13.01.2021 - 21:50
|
Actualització: 16.01.2021 - 14:08
Des que WhatsApp va anunciar que a partir del 8 de febrer passaria a compartir més informació sobre els usuaris amb Facebook, milions d’usuaris s’han instal·lat aplicacions de missatgeria instantània alternatives. Les que més ho han notat són Telegram i Signal.
La xarxa de missatgeria Telegram –creada amb programari lliure– ha superat els 500 milions d’usuaris actius. Només en les darreres 72 hores, 25 milions de persones s’han descarregat l’aplicació i han començada a utilitzar-la. Fundada el 2013 a Rússia, Telegram té ara la seu d’operacions a Dubai. L’empresa fins i tot ha enviat un missatge als seus usuaris per a celebrar-ho.
Quant a Signal, l’aplicació desenvolupada per una fundació sense ànim de lucre, que també és gratuïta i fa servir el mateix sistema d’encriptació que WhatsApp, ha aconseguit al voltant de nou milions de nous usuaris durant la segona setmana de gener. La companyia ha celebrat a les xarxes que en alguns països, com ara l’Índia i Alemanya, tenen ara més descàrregues que no pas WhatsApp.
Arran de la davallada del nombre de descàrregues de l’aplicació (la setmana passada van caure un 14%), WhatsApp ha publicat un article on detalla els canvis que introdueix i assegura que l’encriptació de les converses es mantindrà intacta. Tanmateix, la decisió ha despertat molts recels dins i fora de la xarxa de missatgeria. Els directius de Facebook han començat una campanya per a evitar pèrdues en una aplicació que té més de dos mil milions d’usuaris a tot el món.
L’objectiu de Facebook
Per continuar utilitzant WhatsApp, els usuaris hauran de donar el vist-i-plau perquè comparteixi informació amb la resta de serveis de Facebook, fins i tot si no tenen compte a Facebook ni Instagram.
Ara WhatsApp i Facebook podran compartir informació sobre pagaments i transaccions per incrementar la publicitat i reforçar els serveis de comerç des de les respectives plataformes. L’objectiu de Facebook és treure més profit de WhatsApp, permetent que els anunciants contactin directament amb els seus clients i que, fins i tot, puguin vendre els seus productes.
Els canvis anunciats són sens dubte un pas més cap a la integració de les plataformes propietat de Mark Zuckerberg. Aquest intercanvi d’informació ja existeix en el cas d’Instagram, una aplicació del mateix grup.
Els canvis no afecten els usuaris europeus
Per ara, el canvi no tindrà gaires conseqüències per als usuaris de la Unió Europea i el Regne Unit. Malgrat això, WhatsApp també demana als usuaris europeus que acceptin les noves normes abans de la data límit del 8 de febrer. Han d’acceptar que WhatsApp comparteixi metadades sobre els missatges, però en cap cas el contingut dels missatges.
Aquesta mena d’informació ja es comparteix amb Facebook des del 2016. Concretament, es fa saber qui envia el missatge (el número de telèfon i el nom, en cas que l’usuari ho indiqués quan es va donar d’alta), quan, des d’on (adreça IP), des de quin dispositiu, des de quina operadora i la llista de contactes.
En el cas de la Unió Europea i el Regne Unit, els usuaris estan més protegits des que el 2018 va entrar en vigor el Reglament General de Protecció de Dades (GDPR). Ara el canvi només serà per als comptes de WhatsApp Business, que tindran més funcionalitats una vegada s’aprovin els canvis.
La crisi arriba en ple debat sobre les xarxes socials
La caiguda de WhatsApp és un mal de cap més que s’afegeix a la llista del conglomerat Facebook, Inc., sobretot després d’haver suspès el compte de Donald Trump, encara president dels Estats Units. Facebook va esborrar el compte de Trump després de l’assalt al Capitoli per part d’ultradretans, al·legant que havia incitat a la violència. D’aleshores ençà, moltes veus qüestionen aquest moviment i el poder que tenen les xarxes socials com Facebook d’interferir en la llibertat d’expressió.
L’home més ric del món recomana Signal i causa un episodi curiós a la borsa
El rebombori que ha causat l’anunci de WhatsApp ha desembocat en episodis curiosos, com el que ha protagonitzat l’home més ric del món des de fa una setmana. El propietari de Tesla, Elon Musk, va publicar un piulet on recomanava: “Feu servir Signal”, cosa que va enfilar el valor a la borsa de Signal Advance, una empresa més aviat petita que es dedica als serveis mèdics i que no té res a veure amb l’aplicació de missatgeria.