02.02.2022 - 15:01
|
Actualització: 02.02.2022 - 16:41
À Punt, TV3 i IB3 estrenaran diumenge, simultàniament, la sèrie Després de tu. Una història familiar, tendra, amb un punt d’humor, un poc de nostàlgia i una mica de drama amable pensada per a un públic transversal i familiar. Són vint capítols de vint-i-cinc minuts que s’emetran de dos en dos. La sèrie és d’Albena i Minoria Absoluta i coproduïda per À Punt i TV3, amb la col·laboració d’IB3. Aquest és un nou fruit de la feina conjunta que ja fa un temps que van començar totes tres televisions públiques, en aquest cas, encapçalat per À Punt.
Els protagonistes són Sergio Caballero, Verònica Andrés, Roberto Hoyo, Carla Pascual, Amparo Moreno, Carles Sanjaime i Borja Espinosa, encara que en cada capítol aniran apareixent personatges esporàdics.
Nova reunió dels directors
Les presentacions conjuntes al Rialto de València, amb el director de l’Institut Valencià de Cultura, Abel Guarinos, com a amfitrió, ja són un clàssic. Treballar conjuntament en productes audiovisuals, i emetre’ls el mateix dia i a la mateixa hora, és l’elefant dins la sala. La reciprocitat de facto que tothom demana i que ningú no vol esmentar. Així, Alfred Costa, Vicent Sanchis i Andreu Manresa s’han tornat a reunir i han tornat a proclamar les bondats d’ajuntar esforços, de manera voluntària, de triar aquells projectes que pensen que poden interessar els seus públics i de participar-hi en la mesura de les capacitats econòmiques o tècniques de cada entitat.
“No ens enganyem, no ens fem trampes, i arribem on podem”, ha dit César Martí, el cap de continguts d’À Punt, qui ha explicat com el projecte ha anat creixent a poc a poc, com s’hi han anat aportant més elements, la tenacitat per anar sumant pressupostos, i com s’ha arribat al punt d’encontre entre tots els elements.
No és la primera volta que això passa. Ja hi ha els precedents reeixits de La mort de Guillem i Frederica Montseny, la dona que parla. Però sí que és la primera sèrie de ficció. Un pas més en aquesta inevitable no dita reciprocitat.
I continuarà, perquè aviat arribarà Mòpies, filmada a Mallorca també amb la col·laboració de totes tres televisions, i altres projectes que encara es cuinen.
A la presentació de Després de tu també hi han participat els actors protagonistes i hi ha hagut sessió de fotografies amb ells, amb els directors generals, i amb els directors i productors de la sèrie.
Satisfacció absoluta pel resultat
El director d’À Punt. Alfred Costa, s’ha mostrat encantat de començar la temporada estrenant una sèrie de ficció, que, ha dit, és un gènere molt complex.
Vicent Sanchis, el responsable de TV3, ha parlat de la gran competència que les plataformes presenten en aquest format de la ficció. “Davant, hi tenim unes màquines molt importants i molt fortes, amb molta participació de propietat privada que no tenen les mateixes regles que nosaltres. Nosaltres tenim limitacions i, malgrat això, aconseguim programes que estan bé”, ha dit.
Les limitacions són un altre elefant que planava dins la sala i que només al final ha tingut cara i ulls. La producció de Després de tu ha costat 1.150.000 euros, dels quals À Punt ha pagat el 65%; TV3, el 25%; i IB3 el 10% restant. Hi han treballat unes setanta persones i han calgut set setmanes de filmació. “Rodar setze pàgines de guió per dia és el nostre repte, i ho hem aconseguit”, ha explicat Chon González, que l’ha dirigida amb Carles Alberola. González també ha volgut remarcar algunes dificultats prèvies a la filmació, com ara l’escriptura i la reescriptura intenses i constants durant l’etapa de la pandèmia.
César Martí ha reconegut que els agradaria tenir més diners, fer més coses i amb més calma. Tenir més capacitat de producció, perquè és una qüestió de supervivència d’un sector cultural com l’audiovisual.
Preguntats per la política audiovisual del govern valencià, que acaba de fer una aportació d’un milió d’euros al Benidorm Fest emès per Radiotelevisió Espanyola, i la justesa del pressupost d’À Punt, el responsable de la cadena s’ha limitat a dir que la casa havia de ser el motor del sector.
Alberola ha dit que era un luxe treballar amb Minoria Absoluta. “Des de l’inici hem treballat braç a braç, amb estima i molt de respecte, sempre sumant, i això és molt d’agrair”, ha dit, i ha afegit que aquesta feina era fruit del gran cabal creatiu, de les ganes, del coratge per fer projectes. “Fem històries que tenen a veure amb nosaltres, amb la nostra història, amb la nostra llengua”.
Eva Mor, productora executiva de Minoria Absoluta, ha remarcat que la seua aportació havia estat el toc d’humor que traspuava tota la sèrie.
El director general d’IB3, Andreu Manresa, s’ha referit a la capacitat d’aquest producte fet en català des de València, d’ultrapassar a altres àmbits globals.
Filmació a Burjassot
Tret d’algunes escenes exteriors filmades a València, Godella i Burjassot, tota la sèrie s’ha filmat a l’estudi 1 del Centre de Producció de Programes de Burjassot. Això representa una nova fita en termes de producció en la recuperada televisió valenciana. Tant, que Carla Pascual, la jove actriu que dóna vida a l’Alba, una de les protagonistes, ha expressat la seua sorpresa en veure com en aquell espai s’havien construït tots els sets que apareixen en la sèrie.
El primer capítol
En la compareixença de premsa s’ha fet també la projecció del primer capítol. Es titula “Teràpia familiar” i serveix per a presentar els personatges. Pau, un dibuixant vidu, i els seus dos fills adolescents de 18 i 16 anys. D’ençà de la mort de la seua dona, les relacions d’en Pau (Sergi Caballero) amb els nanos (Carla Pascual i Roberto Hoyo) no rutllen gaire bé. En veritat, a en Pau no li rutlla la vida en general perquè mai havia tingut cura d’ell, perquè la mort sobtada de la Raquel (Verónica Andrés) l’ha deixat desenfocat, i perquè viu un procés de dol molt complicat. La mare d’en Pau (Amparo Moreno) té la funció d’eixir al rescat de la família.
Malgrat el drama que traspua, l’experiència de l’espectador és agradable, té aquell sabor inconfusible de la factoria Albena. Furga en les ferides i toca fibres fins a extrems suportables, perquè l’espectador no en surta il·lès, però tampoc no gaire tocat. Quotidianitat i espill.
Vegeu-ne un tast:
Dos capítols setmanals
L’estrena serà diumenge en horari de màxima d’audiència i se n’oferiran setmanalment dos capítols que sumaran, en total, cinquanta minuts. Aquesta opció ja era prevista des de l’escriptura del guió i, per tant, encara que es poden veure de manera individual, les trames tenen una continuïtat.