30.07.2016 - 02:00
La relació entre el món del còmic i el món del vi sembla que és llarga tot i que submergida. Tanmateix, de fa pocs anys, hi ha alguns projectes que han marcat tendència, superant totes les expectatives d’èxit, explorant la relació entre la creació artística i la creació vinícola, trencant tòpics. Un d’aquests projectes exitosos és el manga japonès Les Gouttes de Dieu, escrit per Tadashi Agi i dibuixat per Shu Okimoto. S’explica que un vi recomanat en aquesta historieta causava furor i es disparava en vendes, a França i al mercat asiàtic. L’altre exemple de còmic vinícola de referència és el llibre Les ignorants, del dibuixant Éttienne Davodeau. Es tracta d’una novel·la gràfica que va néixer de la convivència durant més d’un any de Davodeau amb el viticultor Richard Leroy, a les seves vinyes de Montbenault a Anjou (el Loire), vinyes cultivades segons l’agricultura biodinàmica (seguint la doctrina de Rudolf Steiner). El llibre s’ha convertit en mític i ha estat inspirador d’un nou projecte que relaciona còmic i vi a Catalunya, el Vinòmics.
Vinòmics és un projecte col·lectiu impulsat pel guionista Raúl Deamo i acollit per la Denominació d’Origen Catalunya. Implica vuit autors i set còmics. Des del mes de maig i fins al mes de novembre, a mitjans de cada mes apareix una historieta còmica de sis pàgines, on el vi hi juga un paper important. Els autors: Albert Monteys, Deamo Bros (equip format pels germans Raúl Deamo, guionista, i Dani Daemo, dibuixant), Manel Fontdevila, Oriol Malet (el seu treball apareixerà el 18 d’agost), Sagar Fornies (el seu treball apareixerà el 15 de setembre), Maribel Carod (el seu treball apareixerà el 20 d’octubre) i David Morancho (el seu treball apareixerà el 17 de novembre).
Els còmics fan servir tres colors: el negre de la tinta, el granat i un grogós, jugant amb els colors del vi. Els relats són ben lliures i de gèneres diversos: costumista, autobiografia, ciència-ficció, gènere negre… Els còmics es publiquen a internet, vinculats a la pàgina de la DO Catalunya, i en tres llengües (català, espanyol i anglès).
Raúl Deamo, ànima del projecte, va entrar de ple en el món del vi a través de la creació del documental ‘Deconstruint el vi català’, juntament amb Manel Capdevila. Aquesta immersió vinícola li va donar coneixements i contactes, i el va portar a pensar en la possibilitat de vincular dos mons que li eren propis: el vi i el còmic. S’imaginava la creació d’una història gràfica, però dubtava de l’interès que podria suscitar, fins que li va caure a les mans ‘Les ignorants’ d’Éttienne Davodeau. Però ell volia aportar un projecte propi i no pas repetir llibres ja fets. I així va començar a treballar el Vinòmics com un projecte coral, implicant alguns dels dibuixants de còmic més prestigiosos del país.
L’objectiu d’aquest binomi: arribar a un públic jove, que sovint veu el vi amb desconfiança, amb prejudicis, amb por, contra la idea que per beure vi cal tenir uns coneixements previs, fugint de l’elitisme i l’esnobisme, fent del vi un fet popular, sempre positiu i proper, per consumir d’una forma normalitzada, sense barreres.
La intenció de Raül Deamo és passar aquests còmics vinícoles al paper. Però això ho començarà a moure a partir del setembre.