20.11.2022 - 09:19
|
Actualització: 20.11.2022 - 12:00
El quart divendres de novembre és una data marcada en negre, com més va més, en els negocis. El Black Friday –que enguany és el dia 25– sembla haver-se consolidat en el comerç del país, que fa anys que prepara ofertes específiques per a aquesta data, que per a molts comerços és el començament de la campanya de Nadal. Enguany, la cita arriba marcada per un nou element: la inflació. Ha reduït dràsticament els marges de botigues i comerços que venen al detall i també n’ha disminuït la capacitat de fer ofertes. Paral·lelament, temen que l’encariment de la vida també resti afany consumista, tot i que confien que el turisme i l’elevat estoc de roba d’hivern per les altes temperatures acabin d’animar el dia, que preveuen que iguali els registres del 2019.
“L’any passat, el cap de setmana de Black Friday va ser un dels millors de l’any a escala comercial”, recordava a l’ACN el comerciant i vocal de Barcelona Oberta Joaquim de Toca. Explica que l’encariment dels transports i els subministraments energètics de les botigues han tocat els marges del comerç, de manera que es fa difícil d’anticipar grans ofertes en tots els negocis. Tanmateix, opina que això no va en contra de fer una bona campanya de vendes basada en les compres de Nadal anticipades i la despesa que facin els turistes que ja omplen els carrers de les grans ciutats com Barcelona.
“Veiem molts turistes a la ciutat, l’any passat per aquestes dates n’hi havia molt pocs. No vénen pel Black Friday, però els qui siguin aquí aquell cap de setmana també compraran, i això farà que potser superem les vendes de l’any anterior”, ha vaticinat. Sobre les contractacions, reconeix que la consolidació d’aquesta nova cita d’anar a comprar ajuda a anticipar el reforç de plantilla que abans les botigues feien a mitjan desembre. “Abans, els contractaves tots pel pont, però ara ho divideixes i alguns els incorpores pel Black Friday.”
El desafiament de la logística
Més enllà de les botigues a peu de carrer, el Black Friday té un elevat component de compra en línia. Una modalitat en auge de fa anys, però que va disparar la popularitat durant la pandèmia. Per Cristian Castillo, professor d’Economia i Empresa a la UOC, el comportament d’aquest negoci és diferent. “El model de distribució urbana de mercaderies motivat pel comerç electrònic requereix una conversió”, diu. Segons que explica, cal que els usuaris comencin a assumir que fins ara els preus mostraven una situació irreal i insostenible amb lliuraments superràpids i sense cost que ja no són realistes.
“La campanya podrà ser bona amb vendes generalitzades, però els usuaris potser s’ho pensen abans de fer aquella compra tan impulsiva”, afegeix. Tot i això, descarta que es repeteixin les dificultats de subministrament que s’havien vist en productes vinguts de l’Àsia. En aquest sentit, diu que tot i la reducció dels preus dels contenidors de mercaderies, l’encariment del transport per carretera causat per l’auge dels carburants pot significar un augment d’aquests costs d’un 6-8%, tot i que no necessàriament acabarà repercutit al preu final.
Per als centres comercials, el Black Friday també és vist com el començament d’una campanya de Nadal que preparen amb molt d’optimisme després d’anys marcats per les restriccions al consum que va imposar la pandèmia. Joan Checa, director de màrqueting de Diagonal Mar, diu que les previsions que tenen per a aquesta setmana són força bones, atès que les afluències i les vendes d’aquest darrer mes han estat semblants a les del 2019. “Ja som en nivells pre-pandèmia i això és molt positiu”, rebla.
D’una altra banda, considera que la inflació no tindrà gaire impacte en les ofertes. Respecte dels consumidors, espera que valorin els descomptes i aprofitin l’avinentesa per avançar compres de Nadal a un preu més ajustat. “El Black Friday va començar més al sector de la tecnologia, però totes les grans marques s’hi han afegit. Si fem una volta la setmana vinent, trobarem ofertes a totes les grans marques”, preveu. Segons ell, aquests dies també serveixen al comerç tradicional per a reivindicar els seus atributs de proximitat i atenció personalitzada enfront de l’auge de les compres en línia.