04.11.2021 - 12:40
|
Actualització: 04.11.2021 - 19:29
Plataforma per la Llengua s’ha fet ressò del cas d’una família que ha denunciat un nou cas de discriminació lingüística al País Valencià. Segons que ha explicat l’entitat a través d’un comunicat, una família ha estat discriminada en dues ocasions a l’oficina bancària d’ING Bank al carrer de Sant Vicent Màrtir de València per haver parlat en català. Els fets van passar el 15 d’octubre i es van repetir el dia 18. El dia 15, un treballador es va negar a atendre’ls quan la filla s’hi va adreçar en català i els va exigir que parlessin en castellà. “En espanyol. No t’entenc ni tinc l’obligació d’entendre’t”, li va dir. Després, una directiva de la sucursal els va dir que havien faltat al respecte al personal i els va demanar que se n’anessin.
El dia 18, la filla hi va tornar per demanar el full de reclamacions, i explica que una altra treballadora li va negar el dret de parlar en català i va fer veure que no l’entenia. No va aconseguir el full de reclamacions fins que no va dir que trucaria a la policia local, i el banc va trigar molt a retornar-li el document signat.
Quan s’ha assabentat del cas, Plataforma per la Llengua ha demanat a l’Oficina de Drets Lingüístics i a la Direcció General de Comerç i Consum de la Generalitat Valenciana que hi intervinguin per a garantir el dret dels consumidors a expressar-se en català en el sector comercial.
Consideren que ING Bank ha incomplert el decret 1/2019, que diu que els consumidors tenen dret d’emprar qualsevol de les llengües oficials del País Valencià, i l’article 17 de la llei 4/1983, que explicita que tots els ciutadans tenen dret d’expressar-se en català en qualsevol reunió.
També diuen que l’actuació dels treballadors falta al respecte als drets i interessos dels usuaris i contradiu l’article 3 del Reglament de Defensa del Client d’ING Bank, que diu que les relacions han d’ajustar-se a la bona fe, l’equitat i la confiança recíproca.