Els deliris espanyolistes per imposar el castellà després de la consulta de la llengua

VilaWeb
18.03.2025 - 21:40
00:00
00:00

La consulta sobre la llengua a les escoles volia eradicar el català de les aules, però la maniobra del conseller José Antonio Rovira –empesa per l’odi de Vox– va fracassar. “Això no era una competició entre el valencià i el castellà […] Guanyen les famílies”, va dir en una conferència de premsa. Tanmateix, l’espanyolisme és incapaç de pair la derrota i fa dies que cerca la manera de capgirar el resultat per imposar el castellà, encara que vulgui dir esbotzar les portes i les finestres de les escoles.

José Antonio Rovira, el valencianoparlant que s’ha extirpat la llengua 

Escuela de Todos, una plataforma nascuda a Catalunya per dinamitar la immersió i que agrupa una vintena de grupuscles ultres, ha estat la primera de moure fitxa. Ha denunciat 78 ajuntaments valencians al Síndic de Greuges per, suposadament, haver “vulnerat la neutralitat institucional” i haver demanat el vot pel català. Ara, en alguns casos, la ‘vulneració’ és simplement la promoció de xerrades informatives, com la que va organitzar una AMPA d’Alfarb (Ribera Alta).

L’espanyolisme reclama a Ángel Luna que obri una investigació per esclarir quants recursos públics i personals s’han destinat a “la campanya a favor de l’opció pel valencià”. La plataforma assegura que ha revisat les pàgines web i les xarxes socials dels 542 ajuntaments del País Valencià i no n’ha trobat cap que fes campanya pel castellà.

“Es transmet als ciutadans que la llengua valorada, preferida i prioritària per l’ajuntament és el valencià per sobre del castellà. Això és inacceptable d’un punt de vista institucional”, diu Escuela de Todos, que considera que 78 consistoris han “vulnerat”, per exemple, l’article 14 de la constitució espanyola, que regula el principi de no-discriminació i igualtat de tracte.

La majoria d’ajuntaments denunciats són governats pel PSPV i Compromís (83%) –tots sols o en coalició–, però també se n’assenyalen vuit amb governs del PP, o membres de la formació: Albal (Horta Sud), Barxeta (Costera), Benavites (Camp de Morvedre), Callosa d’en Sarrià (Marina Baixa), Montaverner (Vall d’Albaida), Rugat (Vall d’Albaida), Sueca (Ribera Baixa) i Xàbia (Marina Alta).

Són especialment cridaners els casos d’Albal, on el PP governa amb Vox i Avant, i de Xàbia, on governa amb Vox i Ciutadans. En el primer, el català va guanyar amb el 85,96% dels vots i en el segon amb el 66,04%. La denúncia contra Xàbia és per una publicació a les xarxes socials sobre una conferència de Jaume Fullana. “Estimem la nostra llengua. Marca sí al valencià”, diu el cartell. El cas d’Albal és força semblant: un acte organitzat per les AMPA.

Els municipis més grans en la diana del deliri espanyolista –abans d’atacar els consistoris ho van provar amb les escoles– són Gandia (Safor), Vila-real (Plana Baixa), Burjassot (Horta Nord) i Manises (Horta Sud). Tret de Burjassot –on es denuncia una conferència d’Escola Valenciana i Famílies pel Valencià–, en la resta el suport al català va superar el 70%.

Consulteu ací tota la llista d’ajuntaments denunciats:

A hores d’ara és clar que la seva lluita per la “neutralitat institucional” és un exercici d’hipocresia per imposar el castellà a cada racó. N’hi ha prou de recordar que abans de la consulta, el 7 de febrer, la plataforma va fer un acte a Alacant –”Llengua i aprenentatge, el futur del teu fill el decideixes tu”–, en què va participar el secretari d’Educació, Daniel McEvoy. Neutralitat a la carta.

L’espanyolisme, com si fos una hidra, treu un cap per amenaçar una part del país, però no perd de vista la resta. Escuela de Todos, després de furgar al País Valencià i a Catalunya, ara també reclama una consulta sobre la llengua a les Illes. I de manera agressiva, acusant el PP de ser còmplice del catalanisme. “Si no canvia aquesta llei [educativa] és perquè hi està d’acord i ha enganyat els seus votants en la campanya electoral o perquè té el pitjor vici de la política, la covardia”, diu.

Impugnació als jutjats?

Hablamos Español, una entitat encara més ultra comandada per la gallega Gloria Lago, fa temps que meditava d’impugnar la consulta i ho ha sotmès a votació entre els seus membres. Ara com ara, no ha anunciat la decisió final. “El nostre equip jurídic ens diu que les irregularitats en la consulta són tan contundents i fàcils de demostrar que seria perfectament factible d’impugnar-la”, diu en un comunicat.

Entre els motius d’impugnació esmenta la manca d’informació a les famílies –“tenim constància que hi va haver famílies que es van queixar perquè el conseller va desmentir boles del sector hispanòfob quan ja havien votat”–, l’alt percentatge d’abstenció i les queixes de famílies que no van poder votar per raons administratives.

“Ens preocupa que s’aixequi la camisa d’aquesta manera a les famílies, donant per bons uns resultats tan viciats i que el sector nacionalista ja fa servir, i farà servir quan torni a governar per a realitzar una imposició lingüística sense engaltar”, afegeix, abans d’explicar que han demanat a Educació que obri una ‘repesca’ perquè les famílies que no van poder votar votin al maig.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
Fer-me'n subscriptor