Cul-minació

  • «Un cop hem reduït la cultura a això, a simple mercaderia, passa a ser bibelot, complement, luxe. Prescindible»

Núria Cadenes
06.07.2016 - 22:00
Actualització: 07.07.2016 - 10:04
VilaWeb

Em preocupa el meu cul. Amb música de l’Ovidi, ho escric. Amb aquell to volgudament desimbolt i estiuenc i nya-nya-nya que va fer servir per posar el dit a la plaga, i vinga tothom a la festa, a saltar i a ballar i a cantar per no plorar:

I com que la tragèdia
demostra que cultura
amb prou feines és cul,
em preocupa el meu cul.

Des que vaig llegir allò dels diners que aniran a parar a uns túnels sota les Glòries, que no em trec la tornada del cap. I sé que no queda gaire bé anar cantussejant pels llocs la cosa del cul, i que pot transmetre una imatge equivocada del fons de la qüestió, però és que s’enganxa, la cançoneta. I que em preocupa.

Perquè, a Barcelona, l’ajuntament vol destinar al nus viari de les Glòries 27 milions dels 30 que la Diputació aporta a cultura. Perquè ni al País Valencià ni a les Illes no hi ha una conselleria del ram pròpiament dita (Educació, Investigació, Cultura i Esports, terra endins; Transparència, Cultura i Esports, mar enllà: encara ho podríem farcir amb algun altre ingredient a joc, que ningú no se n’acabaria d’exclamar). I perquè això, que podrien ser tot just un parell de detalls anecdòtics, sospito que, de fet, són símptoma d’una deixadesa, d’una patologia greu.

De fons.

I és que, cada vegada més, sembla que la cultura se’ns hagi convertit en un accessori prescindible, en una galindaina que sí, que pot fer més o menys bonic per lluir en una festa, però que ja està, mira, ho veus?, fora i no passa res. Res.

I diries que aquesta visió de la cultura s’ha estès tant que ja és mainstream, ja ho domina tot. També els governs dits d’esquerres. O de progrés. O tal.

Així doncs, o bé es passa per alt el tema o bé, quan es tracta, es fa com si el sector cultural fos el dels productors de sabates, o de capses de cartró, d’etcètera: fabricants i venedors de mercaderia. I se cerca l’èxit (l’èxit!). I aquesta cosa (no pas la qualitat, no pas els valors, no pas l’estímul: l’èxit) es mesura tan sols en nombre de visitants, d’usuaris, que en diuen. I reduïm el sector de la cultura a ‘indústries culturals’, col·locadores de productes (quantificables) i que s’han de regir per criteris de benefici: sempre superant-se, més usuaris, més benefici, més més: èxit-èxit-èxit!

Per acabar d’arrodonir la jugada, un cop hem reduït la cultura a això, a simple mercaderia, passa a ser bibelot, complement, luxe. Prescindible.

I ja som al cap del carrer.

Aquest menyspreu per la cultura que es detecta avui en agents que haurien d’actuar justament en sentit contrari al que ha fet tradicionalment, i per interès obvi, la dreta reaccionària (valgui la redundància) té conseqüències greus. Renunciar a la cultura significa renunciar a la batalla de les idees (que hi és, sempre hi és). I perdre-la, per tant. Perquè entendre la cultura com a mercaderia és perdre de vista que, en realitat, cultura són, sobretot, valors; són interrogants, obertura al món, diàleg, pluralitat, esforç, coneixement, risc, arguments, creativitat i un llarguíssim etcètera d’imprescindibles. En tota societat, i especialment en situacions d’opressió, la cultura es converteix en vehicle natural d’expressió democràtica. D’aquí ve, per cert, l’obsessió del poder per assimilar-la, per aplanar-la, per reduir-la a la mínima expressió, per eliminar-la. Per convertir-la en allò altre, en cul.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor