L’autorització del govern espanyol a l’ampliació del port de València torna a encendre el debat polític

  • Compromís i Unides Podem critiquen amb duresa Aurelio Martínez per amagar l'informe sobre l'ampliació del port · Ximo Puig ho considera una notícia positiva

VilaWeb
La platja i el port en una imatge recent. EFE / Kai Fösterling

Redacció

29.11.2022 - 11:32
Actualització: 29.11.2022 - 18:01

La futura ampliació del Port de València sacsa avui la vida política valenciana. Al centre de tota la polèmica hi ha el president de l’Autoritat Portuària, el socialista Aurelio Martínez. Martínez va filtrar anit la informació que el ministeri espanyol de transició ecològica donava el vistiplau al projecte sempre que es resolgueren alguns aspectes que va qualificar de esmenables. Una autorització amb condicions, és.

Amb tot, Martínez no ha fet públic aquest informe. Ni tan sols l’ajuntament de València, que té un seient al consell d’administració de l’entitat, ha rebut els papers. El batlle, Joan Ribó, que és qui s’asseu en aquest seient ha dit que és imprescindible conèixer aquest informe per a avaluar-lo. Ribó ha recordat que el principal motiu de la seua oposició a l’ampliació nord del port és que la declaració d’impacte ambiental és molt antiga i no respon als problemes actuals.

Els tècnics ja treballen a resoldre els dubtes del ministeri

Sense fer públic els papers que han arribat de Madrid, Aurelio Martínez ha posat els tècnics de l’autoritat portuària a treballar per a solucionar-los. L’únic que se sap és el que ell ha dit als mitjans de comunicació: s’han de fer més sondejos per veure com estan les terres que hi ha al fons marí. I avui mateix, també segons Martínez, es posarà la data per a dur el projecte de licitació de les obres perquè l’aprove el consell d’administració.

Desacord dins el Consell

L’ampliació del port de València ha estat un Guadiana que durant aquesta legislatura ha provocat xocs entre els partits que formen el govern del Botànic. Els socialistes estan sols defensant-la. Especialment, el president de la Generalitat, Ximo Puig, que va ser qui el va postular per a ocupar aquest càrrec quan es va formar el govern de coalició espanyol.

És per això que el cap del Consell avui mateix ha defensat que el Port de València es desenvolupe amb tota la capacitat, però ha precisat que ho ha de fer amb un equilibri mediambiental. “Cal fer les coses bé i cal respectar absolutament tots els criteris ambientals perquè no es produesca cap mena d’efecte negatiu”, ha assenyalat. Creu, Puig, en una societat on l’ocupació i el medi ambient no siguen contradictoris, sinó elements que treballen en un àmbit de corresponsabilitat.

“S’avança perquè una infraestructura que ja es va fer i en què s’han invertit moltíssims diners puguin ser útils per a l’economia i l’ocupació, sempre tenint en compte l’impacte mediambiental”, ha dit Puig. També ha considerat que el port és una infraestructura fonamental per a l’economia valenciana, tant per les exportacions com per l’activitat que genera.

Per la seua banda, la síndica de Compromís, Papi Robles, ha acusat Aurelio Martínez d’obscurantisme pel fet d’amagar aquest informe que diu que li ha arribat. És per això que Robles no ha volgut opinar sobre aquest fet. “No l’ha vist ningú, l’informe, ja s’encarrega l’autoritat portuària que no coneguem el contingut dels informes”.

Amb tot, la síndica ha recordat que hi ha una llei de canvi climàtic aprovada a l’estat espanyol, de qui depèn el port, i també al País Valencià. “S’ha d’avaluar de manera continuada les emissions de CO2 que es fan al port, per tant, amb aquesta actuació, sabem que s’augmentaran les emissions. En conseqüència, podem afirmar que va totalment en contra de les polítiques del govern central i de les polítiques del Botànic”, ha dit, i ha recordat les polítiques europees de mitigació d’emissió de gasos.

Estefania Blanes, diputada d’Unides Podem, ha recordat de les Corts estant que la declaració d’impacte ambiental en què es basa el projecte d’ampliació del port és del 2007 i que, per tant, podria no ser vigent, ja.

I encara, des de la plataforma veïnal reunida en la ComissióCiutat-Port, també critiquen l’opacitat de l’Autoritat Portuària i de l’organisme Ports de l’Estat. La comissió ha anunciat que continuaran treballant seriosament per a continuar interposant recursos per a impedir l’ampliació el port de València.

I a Madrid, el diputat de Compromís, Joan Baldoví, ha dit que no es fia gaire de l’informe perquè això de les condicions el fa sospitar. Per això ha demanat la compareixença de la ministra espanyola perquè ho explique al congrés.

Martínez planta les Corts

Tant Compromís com Unides Podem han expressat el seu enuig contra Aurelio Martínez perquè avui estava citat a declarar a la Comissió d’Obres Públiques. Havia de donar explicacions sobre les presumptes irregularitats en una permuta que finalment no es va fer amb terrenys de l’empresari Vicente Boluda.

Martínez no hi ha anat tot al·legant que el port de València depèn de l’estat i, per tant, no ha de donar explicacions a les Corts Valencianes, sinó al congr´s espanyol.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor