25.06.2023 - 09:09
|
Actualització: 25.06.2023 - 12:23
Demà comencen les aturades per obres d’estiu a la línia 4 del metro de Barcelona i la T4 del tramvia. Són les dues obres anunciades en la infraestructura del transport públic de Barcelona que alteraran la mobilitat durant aquest estiu. D’una banda, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) farà una renovació integral de 6 quilòmetres de via en el tram central de la L4 de metro entre el Bogatell i Verdaguer. L’obra s’executarà entre el 26 de juny i el 25 d’agost. Gairebé alhora també es construiran noves vies i la nova parada de tramvia en l’àmbit de les Glòries, relacionades amb les obres de connexió. Aquestes tasques alteraran la línia T4 del Tram que no prestarà servei en tot el recorregut. En concret, aquestes obres seran del 26 de juny al 31 d’agost.
Obres del metro
Al metro, l’obra s’executarà en dues fases entre el 26 de juny i el 25 d’agost. La primera etapa deixarà la línia sense servei entre les parades de Ciutadella-Vila Olímpica i de Girona, del 26 de juny al 31 de juliol. L’endemà, primer d’agost, i fins el dia 28, començarà la segona fase, que, en aquest cas, redueix el tram de línia tallat: no hi haurà servei de Jaume I fins a Girona.
A banda del tall de servei, les obres de la L4 implicaran l’ocupació de carrers per a fer treballs d’entrada i sortida de materials, runa i formigonat. Per a fer les actuacions previstes s’han obert uns quants pous d’extracció i de bombament a la superfície de les zones en obres, al passeig de Gràcia, a la plaça d’Idrissa Diallo i a l’encreuament entre el carrer de Roger de Llúria i el de Consell de Cent. Per això, es desvia el carril bici i es redueix un carril al carrer de Roger de Llúria. En el cas del passeig de Gràcia, entre el carrer de Casp i la Gran Via de les Corts Catalanes, es redueix la circulació a tres carrils amb l’ocupació del vial lateral del bus i es talla el lateral costat Besòs del passeig a partir de la cruïlla amb la ronda de Sant Pere, amb desviament pel tronc central. A més, la parada dels busos V15, N2, N3, N4, N5, N6 i N7 en aquest tram es mourà.
Els dies vinents també s’obriran uns altres pous de bombatge i zones de treball als accessos del metro per a les tasques de formigonatge. Hi haurà un pou situat a l’estació de la Barceloneta, a l’estació de Jaume I, a la plaça d’Antoni Maura, a l’estació d’Urquinaona, al passeig de Gràcia amb el carrer de la Diputació, a l’estació de Girona i a la cruïlla del passeig de Sant Joan amb el carrer de València.
Alternatives de mobilitat al tall de metro
La mateixa xarxa de metro és l’alternativa de mobilitat més eficient. Al voltant del tall circulen diferents línies que garanteixen combinacions per a desplaçar-se. Per això TMB reforçarà el servei a la resta de línies de metro respecte de l’oferta habitual en un mes de juny, fet que permetrà d’augmentar la freqüència a totes les línies menys l’afectada. La L4 tindrà un interval de pas al voltant dels cinc minuts.
Obres al tramvia
Al tramvia, les obres són arran de la connexió dels serveis per l’avinguda de la Diagonal. Les intervencions alteraran tota la línia T4 i la deixaran sense servei fins al 31 d’agost. Per compensar-ho, es reforçarà el servei de metro a tota la xarxa. També s’habiliten alguns serveis de bus llançadora per a cobrir els trams afectats. Tal com ha explicat TMB, l’aturada del Tram es compensarà amb un servei especial d’autobús entre les Glòries i l’estació de Sant Adrià. En total, tindrà nou parades: Ca l’Aranyó, Pere IV, Fluvià, Selva de Mar, el Maresme, Fòrum, Campus Diagonal-Besòs, Port Fòrum i Estació de Sant Adrià. Aquest servei farà el mateix horari de funcionament que el tramvia.
Alternatives de mobilitat al tall del Tram
En aquest cas, també s’ha configurat un pla alternatiu de transport que inclou:
- Llançadora de bus entre les Glòries i l’estació de Sant Adrià, 9 parades (Ca l’Aranyó, Pere IV, Fluvià, Selva de Mar, El Maresme, Fòrum, Campus Diagonal-Besòs, Port Fòrum, Estació de Sant Adrià) amb el mateix horari de funcionament que el servei de Tram.
- Metro L1 i línia V21 entre la parada de Ciutadella-Vila Olímpica i les Glòries.
- Informació d’alternatives:
- Metro L1 (Marina – Glòries – Clot), metro L2 (Clot – la Pau), metro L4 (la Pau – Besòs – el Maresme – Selva de Mar)
- Rodalia R1 (Santa Adrià – el Clot)
- Línies de bus 7 (Diagonal), H14 (Sant Adrià – Pere IV – Meridiana), H16 (Fòrum – Ciutadella), V21 (Marina)
Les línies T5 i T6 acabaran a la parada de la Farinera per garantir l’enllaç amb metro L1.
Línies per sota del nivell de la mar
Tal com va explicar els responsables de les obres a principi de mes, la L4 arriba al final de la vida útil i, en concret, el tram en obres concentra el 67% de les incidències de la línia. El motiu d’aquests entrebancs va estretament relacionat amb el fet que part de la línia és per sota del nivell de la mar, un fet que causa un efecte corrosiu arran de l’aigua de mar que obliga a fer moltes tasques de manteniment nocturn.