Èxit de la fira ‘Eines de país’: centenars de persones canvien de companyia

  • L'Assemblea ha habilitat un espai per a impulsar el consum estratègic i afavorir el canvi de companyies

VilaWeb
Andrés G-Nandín Albert Salamé
11.09.2019 - 16:44
Actualització: 11.09.2019 - 21:29

Manifestació a banda, l’altra gran tria de l’ANC aquesta Diada a Barcelona ha estat l’espai ‘Eines de país‘, on ha exposat les campanyes per a avançar cap a la independència, sobretot les orientades al consum estratègic. ‘És un espai per a explicar quines són totes les iniciatives que ha engegat l’Assemblea per apoderar la gent, perquè tingui la capacitat de prendre les seves decisions de consum quotidià respecte del consum estratègic. És orientat a posar-la al centre com a agent de canvi’, ha explicat David Fernàndez, membre del secretariat de l’ANC i coordinador de la campanya de consum estratègic.

Tan bon punt ha parat de ploure, al matí i a migdia centenars de persones han omplert el pla de Palau. No eren pas pocs els qui demanaven als voluntaris més informació sobre la campanya de consum estratègic; n’havien sentit parlar, però encara en tenien molts dubtes. La iniciativa, sorgida com a resposta de la campanya política i mediàtica que va afavorir que les empreses se n’anessin de Catalunya després del Primer d’Octubre per debilitar l’economia pròpia.

Alguns ja venien conscienciats de casa, com l’Helena i el seu fill Lluc, que estaven al cas de l’espai i hi han anat expressament. ‘És molt interessant. S’ha de fer i s’ha de difondre, perquè tots estem una mica despistats’, confessava. El seu fill subratllava la importància que el poble sàpiga què pot fer a banda les manifestacions per a no sentir-se impotent.

‘La gent ha d’adonar-se que és possible, espolsar-se la mandra i fer el canvi’, deia en Jordi. Pensa que no s’ha de tenir vergonya i difondre la iniciativa. Sap, per això, que aconseguir que els ciutadans es canviïn a companyies compromeses amb el país i deslligades de les ingerències polítiques ‘és una feina de gota a gota’. Al centre de la plaça, un plafó interactiu ajudava a prendre consciència sobre el consum propi.

A més, al pla de Palau també hi havia plafons amb més eines i campanyes de l’ANC per a apoderar la ciutadania a partir de la lluita no violenta, com ara les candidatures independentistes a les cambres de comerç, els col·legis professionals i els sindicats.

El consum estratègic

Mentre uns reflexionaven i descobrien el seu grau de compromís, al carrer adjacent de la plaça molts més exercien el seu ‘poder de canvi’. S’hi han instal·lat una quinzena d’empreses i entitats per a informar els consumidors i tramitar altes. Companyies de telecomunicacions, energètiques, d’assegurances, turístiques… Ni un sol estand era lliure de cues.

N’hi ha que han hagut d’esperar una hora i tot, com ara un jubilat decidit a abandonar la seva companyia telefònica espanyola. Hi ha anat preparat: duia tota la documentació necessària, factures telefòniques i llibreta bancària incloses.

En Joan també pensava si canviar d’operadora mòbil. ‘Ja he fet el canvi d’Endesa a CatGas i CatLlum i funciona molt bé.’ Diu que no li interessa de continuar amb les empreses que van canviar el domicili social o fiscal. ‘Canviaré d’empresa sempre que pugui’, explica.

També la Núria volia informar-se bé abans de fer el canvi de companyia, però aplaudia la iniciativa: ‘Hem de deixar l’Íbex-35 fora del país i mantenir les nostres empreses.’ La Mercè, que ja ha fet tots els canvis de companyia possibles, també lloava la proposta de l’ANC: ‘Ja era hora!’, exclamava.

Els responsables de les empreses estaven contents per la iniciativa i pel volum de demandes d’informació durant la jornada. I reconeixien que, d’ençà de l’octubre del 2017, l’interès s’ha disparat i les altes han augmentat d’una manera ‘espectacular’.

Tocant ‘el moll de l’os’

La campanya de consum estratègic, dins la iniciativa d’Eines de País, és una prioritat del secretariat actual de l’ANC. Tanmateix, no ha estat exempta de polèmica, perquè alguns sectors l’han qualificada de ‘xenofòbia econòmica’.

De fet, Foment del Treball ha denunciat la iniciativa a l’Agència Catalana de la Competència i ha demanat mesures cautelars: tancar la web de consum estratègic, que no se’n parli, que no se’n facin fires i 60.000 euros de multa per a cada un dels membres orgànics de l’Assemblea i els responsables de la iniciativa. ‘És un símptoma de repressió evident, perquè veuen perillar el seu modus vivendi, la seva manera d’ocupar llocs de poder i d’influència a Catalunya. Hem tocat el moll de l’os’, conclou Fernàndez.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor