Cortina (Ombuds) creu que crisi com la del Prat es resolen per conveni col·lectiu i no d’empresa

  • El conseller delegat d'Ombuds Seguretat, Rodrigo Cortina, defensa que les crisis en el sector de la seguretat privada, com la que ha tingut lloc durant les últimes setmanes en l'Aeroport de Barcelona-El Prat, es resolen deixant de costat els convenis d'empresa i apostant per la via dels convenis col·lectius.

VilaWeb
Redacció
02.09.2017 - 11:00

MADRID, 2 (EUROPA PRESS)

El conseller delegat d’Ombuds Seguretat, Rodrigo Cortina, defensa que les crisis en el sector de la seguretat privada, com la que ha tingut lloc durant les últimes setmanes en l’Aeroport de Barcelona-El Prat, es resolen deixant de costat els convenis d’empresa i apostant per la via dels convenis col·lectius.

En declaracions a Europa Press, ha assenyalat que, encara que no vol valorar la situació concreta del Prat, els convenis col·lectius acceptats “han de ser respectats i no poden, de cap manera, ser substituïts per decisions unilaterals de ningú i menys per pressions o actuacions coactives de qualsevol naturalesa”.

D’aquesta manera, Cortina recalca la necessitat d’aconseguir acords sostenibles amb els treballadors en estreta col·laboració amb el Ministeri de l’Interior per afermar el futur del sector.

“En Ombuds Seguretat estem absolutament en contra dels convenis d’empresa. El conveni col·lectiu sectorial és, i ha de seguir sent, el referent laboral únic per a tot el sector, i el marc competitiu d’obligat compliment per a tots”, ha remarcat.

Perquè el conveni col·lectiu es converteixi en el marc comú de les relacions laborals i de competència empresarial en el sector, Cortina apunta que la solució vindria a través de la concertació social.

En aquest sentit, considera “un pas fonamental per al sanejament del sector” l’anunciada intenció del Govern d’incloure en els plecs de totes les contractacions públiques l’obligació dels adjudicataris d’acollir-se íntegrament al conveni col·lectiu sectorial.

En la seva opinió, això permetrà que les empreses “tornin a tenir beneficis” i que els treballadors “no pateixin les conseqüències d’actuacions empresarials temeràries, negligents, il·legals i immorals”, ha explicat a Europa Press.

“Portem anys vivint les conseqüències negatives dels convenis d’empresa, en perjudici sempre del conveni sectorial, i no hem fet gairebé res. Els sindicats, almenys, han impugnat amb èxit l’existència de tals convenis, fraudulents la majoria d’ells”, apunta.

Davant aquest panorama, proposa, per exemple, pactar un conveni en el qual la subrogació del personal s’estableixi solament per a les empreses que acceptin el conveni íntegrament, millorar substancialment les bases de cotització dels treballadors per contingències comunes o reduir l’absentisme professional i el frau derivat d’ell.

RENDIBILITAT, PERÒ SENSE PRECARIETAT

En línies generals, el conseller delegat d’Ombuds Seguretat considera que la inestabilitat en el sector de la seguretat privada es deu a una “espiral de reducció de preus i marges” en els últims anys, conseqüència del lliure mercat i el beneficiari final del qual “és el consumidor”.

“Totes les empreses coneixem els nostres costos i som lliures d’oferir els preus que creiem convenients, encara que aquests preus oferts no han de tenir conseqüències negatives ni per als treballadors ni per a la viabilitat de l’empresa”, ha explicat.

La protesta dels treballadors d’Eulen té el seu origen en la falta de personal que perceben a l’àrea de control de seguretat del Prat i en la “precarietat” dels nous contractes, que no arriben als 900 euros mensuals, per la qual cosa demanen una millora salarial del 30%.

Sobre si els vigilants de seguretat estan mal pagats, Cortina ha reconegut que són ‘mileuristes’, però “com l’és potser el 70% de la població activa espanyola”.

Amb aquesta declaració, Cortina assegura que no advoca pels baixos sous, sinó per “evitar caure en tòpics simplistes”.

Segons les seves dades, Ombuds és la tercera empresa de seguretat a Espanya, amb un equip de 12.000 vigilants.

La companyia preveu facturar 300 milions d’euros el 2017 i registrar un benefici brut d’explotació (Ebitda) de 17 milions d’euros, un 20% més que en l’exercici anterior.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor