08.05.2021 - 08:37
|
Actualització: 08.05.2021 - 11:43
El curs escolar vinent a Catalunya començarà amb grups bombolla i màscara. El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha explicat en una entrevista a l’ACN que al setembre hi haurà mesures similars a les actuals, perquè no existeix el vaccí pediàtric contra la covid-19. Tot i això, preveu de poder llevar mesures de manera progressiva segons com avanci la vaccinació i la situació epidemiològica i segons les indicacions de les autoritats sanitàries.
Tanmateix, Bargalló creu que al setembre es podria retirar l’obligació de la màscara a primària si la situació d’alguns territoris ho permet, com es preveia aquest curs i no s’ha fet finalment. També ha obert la porta a permetre alguna interacció entre el professorat, quan tots estiguin vaccinats.
“Difícilment tindrem l’alumnat vacunat al setembre i inicialment tindrem les mesures sanitàries actuals. Anirem traient-les conforme les autoritats sanitàries ens diguin que s’hi han fet passes”, ha declarat el conseller. Bargalló ha dit que els nens també transmeten la malaltia, tot i la menor afectació, i per això no es poden arriscar que l’escola generi cadenes de transmissió amb una població adulta que no estarà immunitzada al 100%.
Mig miler de noves contractacions
El conseller ha donat per fet també el manteniment de les aproximadament vuit mil contractacions que s’han fet aquest curs com a “reforç covid”. Aquestes no van ser tan sols de docents, sinó també d’especialistes i personal d’administració i serveis. “Treballem amb Economia per fer-ho possible i estem en condicions de dir que sí”, ha afirmat. A més, ha afegit que aniran més enllà i augmentaran les dotacions “per motius d’escolarització”. En concret, es preveuen cinc-centes contractacions més. Tot i això, ha puntualitzat que no vol dir que els centres mantinguin tot el personal que han tingut aquest curs, perquè poden haver tingut modificacions després de la matriculació, per exemple, quant a l’alumnat vulnerable que atenen. “Es mantindrà el mateix nombre, però en algun centre augmentarà i en algun disminuirà”, ha concretat.
La voluntat del Departament d’Educació és que aquest personal “passés a estructural”, però Bargalló reconeix que aquesta és una qüestió que depèn del nou govern.
Cap a la codocència
Hi ha hagut centres que han emprat aquests reforços covid per aplicar la codocència i fer que en cada grup hi hagi, per exemple, dos tutors. Una primera anàlisi per part de la conselleria i dels agents implicats conclou que és “pedagògicament més eficient per a l’aprenentatge” i també més útil en època de pandèmia quant a l’organització i l’ús del temps fora de l’aula. El conseller considera evident que cal anar cap a la incorporació d’aquests elements de codocència, però ha afirmat que cal acabar d’analitzar-ho. Sí que conclou que en l’àmbit organitzatiu, el pedagògic i el de gestió d’incidències diàries “acaba essent positiu”.
En aquesta línia, ha defensat que s’ha de continuar treballant per reduir les ràtios, però ha alertat que el model no ha de ser de ràtios molt baixes, perquè tampoc no són eficients en els processos d’aprenentatge. “Hi haurà d’haver algun moment en què la priorització sigui la codocència per sobre les ràtios molt baixes”, ha argumentat.
Mantenir les entrades esglaonades
El conseller ha afirmat que mesures com ara les del grup bombolla no es mantindran en el temps quan la pandèmia ja no hi sigui, però reconeix que n’hi ha “que han vingut per quedar-s’hi”. Més enllà de la codocència, els centres fan també una anàlisi positiva de les entrades i sortides esglaonades en el temps i diferenciades en l’espai. El conseller ha assegurat que els centres han notat una disminució dels problemes de convivència entre alumnes d’edats diferents, entre famílies i per l’ús de l’espai davant l’escola. Per això, moltes escoles han dit a Educació que mantindran les entrades i sortides esglaonades en el temps i també en l’aspecte que cada grup d’alumnes entri per una porta, si bé potser amb menys de les actuals.
En aquest paquet de mesures amb valoració positiva per part dels centres, el conseller hi afegeix l’ús del pati per franges horàries. Això ha permès un ús més general i menys massificat del pati, i ha permès que tots els grups poguessin disposar de l’espai. Aquesta reducció de la massificació també ha contribuït a una reducció dels conflictes.
En canvi, ha defensat la recuperació de la presencialitat en tots els estudis, tret d’alguns on s’ha vist que el model híbrid pot comportar millores. Bargalló ha indicat que són casos molt concrets, com ara l’aprenentatge d’algun idioma amb pocs alumnes a les Escoles Oficials d’Idiomes (EOI) i repartits arreu de Catalunya o bé alguna branca d’FP.
En espera de l’estat espanyol per reprendre la vaccinació
Per una altra banda, Bargalló ha assegurat que Catalunya està preparada per a reprendre la vaccinació del personal dels centres educatius “l’endemà” que l’estat espanyol hi doni el vist-i-plau, tant en primeres dosis com en segones. El conseller espera que el govern espanyol decideixi què fer amb la segona dosi d’AstraZeneca en poques setmanes i poder mantenir l’objectiu de vaccinar tot el personal abans no acabi el curs. A un mes i escaig d’acabar el curs, Bargalló ha defensat un cop més la postura del govern de voler mantenir les escoles obertes en tot moment. Reconeix que al setembre estaven convençuts que havia de ser així, tot i les pressions “molt fortes” que van rebre per no obrir. El conseller explica que el moment d’incidència més dur es va viure al novembre i que ni llavors no van considerar de tancar els centres educatius, perquè han funcionat com un espai “de seguretat”.