25.02.2025 - 15:00
|
Actualització: 25.02.2025 - 17:43
El Consell ha tornat a endarrerir la presentació del pressupost per al 2025, que es presentarà a les Corts el dimarts 4 de març. La decisió ha estat comunicada pel director general de Relacions amb les Corts, Jorge Bellver, durant la junta de síndics d’avui, segons que han informat els portaveus en les conferències de premsa posteriors.
Arran d’aquesta nova previsió, s’ha reformulat el calendari de tramitació pressupostària. Els consellers presentaran els comptes dels seus departaments en la Comissió d’Economia entre el 7 i l’11 de març. Posteriorment, el debat a la totalitat de les lleis de pressupost i d’acompanyament es farà el 26 de març.
A l’abril, el ple ordinari serà els dies 9 i 10, seguit del debat de les esmenes als pressupostos en comissió els dies 29 i 30 d’abril i 5 de maig. Finalment, el dictamen del pressupost i la llei d’acompanyament seran debatuts i votats els dies 14, 15 i 16 de maig. S’han programat plens ordinaris addicionals per als dies 21 i 22 de maig, 4 i 5 de juny, 18 i 19 de juny, i 2 i 3 de juliol.
La presentació del pressupost ja es va ajornar a final d’octubre a causa de la gota freda. Això va obligar a prorrogar el pressupost del 2024 per a l’inici de l’exercici actual. En un primer moment, la Generalitat tenia previst de presentar els comptes la setmana passada i que els consellers els exposessin a les Corts a partir d’aquesta setmana. Posteriorment, es va anunciar que s’aprovarien a mitjan febrer.
Crítiques de l’oposició
El diputat del PSPV José Muñoz ha qualificat la situació de “burla als valencians”, i ha atribuït l’endarreriment a la inestabilitat del Consell i a la feblesa de Mazón. S’ha preguntat “què li ha demanat Vox a Mazón a canvi del seu suport” i ha criticat que les Corts estiguin “al servei del poder executiu, sense separació de poders”.
Joan Baldoví, de Compromís, ha denunciat que “en tres mesos i mig només hi haurà un ple ordinari” i ha criticat la supressió d’una de les sessions previstes en el calendari acordat. Tant PSPV com Compromís han assenyalat que la nova proposta feia coincidir una sessió plenària amb les festes de la Magdalena de Castelló, un fet que anteriorment havia generat crítiques per part de Vox.
Negociacions amb Vox
El president de la Generalitat, Carlos Mazón, va reiterar ahir a Madrid que Vox era el soci prioritari per a l’aprovació del pressupost. El síndic de Vox, José María Llanos, ha explicat que el grup havia acceptat el nou calendari proposat pel PP amb algunes modificacions.
Segons Llanos, les negociacions continuen, però ha dit que el vot no se sabria fins al final. La portaveu adjunta del PP, Laura Chulià, ha rebutjat les crítiques del PSPV, amb l’argument que “el representant del sanchisme a la Comunitat Valenciana no pot donar lliçons de separació de poders”.