Al concert de Roger Mas i la Cobla de Sant Jordi vam entrar-hi uns i vam sortir-ne uns altres

  • Crònica del concert de dimarts de Roger Mas i la Cobla de Sant Jordi - Ciutat de Barcelona al Palau de la Música

VilaWeb
12.02.2025 - 21:40
Actualització: 13.02.2025 - 18:30
00:00
00:00

Roger Mas i la Cobla de Sant Jordi – Ciutat de Barcelona van presentar dimarts el nou disc Roger Mas i la Cobla Sant Jordi – Ciutat de Barcelona (vol. 2) dins el Festival Folk Internacional Tradicionàrius al Palau de la Música Catalana. Era un d’aquells concerts que feia dies que tenia apuntats a l’agenda i que esperava amb candeletes. Vaig decidir de comprar-me les entrades poc després de sortir a la venda, perquè quan vaig anar-hi el 12 d’octubre a l’Auditori de Girona en vaig sortir amb aquella sensació que Mas mateix descriu tan bé a “El dolor de la bellesa”: quan hi vas, ets un, i quan en tornes ja no ets tu. Però no sabia que el concert l’altre dia seria singular, no tan sols per l’escenari, sinó perquè de seguida vaig adonar-me que m’havia tocat seure darrere les filles, la dona, la mare i la germana de Roger Mas i, per tant, en certa manera, també vaig poder gaudir-ne amb una perspectiva familiar.

Ja havia sonat el primer avís per megafonia i faltaven molt pocs minuts perquè comencés el concert. De sobte, davant meu, al costat esquerre d’unes de les primeres files de la platea, apareixen rient i amb presses dues nenes morenes i amb els cabells llargs, i una dona rossa. La petita, d’uns deu anys, ben il·lusionada, va seure just davant meu. A la dreta: la germana gran, ja adolescent, i la mare. A l’esquerra: l’àvia i la tia –mare i germana de Mas. Quan les vaig veure per primera vegada, sense saber encara que eren les filles de Mas, em van sorprendre les ganes de concert que transmetia la petita, i que demostrava amb un nerviosisme que la feia moure, somriure i parlar. Em va sorprendre, més que res, perquè possiblement era la nena més petita que hi havia, en aquell moment, dins la sala de concerts del Palau.

Quan es van apagar els llums i el so agut del flabiol interpretat per Xavier Torrent va esquinçar el silenci, tot era quietud i atenció. A poc a poc van entrar la resta d’integrants de la cobla amb un so profund i imponent: tibles, tenores, trompetes, fiscorns, trombó i contrabaix es col·locaven ordenadament al seu lloc tot interpretant “Massardana”. La festa ja havia començat. Tot seguit, entrava la banda de Roger Mas: Arcadi Marcet al contrabaix i les veus, Josep Pinyu Martí a la bateria i Xavier Guitó –el mestre Guitó– al piano, les veus i la direcció dels arranjaments per a la cobla. I amb aquella elegància tan seva, de cop, Roger Mas apareixia a l’escenari per la porta dreta amb la calma i pausa amb què només poden fer-ho els grans cantants, mentre el públic el rebia amb aplaudiments. Tal com ja l’hem vist en més concerts amb la cobla, duia un vestit d’un color blau elèctric i camisa i espardenyes negres. Es va acostar al micròfon, situat al centre de l’escenari, i va començar a entonar els primers versos de “La canzone dell’amore perduto” a la catalana. “Ricordi sbocciavan le viole / con le nostre parole / non ci lasceremo mai, mai e poi mai…” Mentre cantava, Mas escombrava la platea amb la mirada fins que va aturar-se en un punt concret, davant meu, i va dedicar als seus un somriure amb els ulls, un somriure que volia dir: “Ei, ja us he localitzat.”

De seguida va arribar una de les cançons més populars de Mas, “I la pluja es va assecar” i en l’ambient es percebia la implicació absoluta del públic, alguns fins i tot fent esforços per a no esclatar a cantar a ple pulmó i repassar-los, en canvi, internament, per a confirmar, una vegada més, que potser Mas és una mica més que “el més gran músic entre els poetes, i el més gran poeta entre els músics”, tal com ell mateix sempre es defineix. “Si fos al revés, la cosa no funcionaria”, confessava fent broma. Els que érem allà, però, hi érem precisament perquè sabíem que això no és ben bé veritat. I mentre els núvols s’obrien i l’univers s’esberlava en un instant més enllà de l’horitzó, arribava el moment de “L’home i l’elefant”, que va fer esclatar d’alegria el Palau. La bateria i els vents acceleraven el ritme del concert i més d’un ho acompanya amb copets de mans sobre les cuixes o amb el peu a terra. Un dels moments estel·lars del concert va ser l’aparició sorpresa de Marina Rossell, que pujà a l’escenari per acompanyar Mas i cantar plegats “Quan tothom viurà d’amor”, cançó que van enregistrar junts per al disc per a commemorar els quaranta anys de Barca del temps, l’àlbum en què Rossell va fer una versió de la cançó original del quebequès Raymond Lévesque. L’admiració mútua i l’amistat entre Mas i Rossell es respirava, i van regalar-nos un moment per a preservar a la memòria. Aquest serà un d’aquells records que Mas diria que fan important la vida.

El concert agafava un aire transcendental i èpic en cançons com “La Llorona” i “Si tu m’ho dius”. Fou llavors quan Mas va fer una classe magistral de recital poètic amb “Sota una fina capa de cendra” assegut al banc del piano, al costat del mestre Guitó, que l’acompanyava musicalment. També van ser per a emmarcar  “Michela”, “Oda a Francesc Pujols” i “Lo comte Arnau”. Amb aquesta darrera, el públic es va fondre entre xiulets i aplaudiments.

Quan va acabar el concert, dona, filles, mare i germana imitaven el públic i van aixecar-se de la butaca. Molts potser no esperaven que després d’aquesta clamor, Mas i la cobla ens regalarien la nostrada “Santa Espina”, que va aconseguir, altre cop, fer aixecar el públic tot cridant “independència”, un càntic amb què Mas va respondre amb un sincer: “Si fos per mi, de Salses a Guardamar i de Fraga a Maó.” I, abans que el Palau tornés a encendre els llums i el públic desfilés cap a la sortida tot comentant l’apoteòsic concert que acabaven de presenciar, Roger Mas va saludar per última vegada el públic. I quan, altra vegada, va encreuar mirades amb les seves filles, els va treure la llengua en un gest afectuós.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
dldtdcdjdvdsdg
242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
Fer-me'n subscriptor