El comerç català fa una campanya de Nadal molt bona

  • Les vendes han augmentat en el període que va del Black Friday a Reis, sense dies especials d'aglomeracions, sinó de manera lineal · Els comerciants esperen que la temporada de rebaixes també sigui positiva

Jordi Goula
08.01.2025 - 19:50
VilaWeb

Un dels aspectes cabdals que han de fer possibles les bones previsions de creixement econòmic durant l’any que acabem de començar és el bon comportament del consum familiar. Durant el 2024 l’augment de la despesa privada va ser força positiu i enguany se n’espera una certa continuïtat. També es preveu que la taxa d’estalvi, que l’any passat va arribar a màxims –més del 13% de la renda disponible– es transformi, en part, en despesa. De moment, les primeres impressions, d’acord amb la campanya de Nadal, indiquen que el comiat de l’any ha estat força millor que no es preveia i el començament d’aquest ha mantingut el mateix signe. Els empresaris del sector són optimistes i he volgut parlar amb alguns per a tenir-ne opinions de primera mà.

“La campanya de Nadal i de Reis ha estat molt positiva i amb un creixement important respecte de l’any passat. Ara encarem la campanya de rebaixes amb optimisme, perquè veiem una millora en el poder adquisitiu, atès que la inflació ha baixat, com també els tipus d’interès”, diu el president de Comertia, Ignasi Pietx. L’opinió positiva és confirmada per les xifres de l’indicador de vendes que l’associació va presentar ahir. El conjunt de sectors d’activitat i establiments adherits va presentar durant el mes de desembre una mitjana de creixement del 7,6% respecte del mateix mes de l’any anterior. Una xifra molt bona, que supera les expectatives que s’havien fet al novembre, d’un 5%.

Pietx em destaca el fort creixement d’aquests tres últims mesos de l’any. “L’octubre, el novembre i el desembre han presentat augments entre el 7% i el 9%, i hi ha tingut un gran paper el fet que molts compradors comencen a notar la baixada dels tipus d’interès i la baixada de les quotes de les hipoteques. Tenen més diners a la butxaca.” Posa èmfasi, sobretot, en les vendes de vehicles el mes de desembre, molt importants, d’un 16%; seguides de l’equipament de la llar (11,8%), de l’oci i la cultura (10,3%), de l’alimentació bàsica (9,8%) i de l’alimentació no bàsica (9,5%), sobretot pels àpats especials de Nadal.

També té aquesta opinió positiva Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta. “La campanya de Nadal –diu– ha estat força bona gràcies a factors diversos, com una confiança més gran del consumidor, principalment per la baixada de la inflació i l’atur, i també per una meteorologia favorable, per calendari i per un augment significatiu de turistes, sobretot asiàtics.” Amb vista a les rebaixes, també espera molt bones vendes, sobretot de categories clau com moda i esports, parament de la llar, electrònica…

I sobre les rebaixes diu: “El calendari afavoreix més les vendes si el dia 7 s’escau en cap de setmana. Els primers dies sempre són els més forts perquè és quan hi ha més oportunitats, sobretot en moda, amb tot l’estoc acumulat. Habitualment, la tracció de les rebaixes d’aquests productes va disminuint a mesura que s’esgota el període. L’estoc es va acumular al novembre, que va ser un mes més fluix, amb la dana i la meteorologia adversa. Però el fet és que des del Black Friday fins a Reis les vendes han estat molt bones.” Segons la unió dels eixos comercials i turístics de Barcelona, doncs, la valoració també és molt bona, igualment com les expectatives immediates. Malgrat tot, cal recordar que les rebaixes d’avui ja no tenen gran cosa a veure amb les de fa anys, per l’efecte de les promocions continuades que molts grans establiments fan durant tot l’any.

Vull saber també com s’ha viscut la campanya als centres comercials. I parlo amb Víctor García Soriano, delegat de l’Associació Espanyola de Centres i Parcs Comercials (AECC) a Catalunya. Em comenta ràpidament que el nivell de resultats ha estat molt bo. “Des del Black Friday fins a Nadal, el creixement mitjà de les vendes ha estat entre el 3% i el 5% sobre l’any 2023. Un any que hem de recordar que ja va ser excel·lent.”

Em diu que, per exemple, han registrat un trànsit de personal molt millor que en anys passats. “La gent aquests dies no ve a mirar aparadors, sinó que ve directament a comprar –puntualitza–. I per Reis el tràfec de persones encara ha estat superior, probablement per efectes de calendari.” Torna la presencialitat? Sembla que el creixement de les vendes en línia continua, però no com en anys passats.

Un fet que es destaca enguany és que no hi ha hagut dies punta. “En altres campanyes, hi havia jornades amb grans aglomeracions de gent, un fet que enguany no s’ha produït, sinó que l’afluència ha estat més lineal, cosa que valorem molt positivament, perquè permet una atenció millor al client.” I afegeix: “Veig la gent amb ganes de comprar i amb recursos per a fer-ho –els que ens visiten, és clar–, cosa que no deixa de ser un bon auguri.”

Tal com comenten els professionals del sector, sembla que tot ha marxat prou bé durant les festes. Però la cosa va una mica més enllà. Segons els indicadors de Comertia, fent balanç de l’any, un 32% dels empresaris de l’associació afirmen haver mantingut els seus marges durant l’any 2024 respecte de l’any anterior. Alhora, un 22% ha reduït marges i ha augmentat la facturació, i un altre 22% ha augmentat marges i també la xifra de vendes. A més, durant el desembre el 87% de les empreses associades ha tingut un augment de vendes en valor, respecte del mateix mes de l’any anterior, un 5% les ha mantingudes i només un 8% les ha disminuïdes.

Una campanya de Nadal que es pinta rodona, podríem afegir. Ara cal esperar que sigui una referència per als mesos que vénen.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor