26.09.2022 - 23:18
|
Actualització: 27.09.2022 - 12:15
La directora general de Joventut del govern i portaveu de Més per Mallorca, Marta Carrió, ha denunciat que una familiar seva ha estat víctima de discriminació lingüística a la clínica Miramar Juaneda de Palma. Explica que el metge d’endocrinologia que la va rebre, ara fa tres dies, va escriure en l’informe: “Anamnesi interferida per barrera idiomàtica (respon sempre en mallorquí).”
A més d'una falta de respecte a la nostra llengua, posar a l'informe mèdic que l'anamnesi és incompleta per mor d'una barrera idiomàtica, i fer-ne d'això un diagnòstic, és una negligència en tota regla i un perill per a la salut de la nostra ciutadania. Res a dir @juanedahosp? pic.twitter.com/OJeVncXUgJ
— Marta Carrió Palou (@MartaCarrio) September 26, 2022
L’anamnesi és el terme mèdic que fa referència a la informació que el pacient proporciona al metge durant l’entrevista clínica, per tal d’incorporar-la a l’historial de l’afectat. Aquesta informació és molt important per a diagnosticar possibles malalties. Segons l’informe del metge de la clínica, aquesta transmissió d’informació no va ser possible per una “barrera idiomàtica”, és a dir, perquè ell no entenia el català.
En missatge a Twitter, Carrió ha denunciat que els fets són una falta de respecte al català, però sobretot una negligència mèdica que pot fer perilla la salut, en aquest cas de la seva familiar, però també de qualsevol altre ciutadà catalanoparlant.
L’afectada, que té uns setanta anys, presentarà ara una queixa al servei d’atenció al pacient de l’hospital i a l’oficina de drets lingüístics del govern. La clínica, en un piulet, ha assegurat que havia obert una investigació interna per esclarir els fets i resoldre’ls.
Des de 1917 ens dedicam a la salut de la ciutadania, i una cosa es manté des d’aquell moment: cuidar als nostres pacients i familiars. Hem obert una investigació interna per aclarir aquests fets i posar-hi solució de forma inmediata. Per favor, pots contactar amb nosaltres?
— Juaneda Hospitales (@juanedahosp) September 26, 2022
D’una altra banda, el departament de comunicació de la clínica ha declarat al Diario de Mallorca: “Aquesta anotació no havia d’haver aparegut escrita en l’informe. […] És una nota d’ús intern que els metges comuniquen cada volta que atenen un pacient que no utilitza la seva llengua principal.”
Sobre l’atenció al pacient, la clínica afirma que el metge entén perfectament el català perquè fa molts anys que viu a les Illes. “La consulta es va desenvolupar sense problemes i el diagnòstic que va rebre la pacient és correcte”, afegeix.