21.03.2025 - 21:40
|
Actualització: 21.03.2025 - 21:46
Trump Tower
Cinquena Avinguda, 725, Nova York
Mapa a Google
D’imatges icòniques de Salvador Dalí, n’hi ha a cabassos. Conscient del poder de la imatge com ben pocs a la seva època, va afavorir sovint les aparicions públiques i mediàtiques amb finalitats personals i sobretot promocionals. En aquest sentit, les que tenen com a fons la ciutat de Nova York –que va visitar assíduament i on fins i tot va viure uns quants anys a la dècada del 1940– van tenir un impacte important en la seva carrera i, de retruc, en la seva butxaca, àvida de dòlars.
En el particular concepte de show business que va desenvolupar l’artista surrealista a la ciutat dels gratacels, no hi van faltar en la majoria de visites i estades tota mena d’accions extravagants i escàndols per a captar l’atenció del públic i els mitjans. De fet, durant el seu primer viatge a Nova York –l’hivern de 1934 i 1935–, per inaugurar la seva segona exposició a la ciutat, ja va organitzar un ball oníric que, més que destacar-se per haver estat la primera festa nítidament surrealista a Nova York, fou unànimement recordat per la premsa local com una orgia. Més exemples: el 2 d’octubre de 1957, Dalí va davallar a les clavegueres de Nova York i es va rentar els peus amb llet; el 10 de gener de 1963 va tallar el trànsit de la Cinquena Avinguda a l’hora de màxima circulació per signar exemplars d’una biografia seva escrita pel fotògraf i assagista Robert Descharnes; el 2 de desembre de 1965 es va passejar disfressat de Pare Noel per la mateixa Cinquena Avinguda tot signant, en aquest cas, exemplars del seu Diari d’un geni; i el 23 de febrer de 1966 va celebrar “one of the most uniques events of our time” al flamant Philharmonic Hall del Lincoln Center, un espectacle improvisat de so, llum i pintura amb striptease inclòs davant de tres mil espectadors desconcertats.
Però, sens dubte, l’acció promocional més sonada cal situar-la en el tercer viatge que hi va fer el febrer de 1939, mentre Catalunya, devastada i derrotada per la guerra, queia sota el franquisme i París, la capital de l’avantguarda mundial, començava a cedir el testimoni a Nova York per l’avenç imparable del nazisme per tot Europa. Tot just arribar a la ciutat, els prestigiosos magatzems Bonwit Teller & Co li van encarregar el disseny, en estil surrealista, del seu aparador a la Cinquena Avinguda amb el carrer 56, tal com ja havia fet en el viatge anterior de 1936. L’episodi, el va disseccionar a la perfecció, amb tot luxe de detalls, el periodista Carles Capdevila a l’imprescindible volum Nova York a la catalana (1997): “[Dalí] Va fer buscar uns maniquins de cera dels antics, plens de pols i teranyines, i a la banda que representava el ‘Dia’ en va posar un davant d’una banyera peluda, i a la banda de ‘Nit’ una maniquí ajaguda sobre un coixí de brases. Ell i Gala van treballar dotze hores seguides, de les sis de la tarda del dimecres, 15 de març, fins a les sis del matí de l’endemà, quan van caure rendits i van donar per acabada la creació.”
Els novaiorquesos més matiners, escandalitzats pels maniquins nus, en positures poc convencionals i ambientats en escenes oníriques en un dels aparadors més exclusius de la luxosa Cinquena Avinguda, van començar a queixar-se a la direcció dels magatzems, que va optar per vestir-los i adreçar-los adequadament. “Quan Dalí va anar a veure la seva obra a dos quarts de cinc de la tarda no es podia creure aquell sacrilegi”, afegeix Capdevila, i va començar una picabaralla entre l’artista i l’advocat de Bonwit Teller que es va acabar amb l’intent de Dalí de boicotar la seva obra abocant la banyera plena d’aigua a l’aparador. Quan va tombar-la, va topar contra el vidre i el va esmicolar. Sobre la marxa, Dalí va decidir d’abandonar els magatzems pel forat que ell mateix havia obert davant la mirada sorpresa dels vianants. Un d’ells era un policia de paisà, que no va dubtar a detenir-lo.
L’escàndol li va sortir prou bé: va passar una nit a la garjola i va haver de pagar els desperfectes al final d’un judici ràpid, és cert, però de resultes de l’incident va rebre l’encàrrec, pocs mesos després, per a realitzar un altre aparador a la Fira Mundial que es va fer aquell mateix any a Nova York…
La història de l’aparador destrossat per Dalí es podria acabar aquí, però el 1980 va tenir un apèndix significatiu quan l’antic edifici dels magatzems Bonwit Teller, de gran renom i record a la ciutat, va ser enderrocat malgrat que era una obra dels mateixos arquitectes que havien dissenyat la famosíssima estació Grand Central Terminal, Whitney Warren i Charles Wetmore. El nou propietari del terreny, un empresari immobiliari poc escrupolós en els negocis anomenat Donald Trump, va voler aixecar-hi un gratacel de bell nou amb el seu nom, la Trump Tower, de 202 metres d’altura i 58 pisos. En el procés de demolició, Trump hi va voler deixar el seu segell personal, tal com van revelar els periodistes Stefan Koldehoff i Tobias Timm al llibre Art & Crime (2022): abans de fer desaparèixer l’antic edifici, va prometre que en respectaria els frisos d’estil art déco de la façana i els lliuraria al Metropolitan Museum of Art, però no va fer ni l’una cosa ni l’altra.
I una mica més: Malgrat la incomprensió del públic novaiorquès i de la direcció de Bonwit Teller respecte als aparadors que va fer Salvador Dalí el 1939, l’obra en si destil·lava i condensava perfectament l’estil de l’artista empordanès. Ho demostra, sense anar més lluny, l’aprofundit estudi de final de grau que hi va dedicar Paloma García González, de la Universitat Politècnica de Madrid, el 2021.
Recomanació: si us interessa de seguir el rastre de la diàspora catalana, consulteu també el portal Petjada Catalana.
—Què és Com a casa?
—Tots els articles
—Suggeriments per a la secció: marti.crespo@partal.cat