13.11.2024 - 19:50
Aquest matí, la Generalitat ha anunciat que començava una nova campanya d’inspecció per a controlar les ofertes del Black Friday i el Cyber Monday, perquè els comerços no donin gat per llebre amb les seves ofertes. És el tret de sortida oficial de la campanya que obre les festes de Nadal, si bé la publicitat ja fa uns dies que va arribar als mitjans de comunicació i, com cada any, algunes empreses han començat el període de descomptes moltes setmanes abans del 29 de novembre, que és, teòricament, és el dia que “toca”.
Les perspectives d’enguany són positives. De fet, el mes d’octubre ha estat un avançament de la motivació de despesa de la clientela. Segons l’indicador de Comertia, les empreses adherides han comunicat un augment mitjà de les seves vendes del 9,2%, en euros corrents, un creixement que no s’ha vist durant tot l’any, i que supera gairebé el doble de les previsions que havien fet el mes anterior. Una dada destacada és que, a l’octubre, tots els sectors se situen per sobre de l’any passat i que un 89% de les empreses ha facturat per damunt de l’octubre del 2023. La categoria “altres” (sobretot, automoció) ha encapçalat l’augment de vendes totals amb un 21%, coincidint amb la temporada de tardor i hivern. Ha estat seguida de l’alimentació bàsica, l’alimentació no bàsica i l’equipament de la llar, amb un 13,9%, 11,1% i 10%, respectivament. Uns creixements molt importants. Són un auguri positiu de la predisposició dels consumidors per a les festes?
En parlo amb la gerent de Comertia, Elisabet Vilalta, que diu que nota un cert optimisme entre els associats, malgrat ser un sector que sempre toca molt de peus a terra i no acostuma a pecar d’optimisme en les seves visions de futur. “De fet, de cara al novembre les previsions són molt bones, en general, ja que els associats parlen d’un 7,7% d’augment de la facturació. Evidentment, hi ha diferències entre subsectors, perquè algun, fins i tot, supera el 20%.” Com a exemple de millora, destaca els establiments de moda, que al setembre i l’octubre han tingut creixements importants, del 13% i 7%, respectivament, tot i que l’any, fins ara, havia estat dolent, i amb molts mesos amb augments negatius.
Per al Black Friday, diu: “Un 57% dels empresaris detallistes creu que les vendes es mantindran similars a l’any passat. Un 24% dels enquestats espera una campanya molt bona, amb un augment de vendes i de marges, i un 14% creu que les vendes seran millors que no pas l’any passat, però amb menys marge. Fet i fet, doncs, un 95% dels associats pensa que serà igual o millor que l’any passat, un fet que valoro com a realment positiu.”
Quan parlem del Black Friday, que avança vendes, que, d’altra manera, es farien per les festes de Nadal i Reis, em diu que redueix marges als comerciants, però que és un avanç de l’estat d’ànim del consumidor.
Fins aquí, hem copsat la impressió dels venedors, però què en pensen els potencials compradors?
Segons un estudi recent del Baròmetre Golden Quarter de KPMG i Appinio, es preveu que el 70% dels ciutadans del país compri durant el Black Friday, impulsat per les promocions que ofereixen els comerços. També recorda que el període comprès entre el novembre i el gener, conegut com el “Golden Quarter”, és crucial per al comerç, atès que representa gairebé el 30% del consum anual. Durant aquests mesos, els consumidors es preparen per a les compres nadalenques, el Cyber Monday i les rebaixes del gener. Enguany, el 64% dels consumidors de l’estat espanyol preveu de gastar més que no pas l’any passat, especialment els compradors amb edats compreses entre els 35 anys i els 44. El percentatge esperat d’augment global és del 33%.
Sembla, doncs, que els consumidors volen comprar. En realitat, els primers indicadors de l’octubre que ja se saben suggereixen que el creixement de l’activitat continuarà essent dinàmic durant el quart trimestre, segons que apunta CaixaBank Research en el seu “Pols econòmic setmanal” del dia 8 de novembre.
De fet, aquest optimisme (moderat) quadra força amb les dades que hem vist darrerament de revisions a l’alça del creixement de l’economia per a tot el 2024. El primer semestre va ser bo, tant que va obligar a canviar a l’alça les estimacions calculades per l’INE, i sembla que el segon també ho serà, encara que s’apunta un alentiment en el creixement. En aquest sentit, fa pocs dies, Funcas va presentar l’enquesta amb la mitjana de les previsions que calculen els dinou serveis d’estudis privats més prestigiosos de l’estat espanyol. I diuen que el PIB creixerà de 0,4 punts percentuals (pp) més que no pensaven fa dos mesos, fins al 3%, gràcies a unes millores del consum privat de 0,5pp i del consum públic, de 2,1pp. En canvi, són menys optimistes amb la inversió, i baixen el creixement esperat de 0,4pp en la maquinària i béns d’equipament i de 0,4pp en la construcció.
Hi veig una diferència molt gran, per la qual cosa em poso en contacte amb Funcas i parlo amb l’economista veterà de l’entitat, Maria Jesús Fernández. Li faig veure que no em sembla habitual que els dinou centres estiguin tots d’acord amb els canvis a l’alça d’aquesta importància i en tan sols dos mesos. Em comenta que “la clau és el canvi i la pujada que fa l’INE sobre els seus càlculs del primer semestre”, però que, realment, el consum va molt bé enguany, d’ençà del segon trimestre, en què va pujar d’un 1% intertrimestral, d’un 1,1% en el tercer i preveuen un increment del 0,8% en el quart. “Nosaltres sempre prenem com a referència la mitjana trimestral que hi va haver entre els anys 2014 i 2018, que va ser al voltant del 0,6%. Veient les dades d’enguany, no hi ha dubtes que anem millor.”
L’economista lliga aquesta millora, sobretot, al fet que el mercat és més gran, és a dir, que ha augmentat la població. “Hem de tenir en compte que, malgrat el creixement més elevat, en termes de consum per càpita, encara ens situem per sota de les dades d’abans de la pandèmia”, diu. Com a fet col·lateral, em comenta que van creixent el consum i l’estalvi. “Som en taxes d’estalvi del 13% o 14%, tot i que les habituals serien d’un 7% o 8%, i el consum també creix al mateix temps. Una part de l’estalvi és consum per a demà, però això vol dir que avui som més gent a consumir i que alguns poden estalviar més.”
Tot seguit, em comenta que la preocupació hauria de ser la inversió privada, que no creix. “La inversió d’avui és el PIB de demà, no ho oblidem. I aquí sí que hem caigut per sota de la mitjana que deia fa un moment. És habitual que quan creix el PIB, com fa ara, la inversió creixi més de pressa, però ara no solament no creix, sinó que va enrere. Alguna cosa no funciona”, afegeix. Quant a la inversió pública, creu que millorarà amb els fons europeus.
I acabo tornant al consum. Sembla que les impressions de detallistes i consumidors van ensems i prometen unes festes animades, en termes de despesa. Aviat sabrem si els uns i els altres tenen raó en les seves perspectives. Només cal esperar que no passi res estrany al món, que, tal com van les coses, no es pot descartar.