09.01.2025 - 19:45
|
Actualització: 09.01.2025 - 20:56
El Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya ha decidit d’endarrerir els canvis prevists en el currículum de batxillerat arran del malestar de la comunitat educativa de l’àmbit científic. Els canvis, pensats per adaptar el decret del currículum a la normativa espanyola, s’havien d’aplicar el curs vinent, però finalment s’aplicaran el curs 2026-2027.
Durant el dia d’avui, la consellera Esther Niubó s’ha reunit amb societats científiques, col·legis de docents, direccions i inspecció per debatre la proposta d’adaptació del batxillerat científic.
La conselleria ha decidit avui d’augmentar de tres hores setmanals a quatre les matèries obligatòries de modalitat a batxillerat, cosa que permetria d’ampliar l’horari de ciències, matemàtiques i literatura. Segons la conselleria, les reunions s’han fet en un clima cordial i constructiu i els actors implicats han tingut una rebuda positiva de la proposta.
Aquestes darreres setmanes, hi havia hagut polèmica per la proposta d’unificar matèries com ara física i química o biologia i geologia, que implica una reducció de les hores de classe en aquestes matèries.
Malestar dels docents
La Plataforma Ciències en Perill, que agrupa docents de matèries científiques, s’oposa a la proposta de mantenir fusionades les matèries de biologia i geologia i ciències ambientals, per una banda, i física i química, per una altra, i que es continuïn perdent hores d’aquestes matèries específiques.
La plataforma celebra que Educació hagi endarrerit la modificació curricular i que ara s’obri un procés de reflexió i estudi de les propostes per al curs 2026-2027. Segons ells, Educació s’ha compromès a fer més reunions per continuar treballant en el currículum.
“El departament ha manifestat la voluntat de continuar millorant la proposta d’avui. Considerem imprescindible que es continuï comptant amb el professorat”, diu la plataforma. I destaquen que no es conformaran amb cap proposta que no millori la situació actual.
En què consisteix la proposta d’Educació?
El Departament d’Educació proposa d’augmentar a primer de batxillerat les hores de les matèries de modalitat, que passaran de tres hores setmanals a quatre, inclosa la matèria obligatòria de modalitat. Alhora s’elimina una franja de matèries optatives trimestrals; i la franja d’optatives anuals passa de tres hores a quatre, cosa que permet que l’alumne cursi una quarta matèria de modalitat en aquesta franja.
“Alhora, es preveu crear dues matèries optatives complementàries anuals per compensar la pèrdua d’hores lectives i de sabers en les matèries de modalitat que no s’han pogut cobrir arran de la fusió: Contextos de Biologia, Geologia i Ciències Ambientals i Contextos de Física i química, ambdues amb 4 hores”, diu Educació.
En declaracions a Catalunya Ràdio, Niubó ha dit: “D’aquesta manera, no només reforcem aquests coneixements especialitzats en ciències, sinó que també reforcem el conjunt d’itineraris en el batxillerat. Això vol dir més hores de matemàtiques i més hores de matèries científiques.”
Reculen la literatura catalana i la castellana
L’àmbit científic no és l’únic que ha expressat malestar. La consellera Niubó ja es va trobar obligada a rectificar i a mantenir, a mitjan desembre, les assignatures de literatura catalana i literatura castellana com fins ara a batxillerat, de manera que no passessin a ser optatives.
En un començament, es va planificar que les assignatures de literatura passessin de ser una matèria de modalitat de segon de batxillerat, en l’itinerari social i humanístic, a una optativa de primer, a partir del curs vinent. Segons Niubó, això era una línia vermella per al govern, i va manifestar la voluntat de reclamar al Ministeri d’Educació espanyol que les assignatures es mantinguessin com fins ara.