25.07.2022 - 16:32
|
Actualització: 26.07.2022 - 09:52
L’home que va amenaçar i assetjar l’artista Paula Bonet al seu taller i per xarxes socials ha estat condemnat pels delictes d’assetjament, amenaces i trencament de l’ordre d’allunyament. El tribunal considera acreditat que l’home té un deliri d’erotomania encapsulat, un trastorn psicològic que envaeix el seu pensament i comportament fins a límits irracionals, cosa que impossibilita que actuï d’acord amb una comprensió normal de les coses. A causa d’això, l’han condemnat a seguir un tractament pel seu trastorn internat en un centre adequat, amb un termini màxim de tres anys i tres mesos. L’advocada de Bonet, Carla Vall, ha explicat a RAC1 que considera que atribuir-li això és “donar forma clínica a la misogínia” i ha afegit que la metge forense ha negat el trastorn.
A banda, també se li prohibeix que s’acosti tant a Bonet com al seu domicili i al seu lloc de feina, i que s’hi comuniqui per qualsevol mitjà durant deu anys. També haurà de seguir, durant un màxim d’un any, un tractament en un centre extern, en règim de llibertat vigilada, i indemnitzar Bonet amb 3.000 euros pels danys morals i en 940 euros per l’assistència psicològica.
Vall ha celebrat la sentència: “Estem molt felices d’haver pogut fer justícia per la nostra defensada i recordar que en aquesta societat no hi ha espai per a la misogínia. Tota acció té conseqüències. Seguirem treballant pels drets de les dones, que són drets humans.”
Vull agrair públicament la confiança i la fortalesa de la @paulaboneti per sostenir un procés que sovint ha estat difícil.
També al meu equip: @PaNarbona, @mont_sole i Miona Roig.— Carla Vall i Duran (@CarlaVall) July 25, 2022
Segons la sentència, d’ençà del juliol del 2019, com a mínim, el condemnat es va interessar per l’artista i, “sense haver-hi tingut cap mena de relació prèvia, va començar a imposar la seva presència i a buscar la seva proximitat acudint al local on feia la seva feina com a escriptora, pintora i il·lustradora amb la intenció de veure-la i saber d’ella”. Cap a quarts de sis de la tarda d’un dia de finals de juliol, l’home es va presentar al taller quan ella rebia uns alumnes, es va presentar amb el seu nom i va verbalitzar l’interès per conèixer-la. Bonet va reaccionar amb cautela, atès que no li constava que fos alumne seu. Li va demanar que se n’anés, però l’acusat va abraçar-la de cop i volta. Bonet va aprofitar el moment per desplaçar-lo fins que va aconseguir que se n’anés del local.
D’aleshores ençà, l’home va tornar diverses vegades al taller, encara que Bonet no hi fos, i li repetia a ella i les seves alumnes i treballadores que tenia interès a conèixer l’artista i parlar-hi Bonet sempre s’hi va negar, però l’home continuava a la zona d’entrada o a prop del local durant hores.
Entre final del juliol i final del novembre, l’home li va enviar diversos correus electrònics reclamant la seva atenció, però Bonet li va respondre que la deixés en pau o el denunciaria. Paral·lelament, l’home assistia als mateixos actes públics que Bonet, com ara presentacions de llibres, exposicions, concerts i xerrades. L’home li feia preguntes en públic, la mirava fixament o passava reiteradament pel seu costat.
El matí del diumenge 26 de gener de 2020, mentre Bonet era en un taller amb les seves alumnes, l’home va colpejar el vidre de la porta d’entrada reiteradament i va preguntar per Bonet amb insistència, aixecant i abaixant la persiana i fent petons al vidre mentre mirava Bonet. L’artista va enregistrar l’escena amb el seu telèfon mòbil, però l’home no se’n va anar fins que, cap a quarts de tres de la tarda, s’hi van presentar els Mossos d’Esquadra, alertats per Bonet, i el van convèncer que se n’anés.
Amb el confinament domiciliari decretat per la pandèmia, l’assetjament físic es va acabar, però va continuar per les xarxes socials amb missatges de contingut “inconnex, inquietant i pertorbador, reveladors de la seva obsessió per ella i de la seva pretensió de mantenir algun tipus de relació”. Un cop es va acabar el confinament domiciliari, l’home va tornar a acostar-s’hi, li deixava missatges i objectes al taller i feia palès que li controlava els moviments. Li va deixar poemes, un ram de flors seques, una rosa, però també una nota amb la signatura de “V” i “el violador”, i un ninot de plàstic en forma d’anguila tallat en trossets, en referència a un projecte de Bonet, titulat L’anguila.
El 16 de setembre de 2020, l’home va escriure a Bonet per Twitter i li va dir: “Val més que no tornis a trepitjar la meva ciutat, perquè com em creui amb tu t’escanyaré i t’esquarteraré“. “Deixaré els ulls pel final i em guardaré els mugrons en una carmanyola pel meu propi gaudi”, afegia. “Si ho prefereixes, pots suplicar clemència a aquest violador, assetjador i psicòpata, només seràs violada després de patir una pallissa eterna”, concloïa, entre altres frases amenaçadores.
Arran d’aquest assetjament i amb la por de ser agredida, Bonet va alterar la seva activitat professional i pública. Va canviar de rutines i trajectes, va canviar de taller i va augmentar les mesures de seguretat. El 30 de setembre del 2020 un jutjat de Barcelona va dictar mesures cautelars d’allunyament i prohibició de comunicació amb la víctima. El 10 d’octubre Bonet va començar un tractament psicològic per ansietat. El 20 i el 23 d’octubre següents l’home va tornar a escriure a Bonet per Twitter i a finals de novembre va irrompre en una xerrada en línia on va fer diversos comentaris a l’artista, identificant-se amb nom i cognoms.
Al desembre va demanar a Bonet participar en un taller i es va presentar al local amb un ram de flors. Va estar-se allà fins que Bonet va aparèixer al vespre i va insistir d’entrar. Tot i que la policia el va intentar convèncer que se n’anés, no ho va fer, i Bonet i dues alumnes es van quedar a dormir al local. Ja de matinada, l’home va continuar cridant des del carrer.