16.01.2023 - 19:19
|
Actualització: 16.01.2023 - 19:37
La Comissió Ciutat-Port ha interposat dos recursos contenciosos-administratius davant el Tribunal Superior de Justícia (TSJ) contra els acords recents de l’Autoritat Portuària de València sobre l’aprovació del projecte de construcció del moll de contenidors de l’ampliació nord i la concessió a Baleària del permís de construcció i explotació de la terminal de passatgers.
A més, ha demanat mesures cautelars perquè es paralitze aquest últim procés amb l’objectiu de “protegir la salut de la població de Natzaret”, segons que ha explicat en un comunicat.
En els recursos, la Comissió Ciutat-Port sol·licita al tribunal que adopte la mesura cautelar de suspendre l’execució dels acords, per “mancar d’avaluació ambiental de cap mena” i perquè considera que “una probable sentència estimatòria perdria la seua eficàcia, atès que el ben jurídic que es pretén salvaguardar, açò és, el medi ambient i la salut de la població dels barris pròxims, ja s’hauria vist perjudicat si les obres de la concessió seguiren avant“.
La Comissió remarca el “ferm propòsit de no consentir ni un sol acord de l’Autoritat Portuària de València relatiu al macroprojecte d’ampliació del port de València” — una infraestructura que considera “innecessària, lesiva per al medi ambient, que destina ingents recursos públics que es detrauen de necessitats més apressants i que devalua la imatge de la ciutat”.
Traslladar la terminal de passatgers
La Comissió ha criticat que l’APV “pretén traslladar la ubicació de la terminal de passatgers des de l’ampliació nord, en el nou dic que ara es pretén reutilitzar per a generar una gran esplanada de contenidors (i l’adjudicació dels quals ha sol·licitat la naviliera MSC), al sud, on abans s’explotaven les drassanes d’Unió Naval de València, empresa pertanyent al Grup Boluda, entre el Moll de Ponent i el Moll Espigó Turia.
La plataforma ha advertit que açò entra en “oberta contradicció amb la vigent Delimitació d’Espais i Usos Portuaris de València”, el pla director del Port, i es duu a terme sense avaluació ambiental.
A més, considera que el canvi d’ubicació i d’ús té “un efecte significatiu advers sobre el medi perquè al sud hi ha el barri de Natzaret, sotmès des de fa molt temps a la pressió del Port, i que, per la nova ubicació patirà els impactes sobre l’atmosfera derivats de l’augment d’atracaments de grans bucs i de la mobilitat dels turistes de creuers en la visita de la ciutat”.
En el seu escrit d’interposició, la comissió denuncia que amb els seus acords l’Autoritat Portuària de València “intenta de desordenar el procediment lògic, amb la previsible conseqüència pràctica que se sostraguen a l’obligació d’avaluació decisions que, considerades conjuntament, poden tindre repercussions importants sobre el medi ambient“.
“Estem davant una decisió prèvia a l’avaluació ambiental, adoptada sense cap consideració a l’aspecte ambiental més significatiu de contaminació atmosfèrica i els seus efectes sobre els habitants del barri de Natzaret. La falta d’avaluació ambiental implica la nul·litat de ple dret de la concessió“, sosté Ciutat-Port.