01.04.2025 - 21:45
|
Actualització: 03.04.2025 - 20:57
La Comissió de la Dignitat cerca el suport del món local perquè la comissaria de la policia espanyola a la Via Laietana sigui un centre de memòria. Així ho ha explicat Josep Cruanyes, coordinador de la comissió, abans de concentrar-se davant de la prefectura. Segons ha indicat, han posat en marxa una campanya per demanar la implicació dels ajuntaments de tot el país perquè donin suport a les seves reivindicacions i s’adhereixin al manifest de les entitats de memòria per convertir la prefectura en un centre memorial. De moment, ja hi ha deu ajuntaments de diferents parts del territori que s’hi han adherit. D’altra banda, assenyala que no permetran que l’edifici del número 43 de la Via Laietana mantingui usos policíacs.
“Hem vist que per aquí va passar gent d’arreu de Catalunya, era el centre de repressió a tot el país i això ens va moure a implicar els ajuntaments d’arreu del país”, ha comentat Cruanyes en una atenció als mitjans davant de la prefectura. Per aquest motiu, ha dit, han decidit fer una crida perquè el món local s’impliqui i els doni suport. Segons ha dit, ja hi ha deu ajuntaments que han formalitzat l’adhesió i han fet arribar la informació a molts altres ajuntaments, alguns dels quals encara no els han donat resposta i altres que els han dit que s’hi adheriran durant el mes d’abril, quan els ajuntaments celebrin els plenaris municipals.
Els que ja s’hi ha adherit són el de Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental), el Masnou (Maresme), Roquetes (Baix Ebre), Sanaüja (la Segarra), Figueres (Alt Empordà), Cardedeu (Vallès Oriental), Mas de Barberans (Montsià), Girona, Torrelameu (la Noguera) i Amposta (Montsià). La comissió ha enviat el manifest que recull les reivindicacions i s’està adreçant a tots els ajuntaments. En paral·lel, Cruanyes ha explicat que aquesta setmana tenen previst reunir-se amb alguns partits polítics i els demanaran una implicació “més clara”. Entre els partits amb qui preveuen reunir-se hi ha el PSC, Junts, ERC o els Comuns.
Crítiques a Espadaler
En paral·lel, la comissió és crítica amb l’afirmació que va fer el conseller de Justícia, Ramon Espadaler, fa uns dies. Preguntat pel futur de la comissaria de la policia espanyola a la Via Laietana de Barcelona, Espadaler va dir que el primer pas que el govern espanyol sembla acceptar és la “resignificació” de l’edifici fent-lo compatible amb l’activitat policíaca. Per Josep Cruanyes és “impresentable” el plantejament i hi veu “manca de sensibilitat”. “Ni nosaltres ni les entitats de memòria permetrem que sigui d’aquesta manera”, ha assegurat.
Per tot plegat, ha apuntat que la reivindicació es manté i ha indicat que “no pot ser d’una altra manera”. També ha alertat que plantejar una convivència d’usos memorials i policíacs al mateix edifici és voler “desdibuixar” el significat del qual va tenir lloc. Per a la Comissió de la Dignitat, la significació ha de ser “el nucli central de Catalunya dels centres de memòria”. “És el més significatiu de la repressió política”, ha conclòs.
Concentració davant la prefectura
Prop d’un centenar de persones s’han concentrat una vegada més davant de la prefectura de Via Laietana, provocant el tall al trànsit durant més de mitja hora. Amb cartells i pancartes reivindicatives, han denunciat les tortures que algunes persones van viure a la comissaria durant el franquisme i han reivindicat que l’espai sigui un centre de memòria. Entre les persones que han intervingut en la concentració hi havia Esther Madrona, la regidora de Memòria Històrica de l’Ajuntament de Sant Cugat, un dels primers ajuntaments a mostrar suport a la Comissió de la Dignitat en el marc de la nova campanya d’adhesions iniciada. “No és una causa qualsevol, han estat molt ciutadans de Sant Cugat detinguts i torturats en les dependències que hi ha aquí darrere”, ha dit. També ha assegurat que és una “vergonya” que l’estat espanyol mantingui encara edificis que simbolitzen “un dels períodes més negres de la història”.