Les deu motos elèctriques per a circular sense problemes a la Barcelona de baixes emissions

  • La ZBE farà que 120.000 motos no puguin circular durant els dies laborables · Us mostrem les alternatives elèctriques més interessants

VilaWeb

Text

Marc Belzunces

12.10.2019 - 21:50

El gener vinent entrarà en vigor la polèmica Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona. Un dels principals col·lectius afectats és el dels usuaris de moto, que fan el 30% dels desplaçaments, un actor clau en la mobilitat de la ciutat. D’una flota de 300.000 motocicletes, es calcula que 4 de cada 10 (120.000 motos) no podran circular els dies feiners entre les set del matí i les vuit del vespre. Arran d’això, molts motoristes es troben obligats a canviar de moto ràpidament. Una opció és adquirir-ne una de combustió posterior a Euro 2, sigui nova o de segona mà. Una compra que pot ser arriscada, perquè el resultat de la ZBE s’anirà revisant periòdicament i, si no és satisfactori, les mesures s’enduriran. Això és força probable si considerem que la ZBE no s’aplica sobre els vehicles més contaminants de la ciutat. Per tant, això pot obligar a canviar de vehicle per segona vegada.

Una opció més segura és adquirir una moto elèctrica, que no emet contaminants i no pot ser afectada per cap revisió futura de la ZBE. Al mercat ja hi ha desenes de models. L’Ajuntament de Barcelona ha creat recentment un grup de treball per facilitar la transició elèctrica de tot el parc de motos de la ciutat. A diferència dels turismes, canviar a les versions elèctriques de les motos és molt més senzill. Tenen preus molt més assequibles i no cal una infrastructura de càrrega específica. La major part dels models tenen bateries extraïbles (d’uns 8-10 kg) de manera que podem aparcar la moto al carrer i agafar la bateria per carregar-la a casa tranquil·lament. Tampoc no cal canviar la potència elèctrica domèstica, perquè es carreguen a 600W-1.000W, com molts electrodomèstics. Si tenim un aparcament, podem instal·lar-hi un endoll i no haurem d’anar amunt i avall amb les bateries. No cal cap mena d’autorització. Només ho hem de comunicar a la comunitat. Això sí, el cost de la instal·lació l’haurem d’assumir nosaltres, contractant un electricista.

En relació amb el preu de compra, que pot resultar lleugerament superior a una moto de combustió, cal tenir en compte que és compensant per un manteniment molt menor –bàsicament, pneumàtics i frens– i, sobretot, un cost molt menor de combustible. Les motos elèctriques solen consumir uns 5 kWh cada 100 km. Si una moto urbana fa normalment 5.000 km l’any i el preu de l’electricitat és d’uns 14 ct/kWh –7 ct/kWh si tenim tarifa ‘vall’–, ens podem moure per tota la ciutat durant un any per uns 40 euros en combustible (electricitat). L’únic petit canvi que hem de fer és relativitzar l’autonomia dels models, perquè hem d’acostumar-nos a carregar les bateries de nit. Res que no facin ja molts ciutadans que, per exemple, tenen un patinet elèctric, un dels altres sistemes de mobilitat personal que van esdevenint indispensables a Barcelona. Un aspecte important, també, és el de la potència, que passa dels cavalls als kW. El límit per a conduir una moto amb el carnet d’automòbil és d’11 kW, potència que equival a una moto de 125 cc. Els ciclomotors de 50 cc, en canvi, equivalen als models elèctrics limitats a 45 km/h.

Tot seguit fem una selecció dels models que considerem més interessants per a Barcelona. Però cal tenir en compte que al mercat hi ha disponibles desenes de models més. Consulteu a les botigues que ja venen models elèctrics i demaneu una prova de conducció. L’opció d’adquirir-ne un model per internet no és recomanable, perquè molts provenen d’Àsia i no és segur que disposin de l’homologació europea, necessària per a circular. Finalment, tinguem en compte que amb una moto elèctrica tenim una bonificació del 75% de l’impost de circulació, que no hem de pagar els peatges gestionats per la Generalitat (com ara els túnels de Vallvidrera), que el pla MOVES atorga ajuts de 750 euros per a comprar una moto elèctrica i que a Barcelona ja hi ha 125 punts de càrrega públics per a motos, ara com ara gratuïts.

1.- Silence S01

 

Potència: 7 kW (11 kW de potència màxima)
Velocitat: 100 km/h
Autonomia: 115 km (1 bateria)
Equivalència: 125 cc
Preu: 6.250 euros
Altres: espai per a dos cascs sota el seient

La Silence S01 és dissenyada i fabricada molt a prop de Barcelona, de manera que és perfectament adaptada a la ciutat. Aquesta empresa catalana és una de les que fabrica més motos elèctriques a Europa, perquè produeix per a flotes, cosa que li ha proporcionat una gran experiència. Té marxa enrere i 3 modes de conducció, que ens limiten la velocitat a 45 km/h (circulació urbana), 80 km/h (rondes de circumval·lació) i 100 km/h (màximes prestacions per autopista), ideal per a no excedir els límits de velocitat legals. Hi podrem viatjar amb comoditat per tota l’àrea metropolitana. La bateria d’aquest escúter té forma de carretó; per tant, la podem dur a qualsevol endoll sense haver de carregar-la, en cas que no tinguem plaça d’aparcament amb endoll. Es destaca un espai ampli sota el seient, el millor del sector, i uns pneumàtics de primera marca.

2.- Askoll eS3

Potència: 2,7 kW
Velocitat: 66 km/h
Autonomia: 96 km (2 bateries)
Equivalència: 125 cc
Preu: 3.900 euros
Altres: bona relació prestacions-preu

L’escúter de la italiana Askoll és molt pràctic. De dimensions reduïdes per a aparcar-lo fàcilment, a més de ser lleuger i àgil, és ideal per la circulació urbana. És la moto elèctrica més popular de Barcelona, perquè una de les companyies de lloguer de la ciutat va substituir els seus vehicles anteriors per 1.200 unitats d’aquest model, tot i que són de la versió de 45 km/h, l’equivalent a 50 cc; aquesta versió surt més bé de preu: 2.550 euros el d’una plaça i 3.250 el de dues (la diferència entre l’un i l’altre és la potència del motor). L’eS3 és el model de més potència i comparteix amb les germanes petites el disseny d’escúter de roda grossa de tota la vida. Prestacions limitades per a ajustar el preu, però ens permet de circular per les rondes en cas de necessitat. Les bateries van sota el seient i són extraïbles.

3.- NIU NGT

Potència: 3 kW
Velocitat: 70 km/h
Autonomia: 130 km (2 bateries)
Equivalència: 125 cc
Preu: 4.500 euros
Altres: atenció a la posició elevada dels peus

NIU és la marca xinesa d’escúters premium. Prové d’un mercat amb més de 22 milions de motos elèctriques circulant diàriament, tota una garantia. Aquest model ha estat desenvolupat pensant especialment en el mercat occidental, de manera que ha triat components de qualitat, com el motor Bosch. Adreçat al públic més jove, permet de circular sense problemes per les rondes. Té dues bateries extraïbles, una sota el seient, i una altra sota els peus, i això fa que el terra sigui elevat. Les persones altes l’hauran de provar perquè la posició de conducció els pot ser incòmoda. Si no heu de circular per les rondes, la marca ofereix versions de 45 km/h a partir de 2.600 euros.

4.-Torrot Muvi Executive L3e

Potència: 3 kW
Velocitat: 60 km/h
Autonomia: 100 km (2 bateries)
Equivalència: 125 cc
Preu: 4.600 euros
Altres: pesa només 85 kg

La gironina Torrot ha optat per un disseny clàssic d’escúter urbà de roda grossa. El poc pes li proporciona una gran agilitat, amb unes dimensions molt contingudes que ens facilitaran l’aparcament. També té dues bateries extraïbles sota el seient. En cas de necessitat, podrem circular-hi per les rondes, però l’àmbit de preferència són els carrers de la ciutat. La versió City L1e, de 45 km/h, és més barata: 3.500 euros.

5.-Rieju Nuuk

Potència (màxima): 10,5 kW
Velocitat: 110 km/h
Autonomia: 100 km (2 bateries)
Equivalència: 125 cc
Preu: 6.900 euros
Altres: disseny que no passa desapercebut

La històrica marca catalana també ha desenvolupat un model elèctric, el Nuuk. Vol competir al mercat aportant-hi qualitat en la construcció. El disseny, amb un aire retro, no ens deixarà passar desapercebuts. Té bateries extraïbles en cas de necessitat, però l’opció preferent és carregar-les directament a la moto, a l’aparcament.

6.- BMW C Evolution A1

Potència: 11 kW
Velocitat: 120 km/h
Autonomia: 100 km (bateria no extraïble)
Equivalència: 125 cc
Preu: 14.900 euros
Altres: de les millors prestacions del mercat

Amb la garantia d’un dels fabricants més importants del continent, aquest model se centra a proporcionar les màximes prestacions. S’hi destaquen l’acceleració ràpida i l’agilitat. És la versió limitada a 11 kW per poder conduir amb el carnet A1 o B (el de cotxe). Cal tenir en compte que les bateries que té no són extraïbles i necessitarem un aparcament amb un punt de càrrega. El model ja fa uns quants anys que és al mercat.

7.- Zero S 11 kW

Potència: 11 kW
Velocitat: 139 km/h
Autonomia: 143 km (bateria no extraïble)
Equivalència: 125 cc
Preu: a partir de 13.000 euros
Altres: és la referència del mercat elèctric

Zero Motorcycles és coneguda com la ‘Tesla de les motos’. És la referència del mercat elèctric i es destaca per la gran qualitat i les millors prestacions del segment. Aquest model és limitat a una potència de 11 kW per poder ser conduït amb el carnet de cotxe. Amb tot, és concebut per a circular sense problemes més enllà de l’àmbit urbà. Podem ampliar-ne la capacitat de bateria o adquirir accessoris que n’augmenten la velocitat de càrrega. Si tenim carnet de moto, el fabricant ens oferirà models de prestacions diverses. La bateria no és extraïble, de manera que tant sí com no hem de tenir un aparcament amb endoll.

8.- NEXT NX1

Potència: 1,7 kW
Velocitat: 45 km/h
Autonomia: 130 km (2 bateries)
Equivalència: 50 cc
Preu: 2.699 euros
Altres: una bona opció per a circulació estrictament urbana

Un dels inversors d’aquesta marca valenciana és Joan Roig, i per això és coneguda com a ‘escúter de Mercadona’. Té l’objectiu de proporcionar un ciclomotor elèctric de preu assequible i bona qualitat. Ens permet de circular en l’àmbit estrictament urbà –les rondes en resten excloses. El model d’una bateria (65 km d’autonomia) és una mica més barat: 2.199 euros. Si cerquem un ciclomotor elèctric de preu ajustat, és una bona opció.

9.- Lifan E3

Potència: 1,5 kW
Velocitat: 40 km/h
Autonomia: 50 km (1 bateria)
Equivalència: 50 cc
Preu: 1.795 euros
Altres: prestacions molt limitades

Si cerqueu una moto econòmica perquè feu desplaçaments molt concrets, aquest ciclomotor dels xinesos de Lifan és el vostre. Cal ser conscients que té una autonomia, velocitat i potència limitades, però suficients per a l’entorn urbà si no hem de dur passatger. També és interessant com a ciclomotor per als joves de la família.

10.- Super Soco TS 50

Potència: 1,8 kW
Velocitat: 45 km/h
Autonomia: 55 km (1 bateria)
Equivalència: 50 cc
Preu: 2.595 euros
Altres: bon disseny a preu assequible

Super Soco és un dels fabricants xinesos de motos elèctriques coneguts per la qualitat i, especialment, el disseny. Aquest model va orientat al mercat europeu i, per tant, incorpora components de més qualitat, com ara un motor Bosch. Obtenim un disseny clàssic de naked que ens pot fer oblidar que es tracta d’un ciclomotor de 45 km/h. Té la possibilitat d’incorporar una segona bateria. Si volem pagar més, la marca disposa de models de més potència.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor