Comencen les aturades en els ports convocats pels estibadors per a les properes tres setmanes

  • La xarxa de ports espanyola afronta des d'aquest dilluns tres setmanes de conflictivitat davant el calendari d'aturades convocades pels sindicats d'estibadors en el marc de la negociació oberta amb la patronal sobre la reforma del sector aprovada pel Govern espanyol.

VilaWeb
Redacció
05.06.2017 - 07:55

MADRID, 5 (EUROPA PRESS)

La xarxa de ports espanyola afronta des d’aquest dilluns tres setmanes de conflictivitat davant el calendari d’aturades convocades pels sindicats d’estibadors en el marc de la negociació oberta amb la patronal sobre la reforma del sector aprovada pel Govern espanyol.

La primera de les aturades comença les 08.00 hores d’aquest dilluns, 5 de juny.

El col·lectiu de 6.150 estibadors portuaris estan cridats a parar en totes les hores imparells fins a les 08.00 hores del dimarts dia 6.

El calendari contempla altres dues jornades similars d’aturades aquest dimecres, 7 de juny i el divendres dia 9 i, en cas que el conflicte no se solventi, noves vagues per les dues properes setmanes.

D’aquesta forma, està programat una aturada ininterrompuda de 48 hores des de les 08.00 hores del dimecres 14 fins a la mateixa hora del divendres 16 de juny, i tres jornades d’aturades per al dilluns dia 19, el dimecres 21 i el divendres 23 de juny.

Les aturades afecten a un dels sectors clau de l’economia, el que garanteix la càrrega i descàrrega dels vaixells en els ports, les instal·lacions per les quals cada any passen el 86% dels productes que entren al país i el 60% dels quals surten, en total, mercaderies valorades en uns 350.000 milions.

Les vagues estan convocades per tots els sindicats amb representació a l’estiba (Coordinadora de Treballadors del Mar, CC.OO., UGT , CIG i CGT) i tenen com a objectiu concret protestar pel canvi d’actitud que, segons asseguren, va mostrar aquesta passada setmana la patronal Anesco sobre el seu compromís inicial a garantir l’ocupació a tots els estibadores després de la reforma del sector aprovada pel Govern central.

DESPRÉS DE QUATRE MESOS DE CONFLICTE

Les aturades tindran lloc quatre mesos després que esclatés el conflicte en el sector de l’estiba, quan al febrer el Govern central va emprendre la seva reforma, pendent des de 2014, perquè compleixi la normativa europea, a la qual contravenia, evitar una multa de la UE, i millorar la competitivitat dels ports.

Malgrat que en aquests mesos els sindicats del gremi han vingut anunciant diferents calendaris de vaga, fins ara no havien secundat cap d’ells, donada la negociació oberta, primer a tres bandes, amb Govern central i patronal, i ara en el marc de la negociació col·lectiva.

A més, les aturades es registren després que el Govern espanyol aconseguís el passat 18 de maig aprovar al Congrés el Decret Llei de reforma del sector al segon intent, dos mesos després que la Cambra baixa rebutgés el primer text.

El segon Decret Llei inclou un Reial Decret de desenvolupament normatiu que contempla aspectes laborals de la reforma, tractats en la negociació tripartida, així com les ajudes de 120 milions d’euros compromeses pel Govern central per a la reconversió del sector.

Una vegada aprovada la reforma i a l’empara d’aquest Reial Decret, sindicats i patronal de l’estiba es van asseure per negociar un nou conveni per al sector.

Si bé en la primera reunió, la del 22 de maig, es va aconseguir un principi d’acord que augurava la fi del conflicte, en la trobada mantinguda una setmana després, aquest dijous 1 de juny, es va donar un gir a la situació, atès que es va trencar la negociació i els sindicats van convocar aturs.

PUNTS DE DESACORD

El principal objectiu dels sindicats d’estibadors passa per que la patronal garanteixi el manteniment de l’ocupació de tots els actuals estibadors mitjançant la seva subrogació, atès que en virtut de la reforma desapareixen les societats de gestió d’estibadors portuaris (Sagep) de les quals ara depenia aquest col·lectiu.

El gremi assumeix no obstant això un ajust no traumàtic mitjançant prejubilaciones voluntàries amb les ajudes del Govern central, baixar un 10% els sous més alts i pactar canvis en el sistema de treball i els torns que millorin l’eficiència en els ports.

No obstant això, els estibadors també demanen que les empreses, fins ara obligades a participar en les sagep, es comprometin a participar també als centres portuaris d’ocupació (CPE), les ETT’s en les que poden convertir-se i en les quals, segons la nova llei, la concurrència de les empreses d’estiba és voluntària.

Per la seva banda, la patronal si bé assegura mantenir el seu compromís per l’ocupació i per negociar un conveni estatal, va plantejar en l’última reunió amb els sindicats comptar amb un període de dues setmanes per analitzar la situació port per port.

Aquest va ser precisament el detonant que va portar als sindicats d’estibadors a aixecar-se de la taula de negociació i anunciar de forma rotunda l’inici de tres setmanes d’aturs en els ports que arrenquen demà.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor