26.07.2022 - 21:10
|
Actualització: 26.07.2022 - 21:11
El director de l’Agència Catalana de Consum, Francesc Sutrias, ha anunciat un pla d’actuacions per a reforçar la informació, l’assessorament i l’atenció a les persones afectades pels incendis al Bages. Es pretén d’atendre’ls de manera personalitzada i proactiva per resoldre’ls consultes i guiar-los en el procés de presentacions de reclamacions davant d’empreses asseguradores i subministradores. Sutrias s’ha reunit avui a Manresa amb el president del Consell Comarcal del Bages, Eloi Hernández, i amb els alcaldes de la capital bagenca, de Mura, de Pont de Vilomara i Rocafort, de Sant Fruitós de Bages, de Sant Vicenç de Castellet i de Talamanca.
Sutrias ha explicat que els mecanismes establerts preveuen reforços pressupostaris per contractar personal que ampliï fins a final d’any l’estructura de l’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor del Bages. D’aquesta manera, es pretén de poder atendre “de manera presencial i personalitzada” totes les consultes i reclamacions tant al consell comarcal com als diferents ajuntaments. “Es preveu dur a terme les possibles mediacions en cas que les empreses d’assegurances o companyies subministradores de serveis bàsics no responguin satisfactòriament a les reclamacions”, ha dit.
A més, el pla d’actuacions també preveu un seguiment periòdic de la situació de tots els casos atesos, tant per la via de la consulta com de la reclamació. De manera genèrica, Consum informa que les persones que hagin patit danys personals a conseqüència d’haver participat en l’extinció dels incendis, poden reclamar una indemnització al Consorci de Compensació d’Assegurances.
Pel que fa als danys materials, en béns com ara l’habitatge o un vehicle, en primer lloc, cal revisar les assegurances que es tinguin contractades per comprovar si la pòlissa cobreix els danys causats. En cas que quedin coberts, cal comunicar els fets a l’entitat asseguradora, per algun mitjà que en deixi constància, dins del termini de set dies naturals a partir del moment en què se’n té coneixement –excepte que la pòlissa estableixi un termini superior–. Cal recordar que només es tindrà dret a indemnització si els béns sinistrats estaven assegurats en el moment de l’incendi.
En relació amb els talls de subministrament elèctric o de telefonia, si encara no s’ha restablert adequadament algun servei, les persones afectades han de contactar amb la companyia subministradora per mitjà dels seus canals d’atenció al client. A més, es recomana de revisar les properes factures per comprovar que s’ha descomptat el temps sense servei i, en cas contrari, reclamar-ho a la companyia subministradora.
Finalment, si la companyia d’assegurances o l’empresa subministradora no atén la reclamació, les persones consumidores poden reclamar davant el servei públic de consum municipal o comarcal, o bé mitjançant l’Agència Catalana del Consum.