“Respon sempre en català”: discriminació lingüística a una pacient d’una clínica a Palma

  • La portaveu de Més per Mallorca, Marta Carrió, denuncia el tracte d'un metge de la clínica Miramar Juaneda a una familiar

VilaWeb

Redacció

26.09.2022 - 23:18
Actualització: 27.09.2022 - 12:15

La directora general de Joventut del govern i portaveu de Més per Mallorca, Marta Carrió, ha denunciat que una familiar seva ha estat víctima de discriminació lingüística a la clínica Miramar Juaneda de Palma. Explica que el metge d’endocrinologia que la va rebre, ara fa tres dies, va escriure en l’informe: “Anamnesi interferida per barrera idiomàtica (respon sempre en mallorquí).”

L’anamnesi és el terme mèdic que fa referència a la informació que el pacient proporciona al metge durant l’entrevista clínica, per tal d’incorporar-la a l’historial de l’afectat. Aquesta informació és molt important per a diagnosticar possibles malalties. Segons l’informe del metge de la clínica, aquesta transmissió d’informació no va ser possible per una “barrera idiomàtica”, és a dir, perquè ell no entenia el català.

En missatge a Twitter, Carrió ha denunciat que els fets són una falta de respecte al català, però sobretot una negligència mèdica que pot fer perilla la salut, en aquest cas de la seva familiar, però també de qualsevol altre ciutadà catalanoparlant.

L’afectada, que té uns setanta anys, presentarà ara una queixa al servei d’atenció al pacient de l’hospital i a l’oficina de drets lingüístics del govern. La clínica, en un piulet, ha assegurat que havia obert una investigació interna per esclarir els fets i resoldre’ls.

D’una altra banda, el departament de comunicació de la clínica ha declarat al Diario de Mallorca: “Aquesta anotació no havia d’haver aparegut escrita en l’informe. […] És una nota d’ús intern que els metges comuniquen cada volta que atenen un pacient que no utilitza la seva llengua principal.”

Sobre l’atenció al pacient, la clínica afirma que el metge entén perfectament el català perquè fa molts anys que viu a les Illes. “La consulta es va desenvolupar sense problemes i el diagnòstic que va rebre la pacient és correcte”, afegeix.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor