02.12.2021 - 21:40
El català no és a la UCI, però cal treballar i abocar-hi tots els recursos per fomentar el seu ús fora de les aules per evitar que quedi com una llengua “només acadèmica”. Aquesta és la conclusió a la que ha arribat el Departament d’Educació després d’analitzar les dades del sondatge realitzat pel Consell d’Avaluació Superior a alumnes de quart d’ESO de cinquanta-cinc centres d’arreu del país.
L’estudi detecta que, malgrat que és als usos formals o institucionals en context escolar on el català es troba més consolidat, hi ha hagut un retrocés en l’ús de la llengua a l’aula, tant per part del professorat com de l’alumnat. S’analitza també l’ús del català per part de l’alumnat fora de l’àmbit escolar, és a dir, en activitats esportives, de consum audiovisual, en les xarxes socials o en les relacions interpersonals.
Per Núria Mora, secretària de Transformació Educativa, les dades dibuixen un escenari que “no és el desitjat” perquè apunten una davallada important de l’ús del català, no tant del seu coneixement. Per disposar de més dades que ajudin a afinar les accions a emprendre, el departament ha demanat reproduir aquest informe amb l’alumnat de sisè.
Al marge de la presentació de les dades dels usos lingüístics, en la jornada de reflexió hi ha intervingut el president del Consell Escolar de Catalunya, Jesús Viñas, que ha exposat els eixos del grup de treball del CEC sobre l’ús del català a l’escola. Viñas ha avançat que treballa en un conjunt de propostes, que aviat farà públiques, i que han de permetre millorar l’ús del català, tenint en compte que es troba en un context que no és favorable. Per això reclama un consens social del conjunt de la societat catalana, perquè en cas que no s’actuï, ha afirmat, el català disminuirà i pot arribar a un punt de no retorn.
El president del CEC ha manifestat la importància que la jornada se celebri a Santa Coloma de Gramenet, recordant que és on va néixer la immersió lingüística per la demanda d’unes famílies que exigien el coneixement del català per als seus fills, uns docents implicats en la immersió, i un suport incondicional de l’ajuntament de Santa Coloma i el Departament. Durant la jornada ha tingut lloc també una conferència del Catedràtic de lingüística a la Universitat Autònoma de Madrid, Juan Carlos Moreno Cabrera, així com diverses converses amb la participació de docents i directors de centres, filòlegs i lingüistes, entre d’altres.