Com Elon Musk ha eliminat per sorpresa la marca Twitter

  • La companyia ha començat a substituir l'ocell blau per una X · Els experts en marques i ex-treballadors critiquen la decisió

VilaWeb
Uns treballadors retiren les lletres de l'iconogràfic rètol vertical de Twitter a la seu de l'empresa després que el propietari d'aquesta, Elon Musk, anunciàs el nou nom de la plataforma de xarxes socials com a "X" (Fotografia de John G. Mabanglo).

The Washington Post

24.07.2023 - 21:40
Actualització: 25.07.2023 - 04:00

The Washington Post — Marianna Sotomayor i Joseph Menn

 

El propietari de Twitter, Elon Musk, va dir diumenge a la nit que la seva plataforma de xarxes socials retiraria el logotip d’ocell blau àmpliament reconegut i el nom de Twitter com a part del seu esforç implacable per a revisar l’empresa.

Enmig de piulets en què demanava als usuaris si la marca hauria de canviar el color predeterminat de blau a negre o blanc, Musk va afegir: “Aviat ens acomiadem de la marca Twitter i, de mica en mica, de tots els ocells.”

Musk va dir que substituiria el famós ocell per una “X”, que coincidiria amb el nom de la seva empresa de processament de pagaments anticipats X.com i també amb X Holdings, el nom de l’empresa nomenada fa poc matriu de Twitter. Musk ha dit moltes vegades que pretenia que Twitter formés part d’una “aplicació total” que inclouria un sistema de pagament i comunicacions.

L’anunci de Musk va agafar per sorpresa els treballadors de Twitter i els usuaris. Al migdia, la pàgina web de l’empresa encara deia: “El nostre logotip és el nostre actiu més reconeixible. Per això el protegim tant.”

En missatges posteriors, la directora executiva de Twitter, Linda Yaccarino, va dir que X era “l’estat futur d’interactivitat il·limitada”, inclosos els pagaments i la compra-venda de “béns, serveis i oportunitats” que seran “impulsats per IA”.

Experts en marca i ex-treballadors, inclosos alguns dels qui Musk va ascendir abans de l’acomiadament, han criticat obertament la decisió. “Vejam com expliquen, els seguidors de l’Elon, que destruir una marca universalment reconeixible és una decisió empresarial intel·ligent”, va piular l’empresari de màrqueting Ben Parr, president d’Octane AI.

L’ex-cap de producte, Esther Crawford, va piular: “Seppuku corporatiu: destruir el propi producte o marca. Normalment, es compromet amb la nova direcció per estalviar costos a causa de la manca de comprensió del negoci principal o el menyspreu per l’experiència del client. El resultat és una pèrdua en massa de valor per als accionistes.”

El canvi d’identitat forma part dels canvis radicals que Musk ha impulsat d’ençà que va comprar la plataforma global de converses per 44.000 milions de dòlars a l’octubre.

Musk s’ha desfet d’unes tres quartes parts del personal de Twitter, ha rebutjat les regles anteriors contra les campanyes de desinformació i s’ha compromès personalment amb comptes que havien estat suspesos per fer discursos d’odi.

Per empènyer més usuaris a pagar 8 dòlars el mes per a una experiència prèmium que inclogui una distribució més àmplia i la possibilitat d’editar missatges, Musk ha imposat nous límits a la interfície normal i ha reduït la possibilitat d’enviar missatges directes.

Segons un informe del Pew Research Center del maig, una quarta part dels usuaris de Twitter havien dit que no preveien de fer servir la plataforma al cap d’un any, cosa que va reduir encara més el valor de la publicitat.

Un canvi de marca, probablement, facilitarà aquesta separació per als indecisos.

“He estat renuent a deixar Twitter del tot, però us he de dir que no tindré cap problema per a deixar X”, va piular l’autor de ciència-ficció i guanyador del premi Hugo John Scalzi, un usuari que té més de 170.000 missatges publicats.

Katie Hart, consultora britànica en neuropsicologia del màrqueting, diu que el logotip i la marca de Twitter es beneficien de l’associació natural entre ocells i piulets. “Sembla que Elon Musk va movent la seva organització encara més cap a una funcionalitat freda i dura”, diu Hart per correu electrònic. “Donarà a molts usuaris un recordatori visual molt clar i constant sobre els canvis que hi ha a la plataforma, cosa que pot animar-los a anar-se’n i traslladar la seva lleialtat a una altra banda.”

Les noves polítiques de Musk han amplificat els discursos d’odi, la desinformació i l’extremisme i han allunyat usuaris i anunciants, segons uns quants estudis i enquestes. Els atacs contra les persones gais i transgèneres i les minories ètniques han crescut. Els propagandistes d’alguns països han comprat les noves marques de verificació, de manera que han fet que les seves veus sonin més fortes.

Musk ha qualificat aquests informes de distorsionats, i Yaccarino va dir la setmana passada que “més del 99% dels continguts que veuen els usuaris i anunciants a Twitter és saludable” i que els discursos d’odi hi apareixen amb menys freqüència.

Però Musk ha reconegut fa poc que els ingressos publicitaris han baixat al voltant d’un 50% d’ençà que és al capdavant de Twitter i que la companyia encara té un flux de caixa negatiu.

El caos a Twitter ha comportat una obertura per a nous competidors, sobretot Threads, impulsat pel propietari de Facebook i Instagram, Meta. Threads va atreure més de 100 milions d’usuaris en menys d’una setmana, tot i que d’ençà d’aleshores el nombre d’usuaris actius diaris ha baixat molt.

Musk descarta que Threads sigui cap amenaça, i argumenta que les regles relaxades de Twitter el converteixen en un lloc millor per a converses difícils.”Francament, m’encanten els comentaris negatius en aquesta plataforma. Molt millor que una oficina de censura primmirada”, va escriure Musk enmig dels seus missatges sobre el canvi de marca.

Els analistes tenen uns quants mitjans per a calcular el veritable valor d’una marca, i moltes empreses publiquen llistes de les més importants del món. Segons un informe de la consultora Brand Finance, Twitter va quedar entre les 500 millors enguany.

 

Subscribe to the Washington Post

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor