29.09.2020 - 11:30
|
Actualització: 29.09.2020 - 13:06
La comissió de Transports , Mobilitat i Agenda Urbana del senat espanyol debatrà demà una moció en què Compromís demana que es reforce el servei ferroviari a tot l’estat espanyol. Addueix que durant la pandèmia i el confinament alguns serveis van ser retallats i reduïts a mínims i ara, mesos després de superat l’estat d’alarma, no s’han restablert.
L’exemple que posa el senador Carles Mulet és de línies amb declaració d’obligació de servei públic que han de complir unes condicions específiques que ara no es compleixen. Són els recorreguts de mitjana distància del País Valencià, com ara Xàtiva-Alcoi, València-Vinaròs, València-Conca-Madrid i València-Terol-Saragossa.
La ruta Xàtiva-Alcoi ha passat de quatre trens diaris per sentit a dos. A les comarques de l’Alcoià, el Comtat i la Vall d’Albaida, hi resideixen 230.000 persones, amb nuclis de població importants com ara Alcoi, Cocentaina i Ontinyent.
A les línies que van cap a l’interior també hi ha hagut retallades en horaris i freqüències.
Quant a Rodalia, Compromís manté que en moltes comarques el servei és tan reduït que no atén les necessitats dels treballadors o els estudiants. A més, denuncia que les condicions dels trens són les mateixes de fa trenta anys o quaranta.
La proposta que farà Compromís inclou el restabliment de la normalitat amb els mateixos trens que hi havia abans de la covid i una defensa del transport ferroviari per a contribuir a aconseguir els objectius que marca l’agenda 2030. També demanarà millores concretes, tant en inversions com en informació i serveis als viatgers.