19.06.2022 - 21:40
|
Actualització: 19.06.2022 - 21:44
Aquests darrers mesos som enmig d’una crisi energètica amb pocs precedents i amb uns preus desorbitats. Tanmateix, els analistes apunten que això podria ser la nova normalitat. Tant per la nova etapa geopolítica en què hem entrat, com pels efectes de la transició a les renovables. En el primer cas, la seguretat del subministrament passarà per sobre del preu. En el segon, les petrolieres reduiran la inversió en noves infrastructures fòssils, que no podran amortitzar en vista que l’any 2050 pràcticament tot el consum energètic s’haurà d’haver electrificat. Una tempesta perfecta que és un peix que es mossega la cua: com més cars siguin els combustibles fòssils, més incentiu hi ha per electrificar-se. I com més electrificació hi hagi, menys incentiu per a invertir i mantenir les infrastructures fòssils que encara siguin necessàries. Més enllà d’això, la realitat diària actual és que la factura de la benzina s’ha encarit molt, i en alguns casos supera els 300 € i 400 € mensuals. Quines mesures podem prendre per disminuir aquesta despesa? Tot seguit apuntem els consells que acostumen a donar els experts, però us n’avancem la conclusió final: haurem de pensar a canviar la mobilitat diària.
Un manteniment adequat i una conducció més eficient
El primer supòsit és que no podem renunciar de cap manera a desplaçar-nos amb el vehicle de combustió. En aquest cas, hi ha un seguit de recomanacions per a gastar menys benzina. Primer de tot, hem de fer un manteniment adequat del nostre vehicle i seguir les recomanacions del fabricant o del nostre mecànic de confiança. Un vehicle amb un bon manteniment consumeix menys combustible. Hem de comprovar periòdicament si la pressió dels pneumàtics és la correcta. Si normalment el condueix una persona, la pressió haurà de ser en la banda baixa de la recomanada. Si normalment hi van quatre persones, o hi duem càrrega, n’ha de ser la més alta. Un altre aspecte important és l’aerodinàmica del vehicle. Si hi tenim barres per dur objectes, cofres externs, tendals, tendes de campanya desplegables o portabicicletes, les haurem de treure en els nostres desplaçaments habituals, atès que frenen el vehicle i fan consumir fins un 40% més de benzina. I ara que som a l’estiu, tot i que pot semblar que és millor obrir les finestres que no pas fer servir l’aire condicionat, obrir-les perjudica l’aerodinàmica i consumeix més. És molt millor tancar-les del tot. Si ens cal engegar l’aire condicionat, l’hauríem de posar a una temperatura suau. Un altre aspecte crucial és el pes, atès que farem servir més benzina com més pesi el vehicle. Si el cotxe ha esdevingut un traster, és hora de fer-hi neteja i deixar-hi tan sols les coses imprescindibles, per no dur amunt i avall un pes innecessari. En el cas de tenir dos cotxes familiars, serà millor optar pel de menys consum (generalment el més petit i menys potent) per als desplaçaments quotidians.
Una vegada tenim el cotxe ben mantingut, amb la millor aerodinàmica i el pes mínim, toca millorar la manera de conduir. En primer lloc, hem de planificar els desplaçaments. En compte de fer-ne de petits separats en el temps, és millor combinar-los i evitar d’aturar-nos més de vint minuts. D’aquesta manera mantenim una bona temperatura del motor en tot moment i en millorem el rendiment. Mentre conduïm, hem d’evitar les accelerades i frenades brusques, perquè malbaraten energia –cremen més benzina. Això vol dir que hem d’avançar-nos per evitar les frenades: treure el peu de l’accelerador abans i així aprofitar la inèrcia del vehicle i el fre motor. Hem de mirar d’accelerar suaument i sense pujar gaire les revolucions. És millor canviar de marxa tot sovint i no allargar-la, sense arribar a “ofegar” el cotxe. En general, això vol dir mantenir el règim del motor per sota de les dues mil revolucions per minut. En molts cotxes moderns, la pantalla del comptaquilòmetres ens recomana el canvi de marxa en el moment òptim per evitar un sobreconsum. Els cotxes automàtics són més eficients perquè tenen més marxes per evitar que el motor es revolucioni massa.
Quan conduïm per l’autopista, és millor posar el control de velocitat de creuer, una opció que a hores d’ara incorporen la major part de vehicles. Tanmateix, si anem per carreteres de muntanya, pot fer créixer el consum, quan fem accelerades més brusques per recuperar la velocitat programada una vegada hem sortit d’una corba a baixa velocitat. També com més va més vehicles disposen de perfils de conducció. Si triem el mode eco, tant les revolucions del motor com el canvi de marxes i l’aire condicionat es reprogramen per consumir menys. Sense oblidar que és millor tenir activat l’start&stop, l’opció que atura del tot el motor quan som aturats en un semàfor o enmig d’una retenció. Pot ajudar-nos a reduir el consum fins d’un 8%, especialment en circulació urbana. Mentre conduïm, no hem de superar la velocitat legal de la via, a banda d’augmentar la nostra seguretat i dels qui ens envolten, ajuda a cremar menys combustible. Fins i tot podem anar una mica més lents que la velocitat marcada, a condició que no entorpim el trànsit. Finalment, a l’hora d’omplir el dipòsit, caldrà que cerquem una benzinera de baix cost, atès que tenen preus significativament més baixos que les grans distribuïdes. Fins i tot hi ha empreses, com ara supermercats amb benzineres pròpies, que ofereixen un descompte addicional si ens en fem una targeta de soci o de fidelització.
Minimitzar l’ús del vehicle i optar per mitjans alternatius
Les mesures anteriors poden fer reduir el consum del vehicle significativament. Però sens dubte la millor manera d’estalviar en benzina és fer-lo servir tan poc com sigui possible. Haurem de mirar, en cada desplaçament, si tenim una alternativa, com ara el transport públic o anar a peu. De cara a desplaçaments rutinaris al voltant dels 5 km (ideal) i fins als 10 km (si som més joves), podem avaluar de comprar una bicicleta o un patinet elèctric. No solament per a nosaltres, sinó també per als nostres fills, i així ens estalviem de fer servir el cotxe per als seus desplaçaments, com ara anar a l’escola i a activitats esportives. Una altra opció és que ens coordinem amb més pares per agrupar la canalla en menys cotxes. Encara que aquestes alternatives no ens puguin servir per a cada dia, si les fem servir parcialment –com ara alternar dies entre cotxe i transport públic, bicicleta i patinet– ens pot fer estalviar força.
Podem aplicar aquesta estratègia mateixa quan anem a la feina: agafar el transport públic, encara que no sigui cada dia, i compartir vehicle amb més companys. Una altra opció és provar de teletreballar alguns dies a la setmana i negociar amb l’empresa un complement econòmic per l’encariment del combustible, si no tenim més alternativa que treballar presencialment. D’una altra banda, ara que sembla que el preu elevat dels combustibles es pot mantenir indefinidament, i que alguns analistes apunten una pujada a 3 €/litre –ara per ara no demostrada–, haurem de reflexionar si és sostenible que fem grans desplaçaments diàriament a la feina. Això pot implicar que canviem de residència –per ser-hi més a prop– o de feina, si en tenim opció. Si no hi ha més remei, podem canviar el cotxe per una moto, que generalment consumeix la meitat de combustible, a banda d’evitar-nos les retencions en gran manera. No cal comprar-ne una de nova, pot ser de segona mà, sempre que compleixi les regulacions d’emissions dins les ciutats, com més va més presents.
Adquirir un vehicle elèctric
Finalment, i si no en tenim prou amb les opcions anteriors, caldrà prescindir del vehicle de combustió i adquirir-ne un d’elèctric. Hem de considerar-ho una inversió, atès que, d’entrada, ens sortirà més car. Però a partir del primer quilòmetre estalviarem una quantitat molt significativa de diners en combustible i manteniment del vehicle. Per calcular quants diners conservarem al compte corrent, hem de considerar que un cotxe elèctric típic consumeix uns 20 kWh/100 km, xifra que baixa a 15 kWh en circulació urbana i que pot pujar a 25 kWh en autopista. En el cas d’una moto, el consum combinat típic és de 5 kWh/100 km, que es pot gairebé doblar a una velocitat de 120 km/h. Hem de multiplicar aquests valors pel cost del kWh i els quilòmetres totals que fem al mes, i comparar-ho amb el preu de la benzina. L’estalvi segur que és molt significatiu, però també podem aplicar mesures per abaixar el preu de l’electricitat.
En primer lloc, podem carregar el vehicle de nit. Cal tenir en compte que els vehicles elèctrics es carreguen cada dia. No ens calen supercarregadors per fer una única càrrega que ens duri tota la setmana, atès que l’electricitat a les electrolineres és molt més cara. Tan sols necessitem carregar els kWh necessaris per fer els desplaçaments diaris, habitualment per sota dels 50 km i, per tant, uns 10 kWh diaris. A casa n’hi ha prou amb una càrrega lenta típica per sota de 3 kWh. Tornant a les tarifes, també podem optar per una tarifa fixa anual, la qual cosa ens dóna seguretat enfront de la inestabilitat de preus i ens permet de no haver de mirar quines són les hores òptimes per a carregar el vehicle. Una altra opció que ens pot fer disminuir la factura elèctrica és carregar el vehicle a la feina. Moltes empreses ho assumeixen o fan pagar l’electricitat a preu de cost, sovint per sota del que paguem a casa. Tampoc no ens hem d’oblidar que hi ha molts llocs on encara podem carregar el nostre vehicle de franc: en punts de càrrega promoguts pels ajuntaments o per empreses privades (supermercats, centres comercials, restaurants…).
A l’hora de comprar el vehicle, també cal fer un seguit de consideracions. Si mantenim el vehicle de combustió per als viatges esporàdics més llargs, podem optar per un cotxe elèctric de segona mà –amb menys autonomia que els actuals– o un de nou amb bateria petita, atès que són més barats que els que la tenen gran. Tan sols caldrà considerar quins quilòmetres típics fem cada dia i que amb els anys perdrem fins a un 20% de l’autonomia –capacitat de bateria– en el pitjor dels casos (tal com passa amb totes les bateries de liti). D’aquesta manera obtenim la xifra d’autonomia mínima que ens cal en un vehicle elèctric. Per a la resta de desplaçaments, tenim el vehicle de combustió vell. Si diàriament no fem gaires quilòmetres, un híbrid endollable també pot ser una bona opció. Tenen autonomies elèctriques al voltant dels 40 km. És important de tenir en compte que un híbrid endollable és un vehicle que pesa més, i això vol dir que quan circulem en mode combustió el consum de benzina és més gran que no pas el dels vehicles tradicionals. Si normalment fem servir la combustió, ens pot sortir més car en benzina que un cotxe tradicional.
Alguns lectors de VilaWeb ens han explicat la seva experiència i informat d’estalvis de 250 € mensuals en combustible amb vehicles elèctrics de segona mà i poca autonomia (poc més de 150 km) amb què han substituït completament els desplaçaments diaris laborals i familiars que abans feien amb cotxes de combustió. Això desmunta la creença que cal que els cotxes elèctrics tinguin una gran autonomia, especialment quan conservem un segon cotxe familiar de combustió per als viatges més llargs. En el cas que optem per una moto elèctrica, l’estalvi pot ser encara més gran, atès que consumeixen tres vegades menys electricitat que un cotxe. Normalment tenen uns cent quilòmetres d’autonomia, amb què sol haver-n’hi prou per als desplaçaments laborals. A més, la majoria de models d’escúters elèctrics incorporen una bateria extraïble, cosa que ens permet de carregar-la en un endoll normal a la feina o en qualsevol altre lloc, a banda de casa nostra.
Finalment, instal·lar plaques solars a casa ens pot fer abaratir encara més el rebut elèctric. Torna a ser una inversió que ens sortirà més cara d’entrada, però que amortitzarem de pressa pels estalvis produïts. A partir d’aleshores ens proporcionarà electricitat pràcticament de franc. Ens desplaçarem sense pagar res en combustible, l’estalvi màxim. Si bé a l’hivern segurament quan tornem a casa de la feina ja no hi haurà sol, durant l’estiu encara disposem de llum fins passades les 21.00. O si algun dia a la setmana treballem a casa, podem carregar el vehicle durant tot el dia per poder anar a la feina l’endemà amb electricitat solar. També podem considerar d’adquirir una bateria, aprofitar al màxim la producció de les plaques solars i carregar el vehicle durant la nit. Malgrat tot, amb el preu actual de les bateries–elevat, tot i que continua baixant–, haurem de calcular si ens surt a compte en relació amb la compensació econòmica que proporciona la companyia elèctrica pels excedents que injectem a la xarxa. En els millors dels casos, la relació és 3 a 2: per cada 3 kWh que donem a la companyia durant el dia pels excedents de les plaques que no aprofitem a casa, a la nit podrem obtenir fins a 2 kWh de franc de la xarxa elèctrica general.
Hem vist un gran nombre de consells que ens permetran d’estalviar en benzina en un grau més gran o més petit. Tanmateix, hem de fer una reflexió a llarg termini, considerant que som enmig d’una transició energètica que electrificarà tot el consum energètic. Els combustibles fòssils es començaran a consumir menys, cosa que farà que n’augmenti el preu –les mateixes infrastructures s’hauran de pagar amb menys vendes. Sense oblidar-nos de la nova situació geopolítica amb Rússia, que afecta directament el preu dels combustibles fòssils, i que tot apunta que es mantindrà durant anys. Si els nostres desplaçaments diaris ens han dut l’economia familiar al límit, haurem de considerar de canviar com ens movem.