14.10.2021 - 08:53
El piulador i periodista Alfonso “Fonsi” Loaiza ha estat condemnat a una multa de 2.100 euros per haver acusat la policia de Madrid d’assassinar el jove senegalès Mame Mbaye, segons que ha avançat Eldiario.es. El jutge considera que Loaiza va cometre un delicte d’injúries greus quan, poc després de la mort del manter, va escriure a Twitter que “la policia l’ha assassinat”. La resta d’acusats, el portaveu del Sindicat de Manters, Malick Gueye, i una botiguera del barri de Lavapiés, han estat absolts.
Mbaye va morir el 15 de març de 2018 al barri de Lavapiés, quan va caure fulminat en plena persecució de la policia municipal a un grup de manters. En aquell moment tenia trenta-quatre anys i patia una patologia cardíaca. Un jutjat de Madrid va descartar investigar els fets per la via penal, ja que el jutge va considerar que la mort no es podia atribuir a l’actuació policíaca o a una mala praxi dels serveis d’emergència.
D’altra banda, l’advocat del periodista, Andres García Berrio, ha lamentat assabentar-se de la sentència a través dels mitjans de comunicació. En un fil a Twitter, el lletrat del col·lectiu Irídia ha recordat que durant el judici ja va avisar que una condemna suposava un atac frontal contra la jurisprudència del TEDH en matèria de llibertat d’expressió.
“Recorrerem la sentència per defensar la llibertat d’expressió d’en Fonsi Loaiza i de totes, però queda molt camí per fer per modificar la legislació i acabar amb les condemnes absurdes per delictes d’opinió”, ha conclòs.
Cuando podamos leer la sentencia la analizaremos. Estamos absolutamente convencidos, como manifestamos en el juicio, que condenar a @FonsiLoaiza es contrario a la Jurisprudencia del Tribunal Europeo de Derechos Humanos.
Seguiremos defendiendo la libertad de expresión.
— Andres García Berrio (@Andres_gberrio) October 13, 2021
2. @FonsiLoaiza señaló que “no era una muerte natural” que era un asesinato. Igual que se dice cuando una persona se suicida antes de un desahucio o cuando una persona muere en el mar fruto de las falta de vías legales y seguras.
— Andres García Berrio (@Andres_gberrio) October 13, 2021
4. El TEDH ha manifestado en varias sentencias que un ciudadano no tiene el deber de hablar de “asesinato” o “torturas” encajando con la categoría legal. Los usos sociales van mucho más allá y hacer este análisis estricto es absurdo.
— Andres García Berrio (@Andres_gberrio) October 13, 2021
6. Condenar a 14 meses de pena multa por opinar (horas después del fallecimiento) que la muerte de Mame Mbaye no fue natural, que había una responsabilidad policial y social es contrario al derecho fundamental de libertad de expresión.
— Andres García Berrio (@Andres_gberrio) October 13, 2021
La buena noticia es que el juzgado ha absuelto a Malick Gueye, portavoz del @sindmanterosM.
Ahora bien, haber sido juzgado por difundir información relativa a la muerte de Mame Mbaye, su amigo y compañero, es de lo más cruel que he visto en juzgados.
— Andres García Berrio (@Andres_gberrio) October 13, 2021
Recurriremos la sentencia para defender la libertad de expresión de @FonsiLoaiza y de todas pero queda mucho camino por recorrer para modificar la legislación y acabar con las condenas absurdas por delitos de opinión. Confiamos junto a @SoniaOlivella_ en poder retirar la condena.
— Andres García Berrio (@Andres_gberrio) October 13, 2021