01.02.2020 - 01:50
El servei de Política Lingüística rep entre vint i trenta queixes anuals per incompliment de la llei de l’ordenació de l’ús de la llengua oficial. L’any passat en va tramitar vint-i-vuit. Enguany, encara no n’ha rebut cap, però aquests darrers anys la xifra ha anat creixent, tot i que no s’ha arribat a posar cap sanció. La cap del servei, Marta Pujol, explica que els motius de les queixes són diversos: usos lingüístics irregulars en la publicitat de les empreses, en la documentació, a vegades, en els tiquets de caixa, que es comprova que no són en català, en l’atenció al públic i en la restauració, en les cartes i els menús.
Les queixes es poden lliurar presencialment, per telèfon o per un formulari en línia. El pas següent per part del servei és fer una inspecció: els tècnics es desplacen a l’empresa objecte de denúncia per informar sobre l’article que podrien infringir. Es dóna un temps de marge per a fer la correcció, que solen ser quinze dies. Després d’una segona inspecció, si cal es dóna una altra oportunitat. Pujol diu que la voluntat del servei és arreglar el problema, no pas sancionar: ‘És informar, sobretot, perquè a vegades hi ha empreses que desconeixen la legislació sobre la llengua oficial.’