COVID-19: Incendi forestal en lloc d’onada?

VilaWeb
Foto: Freepik

Redacció

16.03.2021 - 05:55
Actualització: 16.03.2021 - 06:54

Elena Semino. En el moment en què s’escriu aquest article, es parla en molts països de tot el món d’una «segona onada» de la pandèmia de COVID-19. Per exemple, el 19 de setembre de 2020 el primer ministre britànic Boris Johnson va dir: «Estem veient l’arribada d’una segona onada. Ho hem vist a França, a Espanya, per tot Europa. Sospite que és absolutament inevitable que ho vegem també en aquest país».

Les metàfores són eines essen­cials per a la comunicació i el pensament i poden ser especialment útils en la comunicació pública de la salut. Per exemple, la metàfora de la «segona onada» suggereix que el perill i l’amenaça del virus s’han renovat i, per tant, pot fomentar el compliment de les mesures destinades a reduir la transmissió. No obstant això, totes les metàfores tenen fortaleses i limitacions, així com el potencial de ser utilitzades tant per a il·luminar com per a confondre. La metàfora de la pandèmia com una sèrie d’ones suggereix que l’evolució del nombre d’infeccions depèn del virus en si mateix (és a dir, dona la idea que pot ser estacional) i no és el resultat de les accions preses per a frenar-ne la propagació. En aquest sentit, la metàfora és inexacta. Com la Dra. Margaret Harris, de l’Organització Mundial de la Salut, indica: «Estem en la primera onada. Tindrem un única onada ben gran». A més, precisament perquè les ones se segueixen les unes a les altres de manera incontrolable, aquesta metàfora es pot utilitzar estratègicament per a presentar els nous augments del nombre d’infeccions com una cosa inevitable, com ocorre en les declaracions de Boris Johnson, i esquivar la responsabilitat dels governs i les seues polítiques.

Com passa amb qualsevol altre problema complex a llarg termini, es necessiten diferents metàfores per a reflectir diferents aspectes de la pandèmia, transmetre diferents missatges i dirigir-se a audiències diferents.

 

«La metàfora de la COVID-19 com un incendi és particularment versàtil i apropiada. Els incendis són perillosos però poden arribar a ser controlats mitjançant accions ràpides i adequades»

Basant-me en l’anàlisi de dos conjunts de dades (la col·lecció de metàfores en diversos idiomes #ReframeCovid –un repositori de codi obert d’expres­sions sobre la COVID-19 no relacionades amb l’àmbit militar– i l’English Coronavirus Corpus –una base de dades de milions de paraules amb notícies en anglès des de gener de 2020– defense que la metàfora de la COVID-19 com un incendi (específicament un incendi forestal), és particularment versàtil i apropiada. Els incendis són perillosos i difícils de controlar. No obstant això, sí que poden arribar a ser controlats, mitjançant accions ràpides i adequades. Es poden fins i tot previndre cuidant bé el territori, protegint el medi ambient i educant la ciutadania perquè es comporte amb responsabilitat.

Elena Semino és professora del Departament de Lingüística i Llengua Anglesa de la Universitat de Lancester (Regne Unit) i directora de l’ESRC Centre for Corpus Approaches to Social Science. Ha publicat més d’un centenar de documents, és l’autora de llibres com Metaphor in discourse (2008), i la coautora d’uns altres com Metaphor, cancer and the end of life: A corpus based on study (2018) i The Routledge handbook of metaphor and language (2017).  @elenasemino

Llig l’article complet a la web de Mètode.

Consulta altres articles sobre la pandèmia en l’especial COVID-19 de la web de Mètode. 

Llig ací els altres articles del número ‘Oceans: L’impacte del canvi global en el mar’.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor