvi, eren a anys llum del jazz. No veien amb bons ulls el seu desplegament internacional. En les seves memòries sonores, el dirigent de l’URSS deia: “Em torna boig. Quan escolto jazz és com si tingués gasos a l’estómac.” Ràdio Moscou va informar que la ronda d’Armstrong pel “turbulent Congo” havia escandalitzat Moscou, que ho veia com una “tàctica de diversió”. Els russos deien: “Avui té un saxòfon. Demà serà un espia.” Per contra, el New York Times afirmava: “El tocadiscs pot ajudar a guanyar la guerra freda.”

Dizzy Gillespie va protagonitzar una anècdota simpàtica, que denota la importància política que tenien els músics de jazz. En un dels seus concerts, abans de començar, amb fi sentit de l’humor, va anunciar al públic els membres del seu gabinet polític. Secretari d’Estat: Duke Ellington. Director de la CIA: Miles Davis. Secretari de Defensa: Max Roach. Secretari de Pau: Charles Mingus. Secretària de Salut: Ella Fitzgerald. Fiscal general: Malcolm X. Ministre d’Agricultura: Louis Armstrong. Ambaixador plenipotenciari, Thelonious Monk. “M’agradaria que els meus governs sonessin tan bé”, va dir. En realitat, Gillespie va arribar a anunciar la seva candidatura a la presidència dels EUA, prometent transformar “the White House in the Blues House”. I així començà una campanya amb el lema: “Vota jazz, vota Dizzy.”
Moments històrics, revelacions clau
Entre les moltes aportacions i detalls històrics que fa aquest documentari, hi ha moltes perles. En destaco alguna.
Quan Nikita Khruixtxov va visitar Nova York i l’ONU l’any 1959 li van presentar Allen Dulles, director de la CIA (1953-61), que l’any següent seria el responsable màxim, després d’Eisenhower i el Rei Balduí, de l’assassinat de Patrice Lumumba. El líder soviètic, cordial, picant-li un ull, va dir al director de la CIA: “A vostè el conec. Llegeixo els seus informes.” Un altre líder, l’imperialista britànic Sir Winston Churchill, responsable de massacres a Kènia o a l’Índia, adorava Dulles: “És honest, molt honest.”
A Bèlgica sentien un odi especial per Lumumba, que responsabilitzaven de la futura pèrdua dels seus milionaris negocis miners. Quan el líder congolès va visitar l’ONU, el van convidar a dormir a la Casa Blanca. La premsa belga es va indignar i es tragué la màscara: “Per què el govern dels EUA li ha donat aquest honor a un negre brut? Ha dormit al mateix llit que un dia va ocupar el rei Leopold de Bèlgica.”
Com podem veure en el documentari, el ministre d’Afers Africans del govern belga va dir al primer ministre: “Perdrem molts milions si el Congo és controlat per Lumumba. La nostra única esperança és jugar la carta de Katanga.” I així ho van fer, amb la col·laboració fidel i corrupta de Tshombe, a qui el 1964 van arribar a ascendir a primer ministre com a recompensa pels serveis prestats. Tshombe va viatjar a Sud-àfrica per a contractar mercenaris, així Bèlgica se’n rentava les mans. En poc temps, abans de matar Lumumba, l’exèrcit belga i els mercenaris van massacrar 100.000 vilatans congolesos, incloses dones i criatures.
Entre més revelacions, el film denuncia el rol jugat per un personatge que ha volgut passar desapercebut per la història. Es tracta de William Burden, conegut per ser president del MOMA de Nova York. En realitat, era un agent de la CIA i accionista de la indústria minera de Katanga que, en el moment de la crisi, va ser nomenat ambaixador a Brusel·les i jugà un paper decisiu d’intermediari. “Els belgues coquetejaven amb la idea de veure Lumumba assassinat”, declarà Burden. “I no crec que fos una mala idea. La manera era un assassinat polític.”
El discurs de Lumumba el dia de la independència
El 30 de juny de 1960, el rei Balduí va visitar la capital del Congo, Leopoldville (avui Kinshasa), per atorgar-los la independència. Un moment històric emocionant és quan Lumumba, en la recepció oficial, pren la paraula per dir això:
“Combatents que heu conquerit la independència, us saludo com a membre del govern congolès. Vostès, amics meus, que vau lluitar sense treva, una lluita necessària per a posar fi a l’esclavitud humiliant, que ens va ser imposada per la força. Us demano que feu d’aquest dia 30 de juny de 1960 un dia il·lustre que romandrà gravat en els nostres cors per sempre. Vam rebre befes i insults, pallisses matí, tarda i nit perquè érem negres. Les nostres matèries primeres van ser robades amb documents legals que només van beneficiar als que estaven en el poder. La llei mai no va ser igual quan es tractava de blancs i negres. Com podem oblidar les execucions? O les presons que van mantenir captius aquells que no es van sotmetre a l’opressió? Caurà el cel perquè un negre es va atrevir a maleir un rei? La independència del Congo és un pas decisiu per a l’alliberament de tot el continent africà.”

En les imatges d’arxiu es percep la incomoditat d’alguns blancs presents. El rei Balduí li diu a cau d’orella al seu acompanyant: “Estava previst que ell parlés?” En els dies i setmanes següents, Lumumba va ser destituït, empresonat a domicili, exiliat al seu país i, set mesos després, assassinat per un complot capitanejat per la CIA i el govern belga, amb el beneplàcit del president americà, Eisenhower.
Han passat seixanta-cinc anys i la guerra continua davant la passivitat de la comunitat internacional. Avui s’estima que la riquesa en minerals no extrets de la República Democràtica del Congo equival a 24 trilions de dòlars.