CVC demana mitjans per als centres i formar professors i PAS en resolució de conflictes per a lluitar contra el bullying

  • El Consell València de Cultura (CVC) insta a incloure la resolució de conflictes en la formació inicial i permanent del professorat i el personal d'administració i servicis (PAS) dels centres docents com a mesura per a lluitar contra l'assetjament escolar. Així mateix, subratlla que l'administració educativa ha de donar "necessàriament" mitjans humans i materials a tots els centres per a garantir el desenvolupament dels diferents plans previstos.

VilaWeb
Redacció
29.05.2017 - 16:23

VALÈNCIA, 29 (EUROPA PRESS)

El Consell València de Cultura (CVC) insta a incloure la resolució de conflictes en la formació inicial i permanent del professorat i el personal d’administració i servicis (PAS) dels centres docents com a mesura per a lluitar contra l’assetjament escolar. Així mateix, subratlla que l’administració educativa ha de donar “necessàriament” mitjans humans i materials a tots els centres per a garantir el desenvolupament dels diferents plans previstos.

Estes són algunes de les iniciatives que contempla l”Informe sobre l’assetjament i la violència en l’escola’, que ha aprovat l’organisme consultiu en la seua sessió plenària de maig.

El CVC recorda que en els últims anys ha mostrat “un enorme interés per les situacions que posen de manifest l’existència de comportaments socials violents contra diversos col·lectius” i, per açò, ha aprovat recentment informes sobre la violència de gènere, contra els majors i ara “és el moment de tornar a abordar” l’àmbit escolar.

“Estem davant una situació greu i complexa que el CVC ja va analitzar en un informe aprovat al febrer de 2007, on es van apuntar algunes recomanacions que continuen plenament vigents”, assevera l’entitat.

En este sentit, el document arreplega: “Hem d’assenyalar que els comportaments que els ciutadans espanyols ja consideraven molt alarmants a partir de 2002 continuen augmentant. Segons les dades del Ministeri d’Educació, els casos de bullying s’han incrementat un 80% en 2016, més de 1.200 casos, amb un creixement molt notable entre els menors de 7 anys”.

L’informe també posa en relleu que “gran part dels estudis sobre violència escolar han descurat l’anàlisi de la influència del gènere, malgrat que la majoria de forma de violència escolar té arrels profundes en la desigualtat entre els gèneres, les normes socials relacionades amb ell i les pràctiques discriminatòries”. Així, apunta que “és més habitual que els xiquets perpetren bullying físic, i les xiquetes té més probabilitats d’usar formes de violència verbal o psicològica (Unesco 2015)”.

CIBERASSETJAMENT

A més afirma que, segons les últimes dades, afig, “de cada deu alumnes que patixen ciberassetjament, set són dones” i advertix que “investigacions recents posen de manifest que aproximadament el 20-35% dels alumnes es consideren víctimes d’algun tipus de ciberassetjament, per la qual cosa es pot suposa que este tipus de manifestacions pot augmentar en els pròxim anys”.

El CVC afig, en el cas de la Comunitat Valenciana, que l’Associació Valenciana contra l’Assetjament Escolar (Avalcae) assenyalava en informacions periodístiques el passat mes d’abril que “l’assetjament en l’aules provoca la mitat dels casos d’absentisme escolar”.

Davant esta situació, l’òrgan consultiu realitza una sèrie de recomanacions a les administracions. En este punt, suggerix l’elaboració d’un “estudi detallat de les actuacions que es duen a terme en els centres depenents de la Conselleria d’Educació per a poder generalitzar les que demostren una major eficiència en la resolució de conflictes”.

El CVC reclama que es “coordinen tots els recursos disponibles, incloent l’establiment de mecanismes que permeten realitzar actuacions conjuntes entre centres de primària i secundària”.

També advoca per incloure la resolució de conflictes en la formació inicial i permanent del professorat i el personal d’administració i servicis (PAS), al mateix temps que considera “imprescindible” la realització de campanyes en els mitjans de comunicació públics i privats per a sensibilitzar al conjunt de la societat, especialment als membres de la comunitat educativa perquè s’impliquen activament en al resolució de conflictes.

“L’administració educativa ha de, necessàriament, dotar dels mitjans humans i materials a tots els centres per a garantir el desenvolupament dels diferents plans i processos previstos en la normativa vigent. En cas contrari, la proliferació i normes i plans queden en paper mullat i solament s’aplicaran temporalment on hi haja un grup de docents voluntariosos i especialment motivats”, conclou.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor