01.04.2018 - 22:00
|
Actualització: 03.04.2018 - 00:02
Dimarts començarà una vaga al servei ferroviari de l’SNCF que afectarà els ciutadans de Catalunya Nord. La vaga, que abasta tot l’estat francès, és convocada contra la reforma de l’SNCF que obre la porta a la privatització de l’empresa pública i la desaparició de l’estatus de laboral de ‘treballador ferroviari’, fet que n’amenaça les condicions laborals. Els sindicats han optat per un mètode de protesta innovador: de demà al 28 d’abril faran vaga dos dies de cada cinc. Tanmateix, ja hi ha convocat un preavís de vaga d’avui a les 19.00 hores fins dijous a les 8.00.
La vaga, doncs, s’allargarà durant els tres mesos vinents, en els quals hi haurà trenta-sis dies d’aturades. La protesta té el suport dels sindicats CGT (Confederació General del Treball), UNSA (Unió Nacional de Sindicats Autònoms) i CFDT (Confederació Francesa Democràtica del Treball). El SUD-Rail (Solidari, Unitari i Democràtic), d’altra banda, preferiria que els treballadors decidissin en assemblea si volen ampliar la vaga a tots els dies o prefereixen de mantenir el calendari acordat.
Segons les estimacions de la SNCF, molt pocs trnms circularan els primers dies de la vaga. ‘Hi haurà línies sense cap circulació’, va dir una font propera a la direcció de l’empresa a Le Monde.
Rere l’aturada hi ha l’absència d’un diàleg efectiu entre el govern francès i els sindicats, i uns i altres s’acusen de no voler negociar.
Què podria comportar la reforma de l’SCNF?
El projecte de llei a favor d’un nou pacte ferroviari és relativament curt, però els canvis que proposa són profunds. En primer lloc, obre la porta a transformar l’actual empresa pública SCNF en una societat anònima.
A més de la privatització, un altre dels punts conflictius és l’eliminació de l’estatus de laboral de ‘treballador ferroviari’ per als nous contractats. Segons que estableix el preàmbul del projecte de llei, ‘serà en aquest marc que es confirmarà l’aturada de les contractacions amb l’estatus dels nous agents’.
D’altra banda, els treballadors tenen el compromís que ni l’estatus públic ni el principi d’unitat social de l’SNCF seran qüestionats, i que els contractes de treball actuals es mantindran en cas de transformació jurídica de l’empresa.