26.07.2017 - 16:14
|
Actualització: 27.07.2017 - 13:39
El diari El País ha obert avui amb una notícia titulada ‘L’ONU frena l’intent de donar aval internacional al referèndum català‘, que porta com a subtítol ‘Les Nacions Unides refusen d’inscriure com a observador electoral el consorci Diplocat de la Generalitat’.
El text, que cita com a font una nota del Ministeri d’Afers Estrangers espanyol, diu que l’ONU s’ha negat a homologar el Diplocat com a observador electoral internacional. L’article afirma que les Nacions Unides ‘ni tan sols han enviat el justificant de recepció per evitar el risc de manipulació’. L’article d’El País, ple d’inexactituds i errors, diu que ‘els responsables de la Divisió de Processos Electorals van traslladar a l’ambaixada espanyola a les Nacions Unides que el seu criteri “sempre ha estat de refusar la petició de Diplocat i altres organitzacions semblants per entendre que el seu objectiu real és ben diferent de l’observació electoral, que, a més, afecta els interessos i la sobirania d’un estat membre” de l’ONU, en referència a Espanya’.
L’article d’El País estableix una relació inconcreta entre aquesta petició i el referèndum del primer d’octubre, però en canvi, la portada del diari en paper convertia el tema, sense saber-se com, en un titular que deia: ‘L’ONU ignora la petició d’observadors per a la consulta.’ Una petició que ningú no ha fet mai.
Aquestes són les preguntes i respostes que aclareixen la informació del diari espanyol:
1. Què demanava el Diplocat?
El secretari general del Diplocat va enviar una carta, el 30 de març de 2017, al director d’assistència electoral del Departament d’Afers Polítics de l’ONU. En la carta, s’explicava que el Diplocat havia organitzat, en el passat, missions d’observació de processos electorals en diversos països, com ara Costa Rica, l’Uruguai, Armènia, el Marroc o Macedònia. En totes aquestes missions, el Diplocat havia fet servir un codi de conducta per als seus observadors, basat en el Codi de Conducta per a Observadors Electorals creat l’octubre de 2005 per Nacions Unides. El Diplocat demanava com havia d’expressar la seva adhesió a la declaració de principis i codi de conducta aprovat el 2005. En cap cas no demana d’integrar-se a cap organisme ni ser reconegut de cap manera.
2. Aquesta demanda, doncs, no implicava un reconeixement del Diplocat per l’ONU?
No. El Diplocat no demana cap reconeixement, ni el fet de signar el document no comporta cap reconeixement. El Diplocat només demanava de quina manera calia donar suport, de manera oficial, al Codi de Conducta per a Observadors Electorals. Aquest codi va ser signat, en un primer moment, per vint-i-una organitzacions, incloent-hi l’ONU, la Comissió Europea, la Unió Africana, la Comissió Venècia i el Centre Carter. El mateix document indicava que el text restava obert a l’adhesió d’altres institucions i ONG, i deixava clar que l’adhesió calia adreçar-la a la Divisió d’Assistència Electoral de Nacions Unides. Des d’aleshores, centenars d’organitzacions de tota mena i països han donat suport a aquesta declaració. La llista es troba aquí.
3. Les Nacions Unides han respost al Diplocat?
El País afirma que les Nacions Unides no han respost al Diplocat, però això és fals. VilaWeb ha pogut comprovar que, concretament el 6 de juny, el Diplocat va rebre la resposta oficial de la Divisió d’Assistència Electoral. En la resposta, l’ONU aclareix al Diplocat de quina manera i per mitjà de quines persones cal adreçar la demanda per a signar el Codi de Conducta. En cap moment no s’indica cap problema ni s’esmenta cap incompatibilitat.
4. Quina relació té això amb el referèndum del primer d’octubre?
Cap ni una. El País ho relaciona i presenta aquest afer com una invalidació del referèndum per part de l’ONU que no existeix. És una intoxicació. El Diplocat sempre fa missions d’observació electoral a l’estranger i no té cap sentit vincular la seva activitat amb el referèndum del primer d’octubre.
5. El Diplocat pot signar el codi?
El Diplocat pot signar el codi i vol signar-lo, de la mateixa manera que ho han fet la gran majoria d’organitzacions que treballen en missions d’observació de processos electorals. Cal aclarir, en aquest sentit, que sense signar-lo oficialment encara, totes les missions electorals del Diplocat ja han treballat seguint aquest mateix codi de conducta. Missions del Diplocat que, també cal aclarir-ho, han estat acreditades de manera oficial sempre pels estats on han tingut lloc.
6. El Diplocat necessita signar el codi per a continuar fent missions d’observació de processos electorals?
El Diplocat ja fa anys que fa missions d’observació electoral, d’acord amb els estats on tenen lloc aquests processos i fent servir un codi propi basat en el codi de l’ONU. No necessita signar el codi per a continuar fent-ho. Només necessita, com fins ara, posar-se d’acord amb els estats corresponents.