17.03.2019 - 02:00
|
Actualització: 17.03.2019 - 10:20
No teniu al davant un article d’opinió, sinó una exposició de fotografies, titulada ‘Duran Lleida, retratat’. Les fotografies es van fer dimecres, dia 13 de març, durant l’entrevista amb el senyor Duran Lleida a l’hotel Presidente de Barcelona, i es pot llegir ací. Un cop a redacció, es va veure que algunes fotos eren tan potents (sobretot una) que podien desviar l’atenció de l’entrevista i, alhora, tan bones que seria realment una llàstima de no poder-se’n servir.
I això fem avui, tractant la fotografia com allò que és: un llenguatge periodístic com qualsevol altre. Un llenguatge que, fora de context, podria resultar ofensiu, però que, en el context adient, és aclaridor. N’és l’autora Adiva Koenigsberg (Nova York, 1980), professora de multimèdia a l’escola Grisart de Barcelona i recent col·laboradora de VilaWeb.
Durant quaranta anys han provat de vendre’ns, amb a més fortuna o menys, una imatge d’un Duran Lleida centrat, moderat, civilitzat. Aquestes fotografies mostren un altre Duran Lleida. Un home més agressiu, poc avesat a sentir que li portin la contrària, i amb una certa tendència a la reacció irada. Un home que pot perdre els papers fàcilment. En un moment polític com l’actual, en què bàsicament ens portem la contrària els uns als altres d’una manera constant, profunda, directa i pública, és probable que Duran Lleida mostri més sovint aquesta segona cara. Una cara coneguda dels seus acostats, no tant del gran públic. Ara se’n mostra a tothom una imatge que coneixen uns pocs. Perquè, públicament, la imatge de Duran ja no és la d’un home moderat, sinó la d’un home realment emprenyat amb un món que canvia al seu voltant.