El músic garrotxí que va esclatar a l’altra riba de l’Atlàntic

  • Com a casa: viatjant pel món a la recerca d'obres, edificis, monuments i personatges que ens remeten a casa nostra

VilaWeb
Martí Crespo
13.01.2023 - 21:40
Actualització: 24.09.2024 - 03:54

Nínxol 31 del panteó de la SADAIC
Cementiri de la Chacarita, Buenos Aires
Mapa a Google

El 16 de gener de 1932, quan Miquel Ribas i Miràngels va néixer a Olot, el seu futur professional d’alguna manera ja estava predestinat. El seu pare era un pianista afeccionat que amenitzava festes populars per la Garrotxa amb l’Orquestra Casanova i el seu oncle tocava professionalment en formacions de Barcelona. Amb aquests antecedents, no és estrany que s’hi interessés ben d’hora, per la música, i que a tretze anys ja es traslladés a Barcelona per entrar al Conservatori Superior. Amb la incorporació més endavant a l’orquestra de varietats on tocava el seu oncle, Miquel Ribas va obrir una etapa de col·laboracions amb tota mena de formacions, algunes de les quals prou populars a l’època i amb demanda a l’estranger i tot.

Va ser així com, en una ronda de concerts per l’orient a la dècada del 1950, el jove Ribas es va creuar amb la cantant argentina Lydia Scotti i el seu Combo Latino a Teheran. Tal com explicava l’estudiós Joan Barbarà en un article complet a Revista de Girona, sembla que van congeniar i ella, atreta pel talent musical de l’olotí, el va contractar com a pianista i director del seu conjunt i se’l va endur cap a Amèrica. Per un cop d’atzar, la vida de Miquel Ribas va fer un tomb absolut, amb canvi de nom inclòs: Scotti i el seu marit, abans d’aterrar a l’Argentina, li van suggerir d’adoptar el nom artístic de Mike.

I amb aquesta denominació, Mike Ribas, va començar una segona trajectòria professional de primer nivell com a pianista, arranjador, compositor i director musical. Va col·laborar en nombrosos programes de ràdio i televisió de l’Argentina i va arribar a dirigir l’orquestra simfònica estable del Canal 13, el més important del país. Es calcula que va compondre la banda sonora de gairebé trenta pel·lícules, unes dues-centes sintonies televisives i tres centenars de cançons interpretades per artistes de renom internacional com Olga Guillot. I és especialment recordat per haver dirigit els dos discs sorgits dels recitals que el 1970 i 1971 van fer al cafè-concert La Fusa a Buenos Aires i Mar del Plata els creadors de la bossa nova: Vinicius de Moraes, Toquinho, Maria Creuza i Maria Bethânia, la germana de Caetano Veloso.

La participació decisiva en aquests enregistraments mítics va aportar encara més notorietat a Ribas, a qui van començar a oferir també la direcció de grans espectacles teatrals a Buenos Aires. D’ençà del final de la dècada del 1970, així, va assumir l’adaptació i la direcció de musicals de gran èxit com Annie, Cats, Chicago, Grease, Hello Dolly i Maipo siempre Maipo. I l’11 de desembre de 2009, amb la revista La rotativa del Maipo en cartellera a Buenos Aires, la seva vida es va apagar prematurament de resultes de les lesions causades per una relliscada fatídica, quaranta dies abans, en un restaurant de Barcelona.

Si la mort a setanta-set anys va ser del tot casual, la seva presència aquell Nadal del 2009 a Catalunya no ho era gens. De fet, com detallava Barbarà, cada un any o dos solia passar algunes setmanes a Olot –amb la seva dona Hilda i el seu fill Diego– aprofitant les vacances de l’estiu austral a l’Argentina. I cal dir, també, que professionalment mai no va deixar de col·laborar amb artistes catalans. Al principi dels anys 1960, per exemple, va fer de pianista i arranjador a la Gran Orquestra de Xavier Cugat. I a partir de la dècada del 1980 va treballar sovint amb el cantant targarí Xavier Ribalta, amb qui es coneixia des de l’època d’estudis musicals a Barcelona. Amb ell, justament, va actuar per última vegada a la seva ciutat natal, durant el congrés Cançocat a Olot del 15 al 17 d’abril del 2004. L’endemà, Ribas va rebre el I premi Montllor a la trajectòria artística, un reconeixement que s’afegia al que li havia concedit a l’altra banda de l’Atlàntic la Societat Argentina d’Autors i Compositors (SADAIC), el 1987, com a millor compositor de música de cinema. Les seves restes, justament, reposen al panteó de la SADAIC del cementiri de la Chacarita a Buenos Aires.

I una mica més: Una mostra del pes i la vigència de Mike Ribas a l’Argentina és la inclusió d’un dels seus temes a l’àlbum Síntesis Moderna: An Alternative Vision of Argentinean Music (1980-1990), publicat el 21 d’octubre passat pel segell britànic Soundway Records.

Recomanació: Si us interessa de seguir el rastre de la diàspora catalana, consulteu també el portal Petjada Catalana.

Què és Com a casa?
Tots els articles
—Suggeriments per a la secció: marti.crespo@partal.cat

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor