Una via verda multipremiada i mig catalana al nord de Taiwan

  • Viatjant pel món a la recerca d’obres, edificis, monuments i personatges que ens remeten a casa nostra

VilaWeb

Text

Martí Crespo

19.04.2024 - 21:50
Actualització: 24.09.2024 - 03:53

The Dark Line
Sandiaoling, Nou Taipei, Taiwan
Mapa a Google

Com més va, més tirada tenen les anomenades vies verdes, les rutes per a recórrer amb bici o caminant que segueixen línies ferroviàries o carreteres en desús. Com que són una opció magnífica per a descobrir els encants paisatgístics d’un territori de manera reposada, pausada i sostenible, no és estrany que en vagin proliferant ací i allà. Als Països Catalans, sense anar més lluny, se’n compten per desenes, com ara la que segueix l’antic carrilet de Girona a Olot o la que enllaça Arnes amb Tortosa passant pel Pinell de Brai. Ara, l’última que podríem afegir a la llista de vies verdes nostrades presenta tot un seguit de particularitats que la fan ben singular, començant per l’emplaçament: és al nord de l’illa de Taiwan.

Si ens prenem la llicència d’afegir-hi l’anomenada Dark Line és, simplement, perquè ha estat dissenyada i executada per l’estudi d’arquitectura Michèle & Miquel, amb un peu a Tolosa de Llenguadoc i un altre a Barcelona. D’ençà que van obrir l’empresa, el 1996, els arquitectes Michèle Orliac i Miquel Batlle es van especialitzar en el desenvolupament de projectes públics de rehabilitació de paisatges urbans i naturals, principalment per Catalunya i Occitània. Però ja fa una dècada que també van posar un peu al llunyà Taiwan gràcies a encàrrecs prou voluminosos, com ara la recuperació del front marítim de l’illa de Kinmen, a poques milles de la Xina continental, o l’esmentada recuperació d’aquesta antiga via fèrria oberta a la regió muntanyosa entre Taipei i Yilan pels japonesos durant el període colonial del país, entre el 1895 i el 1945.

La Dark Line, que recorre més de tres quilòmetres entre Mudan i Sandiaoling, fou una petició de l’administració del municipi de Nou Taipei i Orliac i Batlle, amb la col·laboració de l’estudi local dA Vision Design, van concebre l’obra com una ruta ciclista ecohistòrica. Això significa que van voler preservar tant el passat miner i industrial de la regió, mitjançant l’antiga línia de tren vinculada a l’extracció de carbó, com la natura exuberant de l’entorn, amb muntanyes plenes de vegetació i un riu d’aigües vives ben a la vora. La solució que van trobar va ser intervenir amb discreció i respecte tant en les infrastructures històriques del vell ferrocarril, deixant per exemple gairebé intactes els dos llargs túnels de Sandiaoling i Sanguazi, com en el medi natural, en aquest cas, integrant arbres de bosc tropical al bell mig d’alguns trams de la plataforma de ferro per a vianants i bicicletes que van projectar.

Aquesta via verda mig catalana a Taiwan es va inaugurar oficialment fa relativament poc, l’estiu del 2022, després de tres anys de feina. Però això no ha impedit que l’estudi Michèle & Miquel i l’agència dA Vision Design, d’aleshores ençà, hagin rebut un nombre gens negligible de reconeixements i premis importants per una obra viària considerada per alguns “un museu a l’aire lliure”. Només l’any passat, la Dark Line va obtenir el gran premi AFEX a Venècia, el LILA 2023, el XVI BEAU i el 65è premi FAD internacional. I un altre dels premis obtinguts, el [d]arc Award en la categoria d’espais, fou concedit específicament pel gran joc de llums i d’ombres de la Dark Line, tant dins els túnels com als exteriors, plens de vegetació i muntanyes. Aquest aspecte important del projecte, val a dir, Orliac i Batlle el van dur a terme amb Artec Studio, un estudi especialitzat en el disseny d’il·luminació fundat el 1998 a Barcelona per Maurici Ginés.

I una mica més: Seguint la mateixa línia de treball empresa amb la Dark Line, Michèle & Miquel ha encarat un nou encàrrec lligat amb el patrimoni històric i la memòria a Taiwan. Arran de la descoberta fa no pas gaire d’una antiga presó per on van passar al llarg de la dècada del 1980 militants del moviment pro-democràtic Formosa, treballa actualment en col·laboració amb un historiador local per significar i dignificar l’espai mitjançant l’anàlisi dels arxius trobats in situ i entrevistant antics presos per mirar de descobrir la naturalesa profunda del que va representar aquest centre d’internament i de repressió política.

Recomanació: Si us interessa de seguir el rastre de la diàspora catalana, consulteu també el portal Petjada Catalana.

VilaWeb
VilaWeb

Què és Com a casa?
Tots els articles
—Suggeriments per a la secció: marti.crespo@partal.cat

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor