Economia/Empreses.- L’estiba reprèn la negociació per evitar ‘in extremis’ la vaga de 48 hores d’aquesta setmana

  • Després de tres dies d'aturada que 'van costar' 36 milions

VilaWeb
Redacció
11.06.2017 - 09:27

Després de tres dies d’aturada que ‘van costar’ 36 milions

MADRID, 11 (EUROPA PRESS)

Els sindicats d’estibadores i la patronal Anesco es reuneixen aquest dimarts, 13 de juny, per reprendre la negociació del nou conveni després de la reforma del sector, després dels tres dies de vaga de la passada setmana i en vespres d’un aturada continuada de 48 hores que comença el dimecres.

Es tracta de la primera reunió des que el passat 1 de juny les dues parts trenquessin la negociació i els sindicats del gremi (Coordinadora de Treballadors del Mar, CC.OO, UGT, CIG i CGT) convoquessin un calendari de tres setmanes d’aturs en els ports.

Les tres primeres jornades de vaga, les secundades el dilluns, el dimecres i el divendres d’aquesta passada setmana, van registrar un seguiment massiu per part dels estibadors.

Els ports van aconseguir no obstant això mantenir certa activitat gràcies a que les empreses van organitzar les seves operacions de càrrega i descàrrega en les hores que no estaven afectades per l’aturada, convocada en les hores imparells, i al compliment dels serveis mínims.

Malgrat això, els tres dies d’aturada van ocasionar una pèrdua de 36 milions d’euros, segons el Ministeri de Foment. El cost es reparteix entre tota la cadena d’agents que operen en els ports, des de les empreses d’estiba fins al transport, tant en camió com amb tren.

A més, segons el Departament que dirigeix Íñigo de la Serna, la conflictivitat en els ports ja ha provocat desviaments de trànsits, com els comunicats per la multinacional Maersk en el port d’Algesires, el primer del país.

A l’espera del resultat de la reunió del dimarts, els sindicats de l’estiba mantenen encara convocada la vaga de 48 hores consecutives d’aquesta setmana(entre les 8.00 hores del dimecres 14 i les 8.00 hores del divendres 16), a més d’altres tres dies d’aturs parcials la següent (els dies 19, 21 i 23 de juny).

PUNTS DE CONFLICTE

En l’actualitat, el principal punt de conflicte entre la patronal i els sindicats resideix en la petició dels treballadors que, després de la reforma, es garanteixi l’ocupació a tot el col·lectiu d’estibadores.

De fet la ruptura de la negociació de fa quinze dies va tenir lloc perquè, segons les organitzacions sindicals, les empreses van variar la seva actitud en relació amb el compromís de garantia d’ocupació que havien manifestat anteriorment.

No obstant això, les dues parts mantenen altres dos punts de desacord. D’una banda, les empreses rebutgen la pretensió sindical que participin als centres portuaris d’ocupació (CPE), ETT’s hereves de les actuals sagep. Consideren que contravindria la lliure competència i l’actual reforma del sector, que fixa com a voluntària aquesta concurrència.

Del seu costat, els sindicats no accepten la intenció empresarial d’abordar negociacions col·lectives port a port paral·leles a la del conveni estatal.

El conflicte de l’estiba, que ja es perllonga més de quatre mesos, es troba al seu moment més crític gairebé un mes després que el Govern espanyol aconseguís aprovar al Congrés el Decret Llei amb el qual ha reformat el sector per adequar-ho a la normativa europea, evitar una multa de la UE i millorar la competitivitat dels ports.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor