12.04.2025 - 09:21
|
Actualització: 12.04.2025 - 12:02
Experts de l’Organització de les Nacions Unides han advertit que el comerç mundial pot contreure’s d’un 3% a causa dels nous aranzels dels Estats Units. Tot i això, a mitjà termini i a llarg termini, aquesta situació també pot “reformular i impulsar” vincles comercials regionals que fins ara no s’han desenvolupat prou.
Pamela Coke-Hamilton, directora del Centre de Comerç Internacional (ITC, per les sigles en anglès), ha dit que hi haurà canvis en les cadenes de subministrament i una reavaluació de les aliances globals, cosa que pot tenir conseqüències geopolítiques i econòmiques importants. Entre els països més afectats, ha esmentat Mèxic, la Xina i Tailàndia, però també alguns del sud d’Àfrica, i els mateixos EUA.
Coke-Hamilton ha expressat preocupació per la reacció de la Xina, que ha augmentat els aranzels als productes dels EUA com a represàlia. També ha alertat de la situació de Mèxic, que ja ha perdut pes en mercats com ara el dels EUA, la Xina, Europa i alguns països llatinoamericans, i només ha aconseguit guanys modestos en llocs com ara el Canadà, el Brasil i, en grau més baix, l’Índia.
Un sistema inestable i imprevisible
En aquest context, la directora de l’ITC ha criticat la pausa de noranta dies en la implantació dels aranzels anunciada per Donald Trump. Ha remarcat que aquesta mena de mesures no aporten estabilitat ni previsibilitat i que, per tant, perjudiquen el comerç global.
“Encara que hi hagi una pròrroga rere una altra, el fet que no hi hagi estabilitat ni previsibilitat afecta el comerç, les empreses i les decisions que es prenen en temps real”, ha dit.
Segons que ha afegit, no és la primera vegada que el sistema econòmic mundial té sacsejades, però aquest episodi pot ser “una mica més dur i més inestable” que els precedents.
Les declaracions de Coke-Hamilton arriben poc després de l’anunci de Trump sobre una pausa de noranta dies en l’aplicació dels aranzels decretats el 2 d’abril. Aquesta moratòria afecta tots els països que han començat negociacions per a resoldre les disputes comercials amb els EUA. Mentrestant, s’aplicarà un aranzel temporal del 10% i es reforçaran les mesures contra la Xina amb un increment del gravamen del 125%.