Condemnen Bankia a retornar 36.000 euros a una dona amb alzheimer a qui va vendre preferents

  • El jutge considera que la clienta no tenia prou informació quan es va signar l’acord

VilaWeb
Redacció
22.05.2017 - 12:33
Actualització: 22.05.2017 - 12:38

El jutjat de primera instància número 51 de Madrid ha condemnat Bankia a retornar 36.000 euros a una dona amb Alzheimer que va adquirir preferents sense la informació suficient. Així consta en una sentència a la qual ha tingut accés Europa Press, en què es jutja una demanda presentada per l’Associació ‘El Defensor del Pacient‘ contra l’entitat bancària. La resolució declara la nul·litat del contracte de subscripció de participacions preferents, signat entre les parts el 7 de juliol de 2009.

Ara, l’entitat bancària haurà de retornar a la dona la quantitat que va invertir en preferents, afegint-hi els interessos legals des de la data de subscripció fins el seu pagament complet. El jutge considera que va existir error en la firma i que va faltar el consentiment sobre els elements essencials de l’acord. ‘Ha d’existir una informació prèvia al contracte, rellevant, veraç i suficient sobre les característiques essencials i en particular sobre les característiques jurídiques i econòmiques’, recull la sentència. Unes condicions que en aquest cas no es van donar.

A més, el magistrat destaca que la informació ha de ser ‘comprensible’ i adaptada a les circumstàncies. ‘L’eix bàsic dels contractes, siguin quines siguin les seves parts, és el consentiment de les mateixes sobre la seva essència, que no ha de ser prestat de forma errònia’, assenyala. Així, la sentència assenyala que ‘es dóna la circumstància que la protagonista tenia gairebé 80 anys quan contracta el producte, existint un informe, ratificat pel seu autor en el plenari, en què s’assenyala que, donat el trastorn cognitiu que presentava l’any 2011, i que el citat trastorn requereix un temps d’evolució, és més que plausible que en el moment de la subscripció del producte la pacient ja presentés signes de deteriorament’.

Per altra banda, el magistrat retreu a Bankia que ‘la tècnica de contractació va ser totalment inadequada, sense temps material suficient per comprendre l’abast de l’operació quan es duia a terme, en tant que el client no tenia possibilitat d’examinar la documentació de forma pausada i prèvia a la contractació’.

En aquest cas, la informació no consta en el contracte subscrit sinó en vint folis addicionals que se suposa que van ser llegits per la demandant el mateix dia de la signatura del contracte. Tampoc consten les firmes del demandant en tots i cadascun dels folis que s’aporten, sinó només en cada última pàgina de cada bloc documental.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor