27.12.2023 - 15:03
|
Actualització: 27.12.2023 - 17:51
El projecte de reforma de la llei de plurilingüisme de la Conselleria d’Educació, de José Antonio Rovira, preveu de consultar a les famílies sobre la llengua base del centre educatiu, tant a primària com a secundària.
La intenció és que les famílies triïn la llengua –castellà o català– de les assignatures troncals. A més, dins d’aquesta llengua base es poden obrir diferents percentatges d’aplicació dels idiomes.
Així ho ha avançat, en una entrevista concedida a Europa Press, el secretari d’Educació del País Valencià, Daniel McEvoy. Ha explicat que la Conselleria ja té un esborrany molt avançat, però que ha de passar per les Corts i que es pot modificar. El conseller Rovira també ho ha defensat tot dient que els pares són els que han d’elegir la llengua amb què s’han d’educar els fills.
La comunitat educativa ja s’ha oposat a la segregació lingüística. Alexandra Usó, presidenta d’Escola Valenciana, ha dit en declaracions a Ràdio València – SER que la proposta del conseller Rovira és una falsa llibertat i que crea desigualtats educatives. Segons Usó, convé que la Conselleria d’Educació fomenti l’ús social del català i el normalitzi. La setmana passada, Escola Valenciana ja va qualificar que la reforma de la Llei de Plurilingüisme és una discriminació de l’alumnat de les zones castellanoparlants. “Negar el coneixement d’una llengua oficial a una part de l’alumnat valencià pel lloc on viu suposa una desigualtat, perquè aquest alumnat no comptarà amb les mateixes capacitats i habilitats que la resta”, explicà en un comunicat. La Federació d’Associacions de Pares i Mares Enric Valor també ha refusat la iniciativa. El president, Javier Altozano, ha lamentat que es retrocedirà en l’ensenyament del català.
Segons McEvoy, la fórmula que han elegit implica que cada centre triarà una “llengua base”. “D’aquesta manera, a les zones castellanoparlants serà l’espanyol la llengua base del sistema, però sí que hi haurà un percentatge de valencià”, va dir.
Preguntat per les possibles crítiques al fet que la llengua vehicular no sigui marcada per un projecte lingüístic aprovat pel Consell Escolar, el secretari autonòmic ha remarcat: “Nosaltres el que pretenem és que la llibertat d’elecció sigui dels pares i de les mares dels alumnes”.
El Sindicat de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament del País Valencià (STEPV) també ha expressat el seu rebuig frontal al projecte de reforma perquè consideren que “persegueix l’aniquilació del valencià en el sistema educatiu”.